![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Zapalska Język polski, Konspekty "Dzieje Tristana i Izoldy" - opowieść o miłości i śmierci. Konspekt lekcji języka polskiego w klasie I"Dzieje Tristana i Izoldy" - opowieść o miłości i śmierciKonspekt lekcji języka polskiego w klasie ICele lekcji: - główny: zapoznanie z tekstem średniowiecznym i historią miłości tytułowych bohaterów; - operacyjne: * uczeń zna średniowieczną koncepcję miłości; * uczeń czyta tekst ze zrozumieniem i interpretuje go na poziomie znaczeń metaforycznych; * uczeń potrafi określić niebezpieczeństwa wynikające z ulegania namiętności * uczeń rozumie istotę konfliktu pomiędzy namiętnością a obowiązkiem. Metoda: polimetoda z elementami metody problemowej. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Pomoce dydaktyczne: fragmenty "Dziejów Tristana i Izoldy", podręcznik, fiszki z dyspozycjami dla grup. PRZEBIEG LEKCJI I WPROWADZENIE 1. Przypomnienie pojęć chansons de geste, epika rycerska. 2. Informacja o okolicznościach powstania utworu. 3. Przedstawienie treści poematu - dziejów miłości Tristana i Izoldy. Tristan, siostrzeniec króla Kornwalii Marka, miał sprowadzić dla niego narzeczoną - Izoldę Jasnowłosą. W drodze do Kornwalii Tristan i Izolda wypili napój miłosny przygotowany dla młodej pary. On to spowodował ich wzajemną miłość. Tristan, zmuszony do ucieczki przed zemsta króla, poślubił Izoldę o Białych Dłoniach. Ale zraniony zatrutą strzałą przyzywa na pomoc ukochaną Izoldę Jasnowłosą, tylko ona mogła mu znów pomóc w powrocie do zdrowia. Królowa spieszy na pomoc, ale nie zastaje żywego kochanka. Z żalu umiera przy jego ciele. II OPRACOWANIE TEMATU 1. Narodziny uczucia bohaterów jako kluczowy moment romansu: a) kto przyrządził napój miłosny i jakie umiejętności pozwoliły tego dokonać owej osobie? b) Dla kogo przeznaczony był napój, a kto go wypił? c) Co symbolizował napój? d) Czy Tristan i Izolda łatwo się poddali działaniu napoju (co ich powstrzymywało)? e) Jakie były konsekwencje wypicia napoju przez bohaterów? f) Na czym polegał tragizm miłości Tristana i Izoldy? 2. Analiza fragmentu pt. "Śmierć": a) co oznacza głóg wyrastający z grobu Tristana i wrastający w mogiłę Izoldy? b) Kto i dla kogo opowiada historię tragicznego romansu? III REKAPITULACJA: 1. Średniowieczna koncepcja miłości: - "miłość zakazana"; - uczucie rodzące konflikt między honorem a porywami serca; - rozdarcie między namiętnością a świadomością zdrady; - Tristan i Izolda - symbol kochanków uosabiających szczęście i cierpienie miłości; 2. "Dzieje Tristana i Izoldy" jako przykład epiki rycerskiej i miłosnej. IV PRACA DOMOWA 1. Zaproponuj inne zakończenie historii bohaterów (opowiadanie). 2. Wypowiedz się na temat: miłość to wolny wybór czy fatum? - w oparciu o koncepcję miłości zawartą w utworze i własne poglądy na temat tego uczucia. Opracowanie: Elżbieta Zapalska Wyświetleń: 27555
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |