![]() |
![]() |
Katalog Bożena Damek Różne, Artykuły Integracja w szkoleIntegracja w szkole"Lata dziecięce są górami,z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek" Janusz Korczak Możliwości podejmowania integracyjnego kształcenia i wychowania dzieci niepełnosprawnych uregulowało zarządzenie nr 29 MEN z dnia 15 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi. W preambule stwierdza, że "szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju".1 Biorąc pod uwagę fakt, że od początku edukacji dziecko spędza w szkole wiele czasu, klasa szkolna staje się drugim, obok rodziny, środowiskiem, mającym niebagatelny wpływ zarówno na aktualne, jak i przyszłe losy dziecka. Dlatego ważne wydaje się, aby zarówno rodzice powierzający swe pociechy szkole, jak i nauczyciele mieli pełną świadomość korzyści, ale i niebezpieczeństw, jakie niesie uczestnictwo ich dziecka w nowo tworzącej się grupie społecznej. W przypadku osób niepełnosprawnych integracja społeczna to wdrażanie ich do życia, zespalanie, przy pełnej akceptacji w rodzinie, najbliższym środowisku, społeczeństwie. Ma na celu stworzenie osobom niepełnosprawnym takich warunków życia, by mogły na miarę swoich możliwości włączyć się w grupę osób pełnosprawnych i aby niepełnosprawność nie decydowała o ich powodzeniach czy też niepowodzeniach w kontaktach międzyludzkich. Zgodnie z tymi założeniami powstało i powstaje nadal wiele placówek integracyjnych przedszkolnych i szkolnych, przyjmujących obok dzieci pełnosprawnych również te o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W nowoczesnych, demokratycznych państwach życie ludzi niepełnosprawnych dalekie jest już od bierności i odseparowania życia społecznego. W dziedzinie kształcenia i wychowania uwidocznia się to w coraz szerszym odchodzeniu od segregacyjnych form kształcenia niepełnosprawnych i wprowadzaniu form integracyjnych.2 Integracja społeczna jest bardzo cenną ideą, dającą niepełnosprawnym szansę godnego funkcjonowania w społeczeństwie w różnych formach i różnymi sposobami. Samo umieszczenie dzieci niepełnosprawnych, zwłaszcza z upośledzeniem umysłowym, wśród dzieci pełnosprawnych nie gwarantuje im jeszcze lepszego rozwoju i właściwej socjalizacji. Bardzo ważne jest, by tam, gdzie się znajdą, czuły się akceptowane, bezpieczne i miały szansę na osiąganie sukcesów. W integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych dużą rolę odgrywają stosunki interpersonalne z rówieśnikami. Wychowanie do akceptacji osób niepełnosprawnych, przyznanie im równych praw edukacyjnych, społecznych i egzystencjalnych, wymaga aktywnego zaangażowania wielu środowisk, ale najistotniejszą rolę w tym procesie należy przypisać szkole. To właśnie w szkole (w przedszkolu) dziecko od najwcześniejszych lat swego życia powinno uczyć się tolerancji, solidarności i poszanowania godności każdego człowieka.
Wychowanie do akceptacji niepełnosprawnych
Opracowanie: mgr Bożena Damek Wyświetleń: 1058
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |