Katalog

Mirosława Synoradzka
Różne, Artykuły

Dlaczego chcemy mieć patrona szkoły?

- n +

Dlaczego chcemy mieć Patrona szkoły?

Wychowanie - proces, który zawsze będzie towarzyszył dydaktyce w szkole, bez względu na modę i tzw. priorytety.

W tworzonym Planie Rozwoju Szkoły jaką jest Gimnazjum istnieje zapis o pracy nad doskonaleniem procesu wychowania młodzieży naszej szkoły tak, aby absolwent był człowiekiem o akceptowanych społecznie postawach, by jego indywidualizm nie zagrażał drugiemu człowiekowi.

Jak to osiągnąć?
Myślę,że dając przykład własnym postępowaniem, można jeszcze skorzystać z autorytetu patrona szkoły, najlepiej człowieka "z krwi i kości".

Jestem dyrektorem gimnazjum i tak jak wszyscy dyrektorzy tej nowej - starej szkoły postanowiłam w Planie Rozwoju Szkoły zawrzeć najważniejsze na dany czas działania. Pojawił się zapis - szkoła ma Patrona. Stało się to po 4 latach pracy, 18 listopada 2004 roku mieliśmy uroczystość poświęcenia sztandaru, nadania szkole imienia Władysława hr. Zamoyskiego i odsłonięcie popiersia patrona.

Wiem ile pytań pojawiło się na początku tej drogi, stąd moja propozycja podzielenia się z Państwem wiedzą na temat Jakie etapy powinna przejść społeczność szkolna aby na końcu mieć zaszczyt nazywania się szkołą im., tak jak w naszym przypadku Władysława hr. Zamoyskiego.
- Etap I - zapis w Planie Rozwoju Szkoły, powołanie Komitetu do Spraw Nadania Szkole Imienia
- Etap II - poszukiwanie kandydatów na Patrona poprzez pytanie wszystkich klientów szkoły, lokalne srodowisko, gromadzenie danych
- Etap III - dokonanie wyboru kandydata ze względu na wcześniej ustalone cechy zgodne z Programem wychowawczym szkoły, wizerunkiem absolwenta
- Etap IV - SU i RR podejmują uchwały dotyczące patrona
- Etap V - prezentacja naszej decyzji na Sesji Rady Miejskiej wraz z planem działania i wnioskiem o akceptację
- Etap VI - realizujemy krok po kroku założenia planu, weryfikujemy i udoskonalamy swoje zadania
- Etap VII - zamykamy procedury, informujemy władze oświatowe i organ prowadzący o zakończeniu działań, wnioskujemy o podjęcie uchwały
- Etap VIII - po otrzymaniu uchwały R.M. o nadaniu imienia szkole i zmianie zapisu w Statucie dokonujemy w/w zmian i przygotowujemy uroczystość zgodnie z wcześniej przygotowanym projektem
- Etap IX - uroczystość Nadania Szkole Imienia - jest punktem wyjścia do pracy, która przed nami, należy zadbać o to aby pozostał po niej trwały ślad.
- Etap X - patron jest częścią naszej społeczności - wokół jego osoby planowane są zadania, jego postawy znajdują praktyczne zastosowanie w programie wychowawczym szkoly i postawach naszych uczniów, stałą uroczystością staje się święto patrona, miejsca związane z życiem patrona stają się miejscami otoczonymi opieką przez społeczność szkolną.

Szanowni Państwo nie rezygnujcie z prac nad wyborem Patrona szkoły, działania które temu zadaniu towarzyszą niezmiernie integrują środowiska skupione wokół szkoły. A sama postać jest bardzo pomocna szczególnie w obecnym świecie gdzie stwierdzamy brak autorytetów.


Opracowanie: Mirosława Synoradzka

Wyświetleń: 608


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.