Katalog
Ewa Stelczyk Informatyka, WymaganiaWymagania edukacyjne - elementy informatyki dla II kl. LO
Tytuł
Wymagania Edukacyjne
Przedmiot: | Elementy Informatyki. |
Klasa: | II Liceum Ogólnokształcącego o profilu informatycznym. |
Nauczyciel: | mgr Ewa Stelczyk |
Szkoła: | Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie |
- Redagowanie tekstów za pomocą edytora tekstu i edytora grafiki.
Treści kształcenia:
- program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne, algorytm, plik, nazwa pliku, rozszerzenie nazwy pliku, pamięci zewnętrzne, urządzenia zewnętrzne;
- słowa, plik tekstowy, kody znaków ASCII, konwencje narodowe;
- operacje na tekście i na jego fragmentach;
- wiersze, akapity, justowanie, formatowanie, dobór czcionek;
- przygotowanie tekstu z ilustracjami.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- zaprojektować i wykonać rysunek na zadany temat w edytorze grafiki;
- wykonywać podstawowe operacje edytorskie na tekstach;
- przygotować dokument według zadanego szablonu;
- projektować i tworzyć własne dokumenty, korzystając z edytora tekstu i edytora grafiki.
- korzystać z możliwości edytora grafiki, zapamiętać efekt pracy w pliku, korzystać z istniejących plików, analizować postawione zadanie, dobrać narzędzia oferowane przez program do realizacji rozwiązania, drukować efekty pracy;
- wstawiać i usuwać znaki, wstawiać i usuwać wiersze, pisać małe i wielkie litery oraz polskie znaki, zapamiętać efekt pracy; wydrukować dokument.
- łączyć grafikę z tekstem w dokumencie;
- powiązać cechy postaci dokumentu z operacjami edytora (marginesy, centrowanie, justowanie, akapity), operować blokami tekstu, ten sam tekst modyfikować wielokrotnie.
- zaprojektować własny dokument, wykorzystać edytor grafiki i edytor tekstu do przygotowania dokumentu;
- ustalić postać prezentowanej treści, dobrać techniki redagowania tekstu do wymogów dokumentu, stosować różne kroje pisma i wielkości czcionek;
- dobrać formę dokumentu odpowiednią do jego treści;
- zapisać słownie przebieg rozwiązania zadania, polegającego na przygotowaniu dokumentu.
- Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Treści kształcenia:
- edytor systemowy, standardy komunikacji z użytkownikiem, środowisko użytkownika, pliki, problem, dane i wyniki, arkusz, komórka, adres komórki napis, formuła;
- algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu;
- kopiowanie, wypełnianie, blok komórek, sekwencja, iteracja, techniki algorytmiczne;
- graficzna prezentacja danych i wyników, symulacja, dane doświadczalne.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- wprowadzać i modyfikować dane, tworzyć formuły, projektować arkusz; wykonywać obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów, rozumieć pojęcie algorytmu;
- stosować operacje sekwencji i iteracji w operacjach na blokach komórek graficznie zilustrować reprezentacje danych i wyników;
- wydrukować fragment arkusza.
- wypełnić i poprawić zawartość komórki, zapisać i wpisać formułę, adresować komórki, zaprojektować i zdefiniować prosty arkusz, budować proste algorytmy;
- wpisywać i kopiować formuły, powielać wartości w bloku komórek, wypełniać komórki według ustalonych reguł;
- utworzyć ilustrację graficzną wyników.
- zaprojektować i wykonać w arkuszu zadanie obliczeniowe, sporządzić proste sprawozdanie finansowe;
- stosować adresy bezwzględne i względne oraz wbudowane funkcje;
- dobrać ilustrację graficzną do zadania.
- wykonać symulację, dla zjawiska fizycznego, posługując się arkuszem;
- wprowadzić do arkusza fragmenty pochodzące z innych aplikacji;
- przenosić fragmenty arkusza do innych aplikacji, np. edytora tekstu;
- pracować z kilkoma arkuszami.
- Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych
Treści kształcenia:
- ogólne pojęcie bazy danych, sposoby wyszukiwania informacji;
- plik bazy danych, rekord, pole;
- aktualizacja bazy.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- wskazać przykłady baz danych;
- wyszukać informacje w bazie danych;
- projektować strukturę bazy danych;
- wykonywać operacje na bazie danych.
- podać przykłady baz danych i ich użytkowników;
- określić zawartość informacyjną wskazanej bazy danych;
- formułować proste zapytania do bazy danych;
- tworzyć i modyfikować proste bazy.
- formułować zapytania do bazy danych;
- porządkować dane w bazie z wykorzystaniem indeksowania.
- zaprojektować strukturę bazy danych.
- Wykonywanie obliczeń matematycznych
Treści kształcenia:
- wykonywanie obliczeń za pomocą własnych i gotowych programów, up. arkusza kalkulacyjnego i matematycznego;
- dokładność obliczeń, błędy zaokrągleń, algorytm numeryczny;
- podstawowe algorytmy numeryczne;
- analiza wyników obliczeń numerycznych.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- wykonać obliczenia z zakresu szkolnej matematyki i fizyki;
- wyjaśnić pojawianie się niedokładności w obliczeniach komputerowych i wskazać źródło ich powstawania;
- wykonać obliczenia za pomocą gotowych programów, np. arkusza kalkulacyjnego lub matematycznego.
- wykorzystać do obliczeń gotowe programy, np. arkusz kalkulacyjny lub matematyczny;
- wykonać obliczenia według podanych wzorów;
- odnieść się krytycznie do uzyskanych wyników obliczeń.
- uzasadnić pojawianie się niedokładności w obliczeniach komputerowych i wskazać źródło ich powstawania;
- napisać algorytm numeryczny dla prostych obliczeń według poznanych wzorów.
- Poznanie podstawowych pojęć przez programowanie
Treści kształcenia:
- strukturalizacja programu, przykładowe konstrukcje algorytmiczne w programach;
- reprezentowanie danych w programach;
- funkcje i procedury oraz ich parametry;
- typ danych jako zbiór możliwych wartości i dozwolone na nich operacje, struktury danych
- pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
- nazwać podstawowe konstrukcje algorytmiczne, np. w arkuszu kalkulacyjnym lub w języku programowania;
- określić rolę podprogramu, czyli procedury, i jej parametrów;
- definiować procedury jako fragmenty algorytmów;
- opisać i zaprogramować proste postępowanie rekurencyjne, analizować działanie prostych procedur (funkcji) rekurencyjnych.
- Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera
Treści kształcenia:
- program, system użytkowy;
- dane, cel, wyniki;
- specyfikacja zadania;
- metody i środki, którymi nożna się posłużyć przy rozwiązywaniu zadania;
- praca grupowa.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- określić sytuację problemową, w tym dane, cel i wyniki;
- podać plan działania, np. wydzielić podproblemy i wskazać powiązania między nimi;
- skorzystać z istniejącego oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
- sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
- pracować nad rozwiązaniem problemu w grupie.
- zdefiniować problem, określić plan działania dzieląc problem na podproblemy;
- pracować w grupie nad rozwiązaniem problemu;
- skorzystać z gotowego oprogramowania;
- rozwiązać zadanie różnymi metodami i porównać metody rozwiązania
- określić właściwe wykorzystanie komputera w rozwiązywaniu problemu;
- samodzielnie zaznajomić się z metodami rozwiązywania różnych problemów.
Wyświetleń: 1343
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |