AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Zięba
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Subkultury młodzieżowe - zagrożenia i profilaktyka

- n +

Subkultury młodzieżowe - zagrożenia i profilaktyka

Scenariusz godziny wychowawczej w kl. II szkoły średniej

1. Czas trwania: 45 min

2. Cele główne:
- zapoznanie z celami, ideologią i strukturami w poszczególnych subkulturach młodzieżowych
- ukazanie uczniom zagrożeń wynikających ze strony subkultur młodzieżowych
- wskazanie subkultur o "agresywnej ideologii"
- uświadomienie młodzieży gdzie i kiedy szukać pomocy w przypadku zaistniałego zagrożenia
- zwracanie uwagi na problemy społeczne i szukanie przyczyn zaistniałego zagrożenia
- umiejętność przyjęcia odpowiedzialności za własne wybory życiowe

3. Cele wychowawcze
- umiejętność współpracy w grupie rówieśników
- integracja zespołu klasowego
- lepsze rozumienie siebie i drugiego człowieka

4. Metody i formy pracy
- pogadanka z elementami dyskusji
- praca zbiorowa i indywidualna
- aktywizująca
- poszukująca
- eksponująca

5. Środki dydaktyczne wykorzystane podczas zajęć
- nagrania muzyczne zespołów młodzieżowych
- rysunki z emblematami poszczególnych grup młodzieżowych

6. Przebieg zajęć
- Podanie tematu zajęć: Subkultury młodzieżowe

Uczniowie wcześniej podzielili się na grupy. Każda z grup przygotowywała krótką charakterystykę wybranej subkultury młodzieżowej. Forma prezentacji jest dowolna. Uczniowie mogą za pomocą stroju, muzyki, emblematów starają się jak najlepiej zaprezentować daną subkulturę młodzieżową.

Subkultury młodzieżowe - krótka charakterystyka

Sataniści- czczą szatana i śmierć. Palą krzyże, profanują cmentarze, urządzają tzw. czarne msze. Mają ściśle zhierarchizowane struktury. Główne elementy kultu satanistycznego to: pentagram, odwrócony krzyż, rysunek swastyki na torbach, ubraniu zewnętrznym lub biżuterii. Zeszyty i notatniki zawierają opisy rytuałów.

Hiphopowcy, raperzy, transrockowcy - nazwy pochodzą od gatunków muzyki. Hiphopowcy noszą szerokie spodnie z przyczepionym do nich srebrnym łańcuchem, duże bluzy, T- shirty, trampki z szerokimi sznurówkami, raperzy- dredy i tatuaże. Te subkultury nie są agresywne, ale mogą być niebezpieczne. Słuchaniu tego rodzaju muzyki często towarzyszy branie środków odurzających.

Szalikowcy - pokrewni dresiarzom i skinom. Kibicowanie określonej drużynie stanowi czynnik potwierdzający ich tożsamość. Agresywne zachowania są próbą zwrócenia na siebie uwagi, chcą poczuć się kimś ważnym. Przynależność do grupy potwierdzają strojem symbolizującym barwy klubowe.

Blokersi - nazwa pochodzi od słowa blok. Przed nim wystają blokersi, piją piwo, słuchają z przenośnych magnetofonów rapu i hip- hopu. Są hałaśliwi, czasami agresywni. Moda: za duże spodnie, bluzy z kapturami, wysoko podgolone głowy i żel na włosach. Teren pod klatką jest dobrym miejscem do transakcji narkotykowych.

Dresiarze - są tępieni przez inne subkultury, ale po cichu, bo potrafią być agresywni. Moda: kosztowne koszule i firmowe dresy, kurtki, buty. Noszą złote łańcuszki.

Skateowcy - fani dyskorolek i bicia rekordów. Chętnie popisują się jazdą na wysokich murach i za samochodami. Moda: luźny strój, spodnie obniżone w kroku, szerokie koszule i bluzy z kapturem. Muszą mieć firmowe rzeczy.

Grafficiarze- malują nocą wielkie obrazy na murach, pociągach i płotach, najchętniej w niedozwolonych miejscach. Wciągu jednej nocy zgrana grupa potrafi pomalować trzy wagony. Dzielą się na malujących z szablonów (popierają punków) i tych, którzy robią to z wolnej ręki (popierają skinów).

Po prezentacji rozpoczyna się dyskusja na temat subkultur, ich ideologii, struktur i cech charakterystycznych. W czasie tej dyskusji staramy się, aby uczniowie znaleźli odpowiedzi na następujące pytania:
- co to jest subkultura?
- jakie są cechy charakterystyczne subkultur?
- gdzie się spotykamy z subkulturami?
- jakie są zagrożenia ze strony subkultury?
- subkultura a sekta- różnice
- jakie subkultury występują w naszym środowisku?
- dlaczego młodzi ludzie szukają swego miejsca w subkulturze młodzieżowej?
- jakie są metody werbowania nowych członków?
działanie na psychikę
obietnice lepszego życia
poczucie bezpieczeństwa i siły w grupie
oderwanie od domowych problemów itp.
- czy łatwo odejść z grupy? Konsekwencje
terror
zastraszanie
groźby
- gdzie szukać pomocy?
rodzina
przyjaciele
wychowawca, nauczyciele
policja
ośrodki parafialne, przyzakonne

(zapisywanie odpowiedzi uczniów postaci wolnych wniosków na tablicy)

Na zakończenie lekcji uczniowie dokonują podsumowania - wypełniając karty ewaluacji i oceniając
- czy umiem obiektywnie oceniać to co się wokół mnie dzieje?
- co ważnego dowiedziałam(- em) się na dzisiejszych zajęciach?
- czy podobały mi się zajęcia prowadzone w taki sposób i przez kolegów?

Opracowanie: mgr Agnieszka Zięba

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 19769


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.08



Ilość głosów: 13

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.