Katalog Edyta Liberska-Gałacińska, Dorota Czapla Biologia, Scenariusze Woda jako środowisko życia jamochłonówScenariusz - Woda jako środowisko życia jamochłonówDZIAŁ PROGRAMOWY: BEZKRĘGOWCECEL OGÓLNY: Zaznajomienie uczniów z warunkami środowiska wodnego, trybem życia i budową zewnętrzną jamochłonów. CELE SZCZEGÓŁOWE: UCZEŃ: - zna warunki panujące w środowisku wodnym(woda słodka, woda słona, pH wody) - określa tryb życia jamochłonów, - zna cechy budowy zewnętrznej jamochłonów, - potrafi wyjaśnić pojęcia: jamochłony, meduza, polip, kolonia, parzydełkowce, rafy koralowe. - omawia symbiozę raka pustelnika i ukwiała. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - film pt. "Jamochłony" - tablice poglądowe, - preparaty trwałe, - lupy, - mapa geograficzna świata. METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY: - pogadanka ilustrowana filmem, - obserwacja, - technika grup sąsiedzkich, - "Śniegowa kula" Czas przeznaczony na poszczególne części zajęć: Zajęcia: 90 min. Wprowadzenie- 20 min Rozwinięcie- 55 min. Podsumowanie-15 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ: I Wprowadzenie: - sprawdzenie obecności, -sprawdzenie zadania domowego, - film pt. "Jamochłony". II Rozwinięcie: 1Pogadanka na temat filmu. A. Warunki życia w środowisku wodnym. B. Przedstawiciele jamochłonów żyjących w wodach słodkich i morskich. 2. Uczniowie pracują techniką grup sąsiedzkich. A. Obserwacja przedstawicieli jamochłonów(preparaty trwałe i tablice poglądowe) a) obserwacja stułbi - kształt ciała stułbi(polip) - części ciała(ramiona, otwór gębowy, komórki parzydełkowe, podeszwa) b) obserwacja chełbi - postać dorosła - meduza(kształt parasola} - postać młodociana-polip(kształt stosu ułożonych talerzyków) B Przegląd koralowców- "kwiatów" morza. a) występowanie i rodzaj koralowców- określenie położenia na mapie geograficznej świata(kolonie) b) cechy budowy zewnętrznej(twardy, wapienny szkielecik) c) znaczenie koralowców. C. Wypełnianie karty pracy- 1. III. Podsumowanie: Usystematyzowanie wiadomości o jamochłonach(technika "Śniegowa kula") KARTA PRACY - 1 1. Przedstaw na rysunku budowę zewnętrzną(morfologiczną) stułbi i chełbi. Opisz rysunki. 2. Uzupełnij zdania: A. Środowiskiem życia stułbi są wody....................... B. Stułbia prowadzi................... tryb życia. C. Środowiskiem życia chełbi są wody..................... D. Chełbia występuje w dwóch postaciach. Uzupełnij schemat. CHEŁBIA
1 Uzupełnij i podpisz rysunki.
............................................................. .............................................................. 2.Zaznacz na mapie konturowej świata występowanie raf koralowych.* 3.Do podanych określeń dopisz rodzaj rafy koralowej: A. Przylegają do lądu- B. Powstają w dalszej odległości od brzegu- C. Wyspy w kształcie pierścienia- KLUCZ ODPOWIEDZI DO KART PRACY. KARTA PRACY- 1 1. stułbia- otwór gębowy, ramię, podeszwa. Chełbia- parasol, ramię. 2. A. słodkie B. osiadły C. słone D. dwie postaci: postać młodociana: polip, postać dojrzała: meduza. KARTA PRACY-2 Szkielet wapienny szkieletu Kolonii pojedyńczo KARTA PRACY- 3 Brzeżne, Barierowe, Atole. Opracowanie: Dorota Czapla, Edyta Liberska - Gołacińska Wyświetleń: 8170
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |