Katalog

Elżbieta Zabłocka
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Apel twego dziecka. Czy umiemy rozwiązywać problemy wychowawcze?

- n +

Czy umiemy rozwiązywać problemy wychowawcze?

Jestem nauczycielką wychowania fizycznego i przedszkolnego, pracuję w szkole podstawowej 15 lat. Ponadto jestem matką dorastającego chłopca. Sytuacje wychowawcze jakie mnie spotykały jako nauczyciela wychowawcę i jako matkę dały mi wiele do myślenia, ponieważ rozwiązanie niejednokrotnie było karkołomne.

Każdy z nas boryka się z trudnościami tego typu i dąży do rozwiązania problemu czy konfliktu na różne sposoby.

Ale czy zawsze rozumie postępowanie dziecka? i czy zawsze nasze wcześniejsze postępowanie było wychowawcze? Mam nadzieję, że tych kilka uwag pomoże państwu odpowiedzieć na to pytanie.

APEL TWEGO DZIECKA

1.Nie psuj mnie, dając mi wszystko o co poproszę. Niektórymi prośbami jedynie wystawiam Cię na próbę.

2.Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja To wolę bo daje mi to poczucie bezpieczeństwa.

3.Nie pozwól mi kształtować złych nawyków. Ufam, że ty mi pomożesz wykrywać je w zarodku.

4. Nie rób tak abym czuł się mniejszym niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydawać się duży.

5.Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mi pomaga, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.

6. Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.

7. Nie rób tak abym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje poczucia wartości.

8. Nie przejmuj się zbytnio gdy mówię: "Ja Cię nienawidzę" to nie Ciebie nienawidzę ale Twojej władzy, która mnie niszczy.

9. Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak przyciągają Twoją uwagę, której potrzebuję.

10. Nie gderaj. Jeżeli będziesz tak robić będę się bronił przez udawanie głuchego.

11. Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.

12. Nie zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze, jakbym chciał. Dlatego też niekiedy mijam się z prawdą.

13. Nie przesadzaj co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i doprowadza do kłamstw.

14. Nie zmieniaj swojego postępowania ze względu na. To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w Ciebie.

15.Nie zbywaj mnie gdy stawiam Ci pytania. W przeciwnym wypadku zobaczysz, że przestanę Cię pytać, a informacji poszukam gdzie indziej.

16. Nie mów, że obawy i strach są głupie. One są bardzo realne.

17. Nigdy nawet nie sugeruj, że Ty jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam ogromny wstrząs gdy widzę, że nie jesteś taki.

18. Nigdy nawet nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną, jest poniżej Twojej godności. Uczciwe usprawiedliwianie się wzbudza we mnie nadzwyczajną serdeczność ku Tobie.

19. Nie zapominaj, że lubię eksperymentować, gdyż bez tego nie będę się rozwijać.

20. Nie zapominaj, że szybko rosnę. Jest Ci pewno trudno dotrzymać Ci kroku, ale proszę Cię - postaraj się.

Literatura:
1. Bielski J. "Nowa koncepcja kształcenia ogólnego w Polsce" Lider nr 9,1997r.
2. Goleman D. "Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina of Poznań", 1997r.
3. Grabowski H. "Teoria wychowania fizycznego", AWF, Kraków 1994r.

Opracowanie: mgr Elżbieta Zabłocka

Wyświetleń: 1106


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.