![]() |
![]() |
Katalog Bogusława Jastrząb Różne, Artykuły Proces terapeutyczny - forma opieki nad dziećmi mającymi trudności w uczeniu sięProces terapeutyczny - forma opieki nad dziećmi mającymi trudności w uczeniu sięProces terapeutyczny polega na organizowaniu odpowiednich do diagnozy zaplanowanych sytuacji wychowawczo - terapeutycznych.Obiektem oddziaływań terapeutycznych jest dziecko, napotykające na specyficzne trudności podczas nauki czytania i pisania. Terapia pedagogiczna prowadzona jest w czasie działań zapobiegawczo - naprawczych, stymulująco - usprawniających i korekcyjno - kompensacyjnych. Jej nadrzędnym cele jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i umysłowego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi; rozwoju na miarę ich możliwości. Cele operacyjne terapii pedagogicznej to: - stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, - wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, - eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. Postępowanie terapeutyczne spełni pokładane oczekiwania i dziecko nie będzie traktowało zajęć terapeutycznych jako dodatkowych lekcji lub kary za niepowodzenia w nauce, gdy nauczyciel - terapeuta będzie przestrzegał nie tylko ogólnopedagogicznych zasad lecz także specyficznych dla terapii. Zasady obowiązujące w terapii pedagogicznej: - zasada integracji - polega na łączeniu w pracy wiedzy na temat aktualnych potrzeb i faktycznych możliwości dziecka, wynikające z diagnozy, - zasada adekwatności - wymaga, aby układ programu był ciągiem sensownie dobranych treści do ćwiczeń oraz form i technik, stopniowo i cyklicznie wdrażanych, tak aby odpowiadało to potrzebom dziecka, - zasada integracji - polega na ćwiczeniu tej samej funkcji za pomocą różnych technik i środków w zmieniających się sytuacjach, aby uzyskać jej sprawność, - zasada strategii działania - zakłada wieloaspektowy charakter terapii, czyli równoczesne stosowanie zabiegów na różne i w różnym stopniu rozwinięte, jak i zaburzone funkcje, - zasada przystępności - stosowanie działań od łatwych do coraz bardziej złożonych, tak w zakresie treści jak i tempa uczenia się każdego dziecka, - zasada świadomego udziału w terapii - konieczność wyjaśniania dziecku celu i sposobu postępowania profilaktyczno - naprawczego, - zasada zindywidualizowanego kontaktu - polega na: * pełnej akceptacji dziecka, jakim jest w rzeczywistości * uznaniu, że dziecko zasługuje na szczególną pomoc, * pozytywnej więzi emocjonalnej dziecka z terapeutą i z grupą, * stopniowym wprowadzeniu kontroli i oceny wyników pracy dziecka po wstępnym okresie pełnej aprobaty każdej próby samodzielnego działania. Efektywność procesu terapeutycznego wymaga zintegrowanego oddziaływania terapeutycznego, płynącego z trzech źródeł: - od nauczyciela terapeuty w toku zajęć, - ze środowiska szkolnego, od nauczycieli uczących dziecko z trudnościami, - ze środowiska domowego, od rodziców wychowujących i pomagających dziecku w nauce. BIBLIOGRAFIA - Kaja B.: Zarys terapii dziecka. WSP Bydgoszcz 1995. - Pietniun M.: Praca terapeutyczna z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania. ODN Gdańsk 1988.
Opracowanie: mgr Bogusława Jastrząb Wyświetleń: 1924
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |