Katalog

Hanna Tomczak
Geografia, Scenariusze

Warunki społeczno-ekonomiczne rozwoju rolnictwa w Polsce. Scenariusz lekcji geografii w II klasie liceum profilowanego

- n +

Warunki społeczno-ekonomiczne rozwoju rolnictwa w Polsce

SCENARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII W II KLASIE LICEUM PROFILOWANEGO


Treść Podstawy Programowej
Typy gospodarowania w środowisku i ich następstwa.

Moduł programu
Zróżnicowanie warunków produkcji rolnej na świecie.

Rozwój rolnictwa uzależniony jest nie tylko od warunków naturalnych, ale również od czynników pozaprzyrodniczych wynikających z działalności człowieka.

Cele lekcji
- zrozumienie wpływu czynników społeczno-ekonomicznych na rozwój rolnictwa,
- uświadomienie, w jakim stopniu poszczególne czynniki pozaprzyrodnicze wpływają na poziom produkcji rolnej w Polsce.
- analizowanie materiałów statystycznych i map tematycznych,
- współdziałanie w grupie,
- wymiana poglądów w zespole,
- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
- prezentacja wyników pracy zespołowej.

Metody pracy
- samodzielne zdobywanie wiedzy: praca z mapą i danymi statystycznymi,
- dyskusja,
- praca techniką metaplanu.

Formy pracy
indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne
- podręcznik dla II klasy liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum (kształcenie w zakresie podstawowym), np. Paweł Wład "Człowiek gospodarzem Ziemi", Wydawnictwo Oświatowe ORTUS,
- "Atlas geograficzny Polski", Wydawnictwo DEMART,
- Mały rocznik statystyczny Polski - 2002 r.,
- ścienna mapa Polski,
- arkusze papieru do zapisywania

Przebieg lekcji
A. Faza wstępna:
- czynności organizacyjno-porządkowe: podział uczniów na 4 grupy "eksperckie",
- podanie tematu i objaśnienie celów lekcji,
- ustalenie czynników społeczno-ekonomicznych wpływających na rozwój rolnictwa.

B. Faza realizacyjna:
- nauczyciel przypomina zasady pracy metodą metaplanu oraz przedstawia zadania dla poszczególnych grup "eksperckich",
- każda grupa pracuje nad swoim zagadnieniem, a każdy uczeń w grupie aktywnie uczestniczy w pracy i staje się ekspertem w opracowywanym temacie,
- uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia oraz sposób rozwiązania problemu na przygotowanych arkuszach papieru,
- przedstawiciele poszczególnych grup "eksperckich" (wskazani przez nauczyciela) referują opracowane zagadnienia.

C. Faza podsumowująca:
- nauczyciel zadaje pytania poszczególnym uczniom spoza danej grupy "eksperckiej" sprawdzając jednocześnie umiejętność prezentacji zagadnienia przez "ekspertów" i poziom przyswojenia treści z nowego tematu.

Zadanie domowe
Czy obecne zróżnicowanie warunków społeczno ekonomicznych w rolnictwie polskim może być skutkiem dawnego podziału Polski między trzy państwa zaborcze oraz zmian granic i ustrojów politycznych w XX wieku. Uzasadnij swoją odpowiedź w kilku zdaniach.

Uwaga!
Uczniowie pracują metodą metaplanu według instrukcji podanej dla każdej grupy "eksperckiej".

Zagadnienia dla poszczególnych grup "eksperckich":
1. W jakim stopniu wskaźnik zatrudnienia w rolnictwie odzwierciedla poziom produkcji rolnej w Polsce?
2. W jaki sposób struktura agrarna oddziaływuje na poziom rozwoju rolnictwa w Polsce?
3. Czy wielkość zużycia nawozów sztucznych i środków ochrony roślin znajduje odzwierciedlenie w rozwoju rolnictwa w Polsce i w jakim stopniu?
4. W jakim stopniu poziom mechanizacji w rolnictwie wpływa na produkcję rolną w Polsce?

Rozmieszczenie elementów metaplanu na arkuszach:

Opracowanie: mgr Hanna Tomczak

Wyświetleń: 4963


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.