AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Rogalska-Ruchała, Lucyna Kruk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Kto potrzebuje naszej pomocy? Scenariusz lekcji wychowawczej na temat postaw prospołecznych młodzieży

- n +

Kto potrzebuje naszej pomocy?

Scenariusz lekcji wychowawczej na temat postaw prospołecznych młodzieży w zakresie pomocy potrzebującym

Cele:
- uwrażliwianie na problemy i potrzeby innych ludzi,
- rozwijanie uczuć solidarności z przeżywającym cierpienie i trudności drugim człowiekiem,
- kształtowanie postawy aktywnego uczestnictwa w akcjach charytatywnych,

Formy pracy: indywidualna, zespołowa, praca w grupach

Metody: elementy wykładu, pogadanki, dyskusja, ćwiczenia praktyczne (analiza sytuacji życiowych)

Środki dydaktyczne: arkusze papieru, kartki z poleceniami do ćwiczeń, odbity na ksero tekst opisujący różne formy pomocy

Przebieg lekcji

Wprowadzenie

Podanie tematu i celów lekcji.
Podział klasy na 6 grup, z których każda opracowuje jedno zagadnienie.
Rozdanie kartek z ćwiczeniami i objaśnienie zadań.

Ćwiczenie 1 - Na co powinieneś zwrócić uwagę?


Każda z grup uczniów otrzymuje arkusz papieru i flamaster. Zadaniem uczniów jest wypisanie na papierze przynajmniej pięciu przykładów sytuacji, w których ludzie oczekują czyjejś pomocy.
Liderzy grup przedstawiają rezultaty pracy uczniów.
Nauczyciel informuje młodzież o możliwościach pomocy. Zapisuje na tablicy jej rodzaje: emocjonalna, moralna, poznawcza, motywacyjna, materialna.
Następnie rozdaje uczniom odbity na ksero tekst z informacją o różnych formach pomocy i prosi uczniów o dokonanie podziału wymienionych sytuacji według zapisanego na tablicy schematu.
Pomoc poznawcza - przekazywanie wiedzy, umiejętności
Pomoc moralna - obrona jednostki przed naruszeniem jej praw
Pomoc emocjonalna - okazanie życzliwości, serdeczności, współczucia
Pomoc emocjonalna - zachęcanie do działania, dodawanie odwagi
Pomoc materialna - przekazanie środków finansowych

Ćwiczenie 2 - Jak się zachowasz w danej sytuacji?

Uczniowie nadal pracują w tych samych grupach. Każda z grup otrzymuje zapisaną na kartce krótką informację na temat zaistniałej sytuacji.

Sytuacja 1 - Na poboczu mało ruchliwej ulicy zauważyłeś leżącego na ziemi mężczyznę.
Sytuacja 2 - Przechodząc przez miasto widzisz, jak młody chłopak krzyczy
i popycha dziewczynę.
Sytuacja 3 - W trakcie wycieczki klasowej wszyscy Twoi znajomi udają się do restauracji i zamawiają danie obiadowe, z wyjątkiem jednej koleżanki.
Sytuacja 4 - Jesteś w sklepie świadkiem sytuacji, kiedy starsza kobieta rezygnuje
z zakupu towaru, gdyż zabrakło jej pieniędzy.
Sytuacja 5 -  Zaczepia cię na ulicy kobieta z małym dzieckiem i prosi o niewielką kwotę pieniędzy.
Sytuacja 6 - Spotykasz w szatni szkolnej zapłakaną koleżankę, która nie pojawiła się na dwóch pierwszych zajęciach lekcyjnych.


Uczniowie otrzymują arkusze papieru, na których mają wypisać dwa rodzaje, skrajnie różnych, postaw i zachowań wobec ludzi, z którymi się spotkali. Liderzy prezentują rezultaty pracy swojej grupy.
Młodzież zastanawia się, jakie zachowania są - ich zdaniem - właściwe - dyskusja. Uczniowie dokonując wyboru danej postawy muszą uzasadnić swoje zdanie.

Podsumowanie

Nauczyciel stawia pytania - "Komu z najbliższego otoczenia moglibyście pomóc?" "W jaki sposób?"
Uczniowie dzielą się refleksjami na powyższy temat.

Opracowanie: Agnieszka Rogalska - Ruchała
Lucyna Kruk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4091


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.