![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Barbara Rerich Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze Scenariusze zajęć wychowania do życia w rodzinie dla klasy V szkoły podstawowejScenariusze zajęć wychowania do życia w rodzinie dla klas V szkoły podstawowejTEMAT: RODZINA W ŻYCIU CZŁOWIEKATREŚCI I ZADANIA: 1. Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka. 2. Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną. 3. Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie. CELE: po przeprowadzonej lekcji uczeń - zna i rozumie pojęcie rodzina - uświadomi sobie znaczenie rodziny - pozna podstawowe funkcje poszczególnych ich członków - będzie widzieć swoje miejsce w rodzinie - zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju METODY I TECHNIKI PRACY: praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, rysunek, pogadanka. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kłębek wełny, zagadki (ćwiczenia "Wędrując ku dorosłości" str. 5), czerwone serduszka, zdjęcia z gazet, sylwety taty, mamy i dzieci, magnetofon, karteczki samoprzylepne, duże arkusze papieru. PRZEBIEG ZAJĘĆ: - rozdanie uczniom zagadek (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 5) - odczytanie hasła - przypięcie na tablicy tematu zajęć: Rodzina - uczniowie siedzą w kręgu, nauczyciel poleca wymienić nazwy członków rodziny podając sobie jednocześnie kłębek wełny. Uczniowie nawijają nić na kciuk i wymieniają członków rodziny. Powstaje pajęczynka. - Nauczyciel pyta do czego podobna jest rodzina?, jakie więzi łączą jej członków? - Nauczyciel pyta co stanie się gdy więzi rodzinne zostaną naruszone np.: przez rozwód, śmierć, kłótnie? - Nauczyciel przecina nici pajęczyny, więzi zostają rozerwane - Rozdanie uczniom czerwonych serduszek. Nauczyciel poleca zapisać na nich słowa, które kojarzą się z rodziną. - Przypięcie na tablicy i odczytanie. ![]() - próba ustalenia definicji rodziny: rodzinę stanowią tata (mężczyzna) i mama (kobieta) związani małżeństwem oraz ich dzieci. Dziadkowie i krewni należą do rodziny dalszej. - Nauczyciel poleca wśród kolorowych zdjęć z gazet wybrać te, które przypominają ich rodzinny - Omówienie. Uczniowie uzasadniają dlaczego wybrali te właśnie zdjęcia. - Nauczyciel mówi: każdy z was zajmuje pewne miejsce w rodzinie i od każdego z jej członków czegoś się uczy. Zastanówcie się i zapiszcie na tych trzech karteczkach czego nauczyliście się od taty, mamy i rodzeństwa. - Nauczyciel poleca przykleić karteczki pod sylwetami. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków na temat znaczenia rodziny w życiu człowieka, oraz funkcji jej członków. Podkreślenie roli matki i ojca, zwrócenie uwagi na to, że rodzice dopasowują swoje zadania do potrzeb rodziny i uzupełniają się nawzajem. ![]() - powiedzieliśmy sobie co daje nam rodzina, zastanówmy się teraz jaki jest wasz wkład do rodziny, co każdy z was może jej dać, czym chce dla niej być? Spróbujcie to namalować. - Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy: mama, tata, dzieci, dziadkowie - Zawieszenie prac, obejrzenie i omówienie ich. - Ewaluacja zajęć, pożegnanie. SCENARIUSZ ZAJĘĆ KL V TEMAT: JESTEM GAŁĄZKĄ DRZEWA GENEALOGICZNEGO TREŚĆ I ZADANIA: 1. Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? kim byli moi rodzice? 2. Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego. 3. Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną. 4. Wzbogacenie słownictwa o terminy związane ze swoją rodzinną i pokrewieństwem. CELE: UCZEŃ - uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności - umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie - potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców METODY I TECHNIKI: praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, pogadanka heurystyczna. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: foliogramy, karteczki samoprzylepne, Słownik języka polskiego, karty pracy, zdjęcia, magnetofon. - Nauczyciel pokazuje foliogramy "Twoja i moja historia" 1. cytat "Kto nie wie skąd przychodzi i komu siebie zawdzięcza, ten nie odkryje też, dokąd powinien iść". 2. Kartka z albumem. - Czy wiecie już o czym dzisiaj będziemy rozmawiać? - Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup otrzymuje pojęcia, które należy odszukać w Słowniku języka polskiego. I krewni, stryj, wuj, wujenka II szwagier, szwagierka, teść, teściowa III świekra, bratowa, kuzyn, bratanek - Wyjaśnienie pojęć przez liderów przypięcie kartoników na tablicy. - Nauczyciel wyjaśnia terminy krewni po mieczu i po kądzieli uszeregowanie i uporządkowanie karteczek. ![]() - Nauczyciel pyta uczniów czy znają rodzinne tajemnice, poleca uzupełnić kuferek (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 18) - Omówienie prac dzieci, zwrócenie uwagi na fakt, że najwięcej o historii rodziny można się dowiedzieć od dziadków. - Nauczyciel poleca w grupach obejrzeć zdjęcia rodziny które przynieśli uczniowie; włącza spokojną muzykę. - Poleca uczniom naszkicować drzewo genealogiczne swojej rodziny na gotowych kartach pracy. Omówienie pracy, uczniowie opowiadają z czym mieli największy problem. - Podsumowanie zajęć, w domu uczniowie mają za zadanie wykonać drzewo genealogiczne swojej rodziny. - Ewaluacja zajęć, wypełnienie przez uczniów karteczek samoprzylepnych i przyklejenie na arkuszu ewaluacyjnym. SCENARIUSZ ZAJĘĆ KL. V TEMAT: I WY STUDIUJECIE W "AKADEMII DOBRA". TREŚCI I ZADANIA: 1. Uzmysłowienie uczniom ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej gdzie buduje się więź. 2. Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka. 3. Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu. CELE: UCZEŃ - dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga wejść w życie - bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa - zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń które wpływają na atmosferę domu. METODY TECHNIKI PRACY: pogadanka, dyskusja, praca indywidualna. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film "Akademia Dobra cz. I", łamigłówka. - Pogadanka wprowadzająca do filmu: uzmysłowienie dzieciom, że w rodzinie uczymy się życia. - Nauczyciel rozdaje uczniom łamigłówki (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 6) - Odczytanie hasła "Szczęśliwą rodziną stajemy się każdego dnia". - Projekcja filmu "Akademia Dobra cz. I". - Refleksje uczniów po obejrzeniu filmu. * czym jest dom? * czego uczymy się w domu? * kto jest wykładowcą, a kto słuchaczem? * W jakim wnętrzu i wystroju czujemy się dobrze? - W domu zaprojektujcie dom swoich marzeń, możecie wykorzystać czasopisma. - Podsumowanie zajęć.
Opracowanie: mgr Barbara Rerich Zgłoś błąd Wyświetleń: 25144
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |