|
|
Katalog Ilona Pierz Różne, Artykuły Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo?Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo?Termin "nadpobudliwość psychoruchowa" zrobił ostatnio wielką karierę. Taką oceną chętnie szafują nauczyciele - wobec bardzo żywych i ruchliwych dzieci. Diagnoza brzmi groźnie, a potoczna opinia mówi, że jest to poważne zaburzenie, które może mieć dalekosiężne konsekwencje. Jak każdy stereotyp, tak i ten zawiera trochę prawdy i trochę fałszu. Nie każde aktywne, ruchliwe i nieco roztrzepane dziecko jest nadpobudliwe.Każde dziecko potrzebuje wiele zrozumienia. Ale dziecku nadpobudliwemu jest zdecydowanie trudniej. Warto pamiętać, że jego zachowanie, męczące dla otoczenia, jemu samemu sprawia również poważne problemy - trudniej mu znaleźć przyjaciół, trudniej osiągnąć sukces w szkole, trudniej usłyszeć pochwałę od rodziców czy nauczycieli. Dziecko żyje w świecie wewnętrznego niepokoju i dlatego świat wokół niego powinien być bardzo uporządkowany. Od niedawna w literaturze i praktyce funkcjonuje pojęcie "zespół ADHD" odnoszący się do dzieci z nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniem koncentracji uwagi. Mimo, że jest to dla nas nowe określenie - zespół ten został zdiagnozowany przed 150 laty, jednakże wtedy nie był jeszcze problem. Obecnie szacuje się, że 3 - 6% populacji dziecięcej dotknięta jest tym zespołem. Dziecka ze zdiagnozowanym zespołem ADHD nie da się wyleczyć, ale można złagodzić objawy z nim związane. Przyczyny ADHD: 1. deformacje genetyczne 2. styl wychowania 3. ilość dzieci w rodzinie Zespół ADHD charakteryzuje się pewną grupą objawów obejmującą trzy strefy: - poznawczą - emocjonalną - ruchową Jak poznać, że nasze dziecko jest nadpobudliwe psychoruchowo? Oto kryteria diagnostyczne zaburzeń koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności: * nieuwaga: - dziecko często nie potrafi koncentrować uwagi na szczegółach lub wskutek nieuwagi popełnia błędy w szkole lub przy wykonaniu innych czynności, - ma trudności z utrzymaniem uwagi podczas zleconych mu zadań lub w czasie zabawy, - często wydaje się, że ono nie słucha, gdy się do niego mówi, - ma trudności w organizowaniu pracy, która wymaga większego wysiłku umysłowego, dlatego często jej unika, - gubi rzeczy konieczne do pracy lub do zabawy, - łatwo go rozpraszają bodźce zewnętrzne, - często zapomina co zleciła mu pani w szkole lub rodzice w domu; * nadruchliwość: - dziecko wykonuje ruch rąk lub nóg, kręci się na krześle, wstaje z niego lub wychodzi z ławki w czasie zajęć lekcyjnych, - robi wrażenie że ciągle jest "w drodze", jest nadmiernie gadatliwe; * impulsywność: - w szkole często wyrywa się do odpowiedzi, zanim pani sformułuje pytanie, - odczuwa trudności w oczekiwaniu na swoją kolejkę, - wtrącając się do zbaw bądź rozmów często przerywa lub przeszkadza innym. Inne zachowania świadczące o nadpobudliwości: - dziecko jest nadmiernie płaczliwe, - dziecko ma małe łaknienie (brak apetytu), - dziecko reaguje nieadekwatnie do sytuacji, - ma niską potrzebę snu, - ma zaniżoną samoocenę, - dziecko jest wyjątkowo ruchliwe, - jest zachwiane emocjonalnie. Główne zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo, o których należy pamiętać przystępując do pracy: 1. Konsekwencja w postępowaniu, stawianie jasnych granic, co dziecku wolno, a czego nie może wykonywać. 2. Należy wyznaczać niezbyt odległe cele działania i określić sposób ich realizacji. Chwiejna koncentracja i duże rozproszenie uwagi powoduje kierowanie ich zainteresowań na coraz to inne bodźce. Stawianie odległych celów powoduje zapominanie, porzucanie rozpoczętego zadania i podejmowanie coraz to nowych zabaw. 3. Systematyczne przyzwyczajanie i wdrażanie dziecka do finalizowania każdego rozpoczętego zadania. 4. Stała kontrola i przypominanie o obowiązkach oraz pomoc w ich realizacji. W pracy z dzieckiem nadpobudliwym należy zachować spokój i rozsądek. Nie można pozwolić, by niepokój i nadruchliwość dziecka udzielały się dorosłym. Oddziaływać na dziecko należy powoli, bez pośpiechu. Po zajęciach ruchowych wymagających dużej aktywności należy zastosować ćwiczenia wyciszające wymagające spokoju (wycinanie, lepienie, wydzieranie)
Opracowanie: Ilona Pierz Wyświetleń: 2004
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |