Katalog

Agata Kwiatkowska
Muzyka, Scenariusze

Umiejętność rozpoznawania, wyrażania głosem i ruchem muzyki kujawskiej

- n +

Umiejętność rozpoznawania, wyrażania głosem i ruchem muzyki kujawskiej

Konspekt do hospitacji diagnozującej

Cele główne:
dziecko potrafi rozpoznać piosenki, melodie i muzykę kujawską,
dziecko potrafi wyrazić za pomocą głosu muzykę kujawską,
dziecko potrafi wyrazić za pomocą ruchu muzykę kujawską.

Cele operacyjne:
dziecko rozpozna piosenki kujawskie,
dziecko rozpozna melodie kujawskie,
dziecko potrafi wyrazić za pomocą ruchu muzykę kujaw,
dziecko potrafi wyrazić za pomocą głosu muzykę kujaw,
dziecko potrafi zatańczyć kujawiaka,
dziecko potrafi wykonać określone zadanie.

Metody: eksponujące, praktyczne.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: album miasta Kruszwica, tamburyno, kartki papieru, kamyki, pestki brzoskwini, czerwone kółeczka, kaseta magnetofonowa z przyśpiewkami i melodiami ludowymi, uśmiechnięte nutki, ilustracja stroju kujawskiego.

PRZEBIEG ZAJĘCIA

I Czynności przygotowawcze:
1. W ranku nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat miasta Kruszwica ( przypomnienie zgromadzenie wiadomości).
a) położenie miasta,
b) zabytki,
c) zakłady przemysłowe,
d) strój kujawski.

II Czynności organizujące:
1. powitanie zaproszonego gościa i zaproszenie do wspólnej zabawy

III Czynności zasadnicze:
1. Swobodny marsz po sali przy akompaniamencie perkusyjnym- na pauzę w akompaniamencie zachamowanie ruchu; wywołane dziecko porusza się w wymyślony przez siebie sposób, a pozostałe dzieci formują za nim rząd i dokładnie naśladują jego ruchy.
2. Zagadki słuchowe
Nauczycielka dzieli dzieci na 3 zespoły, z których jeden dostaje kartki, drugi - po 2 kamyki, trzeci po 2 pestki brzoskwini. Dzieci sprawdzają jakie odgłosy wydają te przedmioty.Nauczycielka wybiera troje dzieci, którym zasłania oczy i których zadaniem będzie odgadnąć, jakie te przedmioty wydają dźwięki, następnie wskazuje zespół, który będzie stukał kamyczkami, pestkami lub zgniatał kartki papieru.
3. Rozpoznawanie i wyrażanie za pomocą ruchu melodii kujawskich.
Dzieci siadają w kole, nauczycielka prosi aby uważnie wysłuchalymelodii z kasety magnetofonowej (melodie śląskie, kujawskie, małopolskie i inne), te dzieci które usłyszą i rozpoznają melodię kujawską wstają i poruszają się po sali krokiem kujawiaka.
4. Rozpoznawanie i wyrażanie za pomocą głosu melodii kujawskich.
Dzieci podzielone na 4 zespoły. Każdy zespół otrzymuje 10 czerwonych kółeczek. Nauczycielka prosi aby dzieci uważnie wysłuchały przyśpiewek i piosenek ludowych i jeżeli rozpoznają piosenkę lub przyśpiewkę kujawską, to niech położą przed sobą czerwone kółeczko. Na koniec każdy zespół będzie musiał zaśpiewać rozpoznane piosenki. Wygra ten zespół, który prawidłowo odgadnie i zaśpiewa wszystkie piosenki (Kujawiak, Koło drogi jawor, Zapust jedzie drogą, Czerwone jabłuszko) spośród innych przyśpiewek ludowych (Gąsior, Szewczyk, Piaskarz, Pojedziemy na łów, Pognała wołki).
5. Prezentacja piosenek i przyśpiewek kujawskich.
- Kujawiak - rytmizacja tekstu,
- Koło drogi jawor - wyklaskiwanie rytmu,
- Zapust jedzie drogą - zabawa w koniki,
- Czerwone jabłuszko - murmurando.
6. Kujawiak - prezentacja tańca.

IV Czynności finalizujące
1. Słuchanie Kujawiaka w wykonaniu orkiestry i w wykonaniu sopranu z towarzyszeniem fortepianu - wyszukiwanie różnic.
2. Pochwalenie dzieci za dobrze wykonane zadania i wręczenie u śmiechniętych nutek.
3. Wypełnianie konturów stroju ludowego.
4. Pożegnanie gościa.

Opracowanie: Agata Kwiatkowska

Wyświetleń: 2305


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.