AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Rafał Derlacz
Biologia, Rady

Medycyna - jak zdawać egzamin testowy?

- n +

Medycyna - jak zdawać egzamin testowy?

Egzaminy testowe są swego rodzaju kompromisem. Nie pozwalają one co prawda na własną interpretację i rozwinięcie zagadnień, których dotyczą, z drugiej jednak strony umożliwiają sprawdzenie szerokiego zasobu wiedzy i całkowicie bezstronną ocenę odpowiedzi. To co w egzaminie testowym ważne, to: (a) jasne kryteria oceny, a więc praktyczne wyeliminowanie możliwości popełnienia błędu przez osoby sprawdzające (egzamin taki często sprawdza się przy pomocy komputera); (b) możliwość jednoczesnego zdawania egzaminu przez dużą grupę osób, np. w różnych miastach i wreszcie (c) możliwość bardzo szybkiej oceny egzaminu, co nie pozostaje bez znaczenia dla kondycji psychicznej oczekujących na wyniki.
Przygotowując się do tego typu egzaminów powinniśmy, obok stałego polepszania naszej wiedzy, zadbać też o możliwie najczęstsze ćwiczenie się w rozwiązywaniu różnorodnych zadań testowych. Nie bez znaczenia jest wyrobienie w sobie pewnego rodzaju metodyki rozwiązywania testu, a także poznanie zasad jego tworzenia. Przy podobnym poziomie wiedzy kilku zdających największe szansę ma ten, kto najlepiej pozna reguły rządzące testem. Wreszcie uwaga "ku pokrzepieniu serc": oczywiście liczba pytań testowych jakie można ułożyć jest niemalże nieskończona, niemniej w praktyce część z nich co jakiś czas może się powtórzyć, stąd, co podkreślam raz jeszcze, częste rozwiązywanie zadań testowych bardzo pomaga w przygotowaniu się do egzaminu.
Pytania jakie wchodzą w skład egzaminu testowego można podzielić na trzy kategorie. Pytania jednokrotnego wyboru (najczęstsze), kiedy tylko jedna z wymienionych odpowiedzi jest prawdziwa. Pytania wielokrotnego wyboru, kiedy spośród wymienionych odpowiedzi prawidłowych jest kilka. Wreszcie pytania do uzupełnienia (najrzadsze), kiedy w miejscach oznaczonych kropkami należy wstawić brakujące słowo, liczbę, bądź całe zdanie. Ważne jest, aby przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań podczas egzaminu upewnić się, z którą kategorią pytań mamy do czynienia. Zdarza się, że egzamin testowy składa się ze wszystkich rodzajów wspomnianych wyżej zadań.
Każdy egzamin testowy składa się ze ściśle określonej liczby pytań, na których rozwiązanie podany mamy konkretny czas. Warto przeanalizować ile czasu możemy maksymalnie poświęcić na jedno pytanie i zdecydować się, bądź nie, na odliczenie kilku minut, które można by wykorzystać na sprawdzenie udzielonych przez nas odpowiedzi. Warto jednak pamiętać o tym, że zwykle pierwsze odpowiedzi są obarczone mniejszą liczbą błędów. To czego nie wolno robić, to tracić czasu na bezproduktywne przeglądanie testu, które tak naprawdę nie zbliża nas ani trochę do jego ukończenia.
Rozpoczynając egzamin należy bardzo dokładnie przeczytać polecenie wstępne, a także każde kolejne pytanie. Warto zwrócić uwagę na to, czy pytanie nie zostało zadane przez zaprzeczenie (np. Która z odpowiedzi nie jest prawdziwa?). Pytania najlepiej rozwiązywać jest po kolei, nie skacząc między kolejnymi stronami testu. Ważne byśmy w pierwszej fazie zaznaczali tylko te odpowiedzi, których jesteśmy absolutnie pewni, pytania co do których mamy większe wątpliwości i na które nie znamy odpowiedzi zostawiając na później. W ten sposób znaną nam część egzaminu rozwiążemy w maksymalnie krótkim czasie.
Egzamin testowy faworyzuje tzw. pamięć rozpoznawczą, kiedy to musimy jedynie rozpoznać prawidłową odpowiedź. Często w zadaniach umieszczone są rysunki, przy których należy poprawnie dopasować nazwy, stąd warto jest podczas nauki poświęcić trochę czasu na dokładne przyjrzenie się ilustracjom znajdującym się w książkach. Niemniej zdarzy się pewnie i tak, że po dokładnym przeczytaniu pytania nie będziemy znali dobrej odpowiedzi. W tej sytuacji są dwie możliwości. Po pierwsze (jeśli jest to test wyboru) wśród odpowiedzi znajdują się fałszywe, o których możemy zdecydować, że z pewnością nie są odpowiedzią na zadane pytanie. Stąd drogą eliminacji możemy dojść do odpowiedzi poprawnej. Po drugie nie wolno nam zostawiać pytań bez odpowiedzi. Tuż przed końcem egzaminu w pytaniach, co do których nie mamy żadnych przypuszczeń o ich prawdzie bądź fałszu, należy losowo zaznaczyć odpowiedzi. Korzystając ze statystyki, przy założeniu, że każde pytanie posiada cztery możliwe odpowiedzi, ich losowy wybór powinien być trafny w jednym przypadku na cztery.
Rafał Derlacz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5907


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.4



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.