Katalog Izabela Jakubowska WOS, Program nauczania Własny program nauczania treści ścieżki edukacja europejska w gimnazjumWłasny program realizacji ścieżki edukacja europejska na lekcjach historii i wos w gimnazjumWSTĘPProblematyka europejska stanowi integralną część szkolnych zestawów programów nauczania oraz szkolnych programów wychowawczych. Wiele programów nauczania zostało pod tym kątem zmodyfikowane. W różny sposób zatem jest realizowana ścieżka edukacji europejskiej, tworzone są powszechnie w szkołach kluby europejskie, które należy zaliczyć do najaktywniejszych podmiotów działających w tym zakresie. W związku z tym, że w maju 2004 roku kraj nasz stanie się członkiem UE, tematy z zakresu edukacji europejskiej winny być realizowane w coraz szerszym kręgu i z większą częstotliwością. ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU: Program przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum, III etap edukacyjny. Treści nauczania realizowane są na lekcjach historii i wiedzy o społeczeństwie, odpowiednio odznaczane w dzienniku lekcyjnym lub dzienniku zajęć pozalekcyjnych. CELE OGÓLNE: 1. Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie. 2. Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny. 3. Ukazanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyspieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. CELE SZCZEGÓŁOWE: Intencją programu jest edukacja europejska rozumiana w trzech płaszczyznach przez młodego odbiorcę: I. Nauczanie o Europie - uwzględnienie Wspólnoty Europejskiej i Rady Europy. II. Nauczanie dla Europy - kształtowanie postaw gwarantujących aktywne funkcjonowanie młodego Polaka w Europie. III. Nauczanie w Europie - dostarczenie wiedzy, kształtowanie umiejętności niezbędnych współczesnemu Europejczykowi. METODY I FORMY PRACY: Metody aktywizujące: projekt, drama, dyskusja w oparciu o drzewko decyzyjne, mapa pamięci, praca pod kierunkiem, metaplan. Metody te angażują ucznia emocjonalnie, zmuszają do aktywności własnej, uczą samodzielności myślenia i działania. Formy pracy: - praca z cała klasą: przydzielanie zadań, wspólne wyciąganie wniosków, prezentowanie wyników pracy w grupach, dyskusje. - praca w grupach; zadania projektowe, problemowe, drama, - praca w parach: analiza, porównywanie wyników samodzielnej pracy, - praca indywidualna: samodzielne docieranie do źródeł, informacji, sporządzanie notatek TREŚCI NAUCZANIA:
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: 1. Rozumienie procesów integracyjnych zachodzących w Europie. 2. Postawa otwartości i dialogu wznosząca się ponad uprzedzenia i stereotypy etniczne. 3. Znajomość najważniejszych instytucji europejskich. 4. Wybrane przykłady umiejętności potrzebnych w nawiązaniu współpracy europejskiej na poziomie indywidualnym, grupowym i państwowym. 5. Przyczynianie się do powstania świadomości "jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem". EWALUACJA OSIAGNIĘĆ UCZNIÓW: 1. Udział w konkursie Wiedzy o Unii Europejskiej w formie testu pisemnego. Uzyskanie tytułu Mistrza Wiedzy o Europie 2. Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej, w której wszyscy uczniowie będą mogli indywidualnie ocenić jego sposób realizacji, przydatności pod kątem zastosowania wiedzy i zdobytych umiejętności w dalszym życiu oraz wskazać jego braki. LITERATURA: 1. W. Weidenfeld, W. Wessels, Europa od A do Z. Podręcznik integracji europejskiej. Gliwice 1999. 2. I. Wal, N. Rzepka. Edukacja europejska w gimnazjum. Wałbrzych 2000. 3. J. Ruszkowski. Kształtowanie się integracji europejskiej. Szczecin. 1998 4. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, ABC Unii Europejskiej. Warszawa 2000. 5. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Euro. Pieniądz Wspólnej Europy. Warszawa 2001. 6. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce. Rozszerzenie Unii Europejskiej. Historyczna szansa. Warszawa 2000. 7. W. Orłowski. Przeciw stereotypom - rozszerzenie UE o Polskę. Warszawa 2000.
Opracowanie: Izabela Jakubowska Wyświetleń: 3165
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |