Katalog

Bogusława Jastrząb
Różne, Artykuły

Proces terapeutyczny - forma opieki nad dziećmi mającymi trudności w uczeniu się

- n +

Proces terapeutyczny - forma opieki nad dziećmi mającymi trudności w uczeniu się

Proces terapeutyczny polega na organizowaniu odpowiednich do diagnozy zaplanowanych sytuacji wychowawczo - terapeutycznych.

Obiektem oddziaływań terapeutycznych jest dziecko, napotykające na specyficzne trudności podczas nauki czytania i pisania.

Terapia pedagogiczna prowadzona jest w czasie działań zapobiegawczo - naprawczych, stymulująco - usprawniających i korekcyjno - kompensacyjnych.

Jej nadrzędnym cele jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i umysłowego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi; rozwoju na miarę ich możliwości.

Cele operacyjne terapii pedagogicznej to:
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.

Postępowanie terapeutyczne spełni pokładane oczekiwania i dziecko nie będzie traktowało zajęć terapeutycznych jako dodatkowych lekcji lub kary za niepowodzenia w nauce, gdy nauczyciel - terapeuta będzie przestrzegał nie tylko ogólnopedagogicznych zasad lecz także specyficznych dla terapii.

Zasady obowiązujące w terapii pedagogicznej:
- zasada integracji - polega na łączeniu w pracy wiedzy na temat aktualnych potrzeb i faktycznych możliwości dziecka, wynikające z diagnozy,
- zasada adekwatności - wymaga, aby układ programu był ciągiem sensownie dobranych treści do ćwiczeń oraz form i technik, stopniowo i cyklicznie wdrażanych, tak aby odpowiadało to potrzebom dziecka,
- zasada integracji - polega na ćwiczeniu tej samej funkcji za pomocą różnych technik i środków w zmieniających się sytuacjach, aby uzyskać jej sprawność,
- zasada strategii działania - zakłada wieloaspektowy charakter terapii, czyli równoczesne stosowanie zabiegów na różne i w różnym stopniu rozwinięte, jak i zaburzone funkcje,
- zasada przystępności - stosowanie działań od łatwych do coraz bardziej złożonych, tak w zakresie treści jak i tempa uczenia się każdego dziecka,
- zasada świadomego udziału w terapii - konieczność wyjaśniania dziecku celu i sposobu postępowania profilaktyczno - naprawczego,
- zasada zindywidualizowanego kontaktu - polega na:
* pełnej akceptacji dziecka, jakim jest w rzeczywistości
* uznaniu, że dziecko zasługuje na szczególną pomoc,
* pozytywnej więzi emocjonalnej dziecka z terapeutą i z grupą,
* stopniowym wprowadzeniu kontroli i oceny wyników pracy dziecka po wstępnym okresie pełnej aprobaty każdej próby samodzielnego działania.

Efektywność procesu terapeutycznego wymaga zintegrowanego oddziaływania terapeutycznego, płynącego z trzech źródeł:
- od nauczyciela terapeuty w toku zajęć,
- ze środowiska szkolnego, od nauczycieli uczących dziecko z trudnościami,
- ze środowiska domowego, od rodziców wychowujących i pomagających dziecku w nauce.

BIBLIOGRAFIA

- Kaja B.: Zarys terapii dziecka. WSP Bydgoszcz 1995.
- Pietniun M.: Praca terapeutyczna z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania. ODN Gdańsk 1988.

Opracowanie: mgr Bogusława Jastrząb

Wyświetleń: 1924


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.