Katalog

Edyta Liberska-Gałacińska, Dorota Czapla
Biologia, Scenariusze

Cechy przystosowawcze ptaków do środowiska powietrznego

- n +

Scenariusz - Cechy przystosowawcze ptaków do środowiska powietrznego

DZIAŁ PROGRAMOWY: KRĘGOWCE.

CEL OGÓLNY: Uświadomienie uczniom związku między budową a środowiskiem życia.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- nazywa powietrze(mieszanina gazów) i określa jego rolę w życiu,
- wskazuje cechy budowy zewnętrznej ptaka, które stanowią przystosowanie do lotu.
- wymienia te części szkieletu, które umożliwiają lot,
- potrafi wyjaśnić znaczenie worków powietrznych,
- uzasadnia potrzebę oszczędnej gospodarki wodą,

POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tablice poglądowe, albumy, szkielet ptaka, model ptaka, pióra, literatura pomocnicza, podręcznik, karty pracy.

METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY: pogadanka, akrostych, łańcuch
skojarzeń, obserwacja, praca z podręcznikiem.

Czas przeznaczony na poszczególne części zajęć:
Zajęcia 45 min.
Wprowadzenie-15 min.
Rozwinięcie-20 min
Podsumowanie-10 min.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Wprowadzenie:

1. sprawdzenie obecności,
2.sprawdzenie zadania domowego
3. "łańcuch skojarzeń" - Karta pracy nr l

II. Rozwinięcie:
1. Pogadanka na temat roli powietrza dla życia na Ziemi(skład powietrza),
2. Przegląd ptaków latających(tablice poglądowe, albumy, model ptaka),
3. Wypełnianie kart pracy -2..
4. Uczniowie pracują z podręcznikiem i literaturą pomocniczą. Wypełniają karty pracy - 3,4.

III. Podsumowanie:
Sformułowanie wniosków i zapisanie w formie tabeli.

CECHY ZEWNĘTRZNE UMOŻLIWIAJĄCE LOTCECHY WEWNĘTRZNE UMOŻLIWIAJĄCE LOT
- dziób pozbawiony zębów,
- aerodynamiczny kształt,
- pokrycia ciała piórami,
- przednie kończyny przekształcone w skrzydła.
- stałocieplność,
- pneumatyczne kości,
- grzebień na mostku,
- stek.

KARTA PRACY-1
Napisz wyrazy, które kojarzą się Tobie z pojęciem poniżej podanym.


PTAK





KARTA PRACY-2

L. Oznacz elementy budowy pióra.


2.Połącz w pary odpowiednie pojęcia z rodzajem piór.
A.PUCHOWE 1.długie, sztywne pióra rosnące na tylnym brzegu skrzydła

B.LOTKI 2.zabezpieczają organizm przed utratą ciepła,

C.STERÓWKI 3.długie pióra ogonowe

KARTA PRACY- 3 *

I Uzupełnij zdania:

l. W szkielecie ptaka występują dwa rodzaje kości:
A. kości wypełnione szpikiem.
B. kości wypełnione............ zwane pneumatycznymi.
2.Miejscem przyczepu mięśni poruszających skrzydłami w czasie lotu jest .........................................................
3.Częścią układu oddechowego, która usprawnia oddychanie w czasie lotu ptaka są ...............................................

4.Wspólne ujście układu pokarmowego, rozrodczego i wydalniczego to ...........................................
(kloaka).

5.Odwodnienie moczu następuje w steku. Prawie cała ilość wody zostaje z powrotem wchłonięta przez organizm. Dzięki temu ptak w powietrzu może przebywać bez ..................................

KARTA PRACY- 4

Do podanego pionowo wyrazu dopisz poziomo pojęcia, które poznałeś na dzisiejszej lekcji rozpoczynające się na litery tworzące podany wyraz(technika akrostych).

P
T
A
K


KLUCZ ODPOWIEDZI DO KART PRACY.
I. Karta pracy-2
1.
- stosina,
- dutka,
- chorągiewka
2.
A- 2
B- 1
C- 3

II. Karta pracy- 3.
l B.powietrzem,
2. grzebień na mostku,
3.worki powietrzne,
4. stek,
5.pobierania wody.

III.Karta pracy-4
Przykład:
Powietrze
Tlen
Aerodynamiczny
Kawka
 

Opracowanie: Dorota Czapla, Edyta Liberska - Gołacińska

Wyświetleń: 6468


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.