![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Zięba Lekcja wychowawcza, Scenariusze Subkultury młodzieżowe - zagrożenia i profilaktykaSubkultury młodzieżowe - zagrożenia i profilaktykaScenariusz godziny wychowawczej w kl. II szkoły średniej1. Czas trwania: 45 min 2. Cele główne: - zapoznanie z celami, ideologią i strukturami w poszczególnych subkulturach młodzieżowych - ukazanie uczniom zagrożeń wynikających ze strony subkultur młodzieżowych - wskazanie subkultur o "agresywnej ideologii" - uświadomienie młodzieży gdzie i kiedy szukać pomocy w przypadku zaistniałego zagrożenia - zwracanie uwagi na problemy społeczne i szukanie przyczyn zaistniałego zagrożenia - umiejętność przyjęcia odpowiedzialności za własne wybory życiowe 3. Cele wychowawcze - umiejętność współpracy w grupie rówieśników - integracja zespołu klasowego - lepsze rozumienie siebie i drugiego człowieka 4. Metody i formy pracy - pogadanka z elementami dyskusji - praca zbiorowa i indywidualna - aktywizująca - poszukująca - eksponująca 5. Środki dydaktyczne wykorzystane podczas zajęć - nagrania muzyczne zespołów młodzieżowych - rysunki z emblematami poszczególnych grup młodzieżowych 6. Przebieg zajęć - Podanie tematu zajęć: Subkultury młodzieżowe Uczniowie wcześniej podzielili się na grupy. Każda z grup przygotowywała krótką charakterystykę wybranej subkultury młodzieżowej. Forma prezentacji jest dowolna. Uczniowie mogą za pomocą stroju, muzyki, emblematów starają się jak najlepiej zaprezentować daną subkulturę młodzieżową. Subkultury młodzieżowe - krótka charakterystyka Sataniści- czczą szatana i śmierć. Palą krzyże, profanują cmentarze, urządzają tzw. czarne msze. Mają ściśle zhierarchizowane struktury. Główne elementy kultu satanistycznego to: pentagram, odwrócony krzyż, rysunek swastyki na torbach, ubraniu zewnętrznym lub biżuterii. Zeszyty i notatniki zawierają opisy rytuałów. Hiphopowcy, raperzy, transrockowcy - nazwy pochodzą od gatunków muzyki. Hiphopowcy noszą szerokie spodnie z przyczepionym do nich srebrnym łańcuchem, duże bluzy, T- shirty, trampki z szerokimi sznurówkami, raperzy- dredy i tatuaże. Te subkultury nie są agresywne, ale mogą być niebezpieczne. Słuchaniu tego rodzaju muzyki często towarzyszy branie środków odurzających. Szalikowcy - pokrewni dresiarzom i skinom. Kibicowanie określonej drużynie stanowi czynnik potwierdzający ich tożsamość. Agresywne zachowania są próbą zwrócenia na siebie uwagi, chcą poczuć się kimś ważnym. Przynależność do grupy potwierdzają strojem symbolizującym barwy klubowe. Blokersi - nazwa pochodzi od słowa blok. Przed nim wystają blokersi, piją piwo, słuchają z przenośnych magnetofonów rapu i hip- hopu. Są hałaśliwi, czasami agresywni. Moda: za duże spodnie, bluzy z kapturami, wysoko podgolone głowy i żel na włosach. Teren pod klatką jest dobrym miejscem do transakcji narkotykowych. Dresiarze - są tępieni przez inne subkultury, ale po cichu, bo potrafią być agresywni. Moda: kosztowne koszule i firmowe dresy, kurtki, buty. Noszą złote łańcuszki. Skateowcy - fani dyskorolek i bicia rekordów. Chętnie popisują się jazdą na wysokich murach i za samochodami. Moda: luźny strój, spodnie obniżone w kroku, szerokie koszule i bluzy z kapturem. Muszą mieć firmowe rzeczy. Grafficiarze- malują nocą wielkie obrazy na murach, pociągach i płotach, najchętniej w niedozwolonych miejscach. Wciągu jednej nocy zgrana grupa potrafi pomalować trzy wagony. Dzielą się na malujących z szablonów (popierają punków) i tych, którzy robią to z wolnej ręki (popierają skinów). Po prezentacji rozpoczyna się dyskusja na temat subkultur, ich ideologii, struktur i cech charakterystycznych. W czasie tej dyskusji staramy się, aby uczniowie znaleźli odpowiedzi na następujące pytania: - co to jest subkultura? - jakie są cechy charakterystyczne subkultur? - gdzie się spotykamy z subkulturami? - jakie są zagrożenia ze strony subkultury? - subkultura a sekta- różnice - jakie subkultury występują w naszym środowisku? - dlaczego młodzi ludzie szukają swego miejsca w subkulturze młodzieżowej? - jakie są metody werbowania nowych członków? działanie na psychikę obietnice lepszego życia poczucie bezpieczeństwa i siły w grupie oderwanie od domowych problemów itp. - czy łatwo odejść z grupy? Konsekwencje terror zastraszanie groźby - gdzie szukać pomocy? rodzina przyjaciele wychowawca, nauczyciele policja ośrodki parafialne, przyzakonne (zapisywanie odpowiedzi uczniów postaci wolnych wniosków na tablicy) Na zakończenie lekcji uczniowie dokonują podsumowania - wypełniając karty ewaluacji i oceniając - czy umiem obiektywnie oceniać to co się wokół mnie dzieje? - co ważnego dowiedziałam(- em) się na dzisiejszych zajęciach? - czy podobały mi się zajęcia prowadzone w taki sposób i przez kolegów?
Opracowanie: mgr Agnieszka Zięba Zgłoś błąd Wyświetleń: 19769
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |