Katalog Hanna Tomczak Geografia, Scenariusze Warunki społeczno-ekonomiczne rozwoju rolnictwa w Polsce. Scenariusz lekcji geografii w II klasie liceum profilowanegoWarunki społeczno-ekonomiczne rozwoju rolnictwa w PolsceSCENARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII W II KLASIE LICEUM PROFILOWANEGOTreść Podstawy Programowej Typy gospodarowania w środowisku i ich następstwa. Moduł programu Zróżnicowanie warunków produkcji rolnej na świecie. Rozwój rolnictwa uzależniony jest nie tylko od warunków naturalnych, ale również od czynników pozaprzyrodniczych wynikających z działalności człowieka. Cele lekcji - zrozumienie wpływu czynników społeczno-ekonomicznych na rozwój rolnictwa, - uświadomienie, w jakim stopniu poszczególne czynniki pozaprzyrodnicze wpływają na poziom produkcji rolnej w Polsce. - analizowanie materiałów statystycznych i map tematycznych, - współdziałanie w grupie, - wymiana poglądów w zespole, - rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, - prezentacja wyników pracy zespołowej. Metody pracy - samodzielne zdobywanie wiedzy: praca z mapą i danymi statystycznymi, - dyskusja, - praca techniką metaplanu. Formy pracy indywidualna, grupowa Środki dydaktyczne - podręcznik dla II klasy liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum (kształcenie w zakresie podstawowym), np. Paweł Wład "Człowiek gospodarzem Ziemi", Wydawnictwo Oświatowe ORTUS, - "Atlas geograficzny Polski", Wydawnictwo DEMART, - Mały rocznik statystyczny Polski - 2002 r., - ścienna mapa Polski, - arkusze papieru do zapisywania Przebieg lekcji A. Faza wstępna: - czynności organizacyjno-porządkowe: podział uczniów na 4 grupy "eksperckie", - podanie tematu i objaśnienie celów lekcji, - ustalenie czynników społeczno-ekonomicznych wpływających na rozwój rolnictwa. B. Faza realizacyjna: - nauczyciel przypomina zasady pracy metodą metaplanu oraz przedstawia zadania dla poszczególnych grup "eksperckich", - każda grupa pracuje nad swoim zagadnieniem, a każdy uczeń w grupie aktywnie uczestniczy w pracy i staje się ekspertem w opracowywanym temacie, - uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia oraz sposób rozwiązania problemu na przygotowanych arkuszach papieru, - przedstawiciele poszczególnych grup "eksperckich" (wskazani przez nauczyciela) referują opracowane zagadnienia. C. Faza podsumowująca: - nauczyciel zadaje pytania poszczególnym uczniom spoza danej grupy "eksperckiej" sprawdzając jednocześnie umiejętność prezentacji zagadnienia przez "ekspertów" i poziom przyswojenia treści z nowego tematu. Zadanie domowe Czy obecne zróżnicowanie warunków społeczno ekonomicznych w rolnictwie polskim może być skutkiem dawnego podziału Polski między trzy państwa zaborcze oraz zmian granic i ustrojów politycznych w XX wieku. Uzasadnij swoją odpowiedź w kilku zdaniach. Uwaga! Uczniowie pracują metodą metaplanu według instrukcji podanej dla każdej grupy "eksperckiej". Zagadnienia dla poszczególnych grup "eksperckich": 1. W jakim stopniu wskaźnik zatrudnienia w rolnictwie odzwierciedla poziom produkcji rolnej w Polsce? 2. W jaki sposób struktura agrarna oddziaływuje na poziom rozwoju rolnictwa w Polsce? 3. Czy wielkość zużycia nawozów sztucznych i środków ochrony roślin znajduje odzwierciedlenie w rozwoju rolnictwa w Polsce i w jakim stopniu? 4. W jakim stopniu poziom mechanizacji w rolnictwie wpływa na produkcję rolną w Polsce? Rozmieszczenie elementów metaplanu na arkuszach: Opracowanie: mgr Hanna Tomczak Wyświetleń: 4963
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |