AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Zinkiewicz
Matematyka, Scenariusze

Odczytywanie liczb w systemie rzymskim - scenariusz lekcji matematyki w klasie IV

- n +

Odczytywanie liczb w systemie rzymskim

Scenariusz lekcji matematyki w kl. IV

Cele
- Doskonalenie odczytywania i zapisywania liczb w systemie rzymskim.
- Umiejętność stosowania zdobytej wiedzy do potrzeb z życia codziennego
(odszukanie wyznaczonego numeru rzędu i miejsca w kinie).
- Rozwijanie aktywności u uczniów.
- Kształtowanie poczucia dyscypliny.

Metody
- Pogadanka - przypomnienie potrzebnych wiadomości.
- Ćwiczeniowa (drama).
- Praca indywidualna.

Środki dydaktyczne
- Kartoniki z liczbami rzymskimi, kartoniki (mini-bilety do kina) z oznaczonymi numerami rzędów i miejsc, plansze z szyframi (wykorzystałam szyfry zawarte w podręczniku E. Rosłon "Matematyka 5" WSiP, Warszawa 1994, str. 11-12).

Tok lekcji
1. Czynności organizacyjne.
- Przy wejściu do klasy każdy uczeń losuje mini-bilet do kina (wyznaczony na nim numer rzędu i miejsca to miejsce, które zajmie dany uczeń w klasie) oraz kartonik z liczbą rzymską (część listu Ewy lub Tomka).
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. Przypomnienie wiadomości potrzebnych w realizacji lekcji.
- Powtórzenie poznanych znaków rzymskich i ich odpowiedników arabskich:
I - 1, V - 5, X - 10, L - 50, C - 100, D - 500, M - 1000.
N. Na czym polega rzymski system zapisu liczb?
a) Kiedy poszczególne wartości dodajemy?
b) Co robimy, jeżeli znak oznaczający mniejszą liczbę poprzedza znak oznaczający większą liczbę?
c) Ile jednakowych znaków może stać obok siebie?
ad. a) VII = 5 + 1 + 1 = 7
CLI = 100 + 50 + 1 = 151
ad. b) IX = 10 - 1 = 9
XL = 50 - 10 = 40
4. Nawiązanie do tematu lekcji.
N. Na wczorajszej lekcji podaliście wiele przykładów zastosowania rzymskiego systemu zapisu liczb. My również, już na początku lekcji, zastosowaliśmy jeden z przykładów.
Czy siedząc przy takim ustawieniu ławek czujecie się jak w kinie?
Na dzisiejszej lekcji będziemy doskonalić odczytywanie liczb w systemie rzymskim.
5. Podanie i zapis tematu.
6. Realizacja tematu.

N. Ewa otrzymała od Tomka list napisany szyfrem, w którym użyte były wyłącznie znaki systemu rzymskiego. Tomek podał również własny szyfr, w którym cyfrom arabskim przyporządkował odpowiednie litery alfabetu.
Ewa, odpisując Tomkowi, postąpiła podobnie. Proszę popatrzeć, jak wyglądały ich listy oraz szyfry (zapisane na planszach zawieszonych na tablicy).

Tomek:

LVII-MMCDXVI DCXVIII-XXXVI-XVIII-CMLIII
LXXXVII-DCXXXV LXVII-LXXXIX-LI "MMMCCXLVII"


Szyfr:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
A C E
Ę
H K M O T Y
Ewa:
LXXXVI CLXXIII LXI XCVIII-LXXIII
CCLXVIII-LXXVIII-CDLIII
CCCXCI MMDXXXIV-XIX-LIII-LXXI "CMLVII-XLI"


Szyfr:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
A B E
Ę
G I J L O W

N. Każdy z was otrzymał część listu Tomka bądź Ewy. Spróbujmy odczytać ich treść w następujący sposób.
1. Proszę otrzymane liczby zapisać cyframi arabskimi.
2. Następnie do tablicy podchodzą uczniowie - liczby, kolejne liczby z treści listu
i wykonują następujące czynności:
- pokazują swoją liczbę pozostałym uczniom;
- odczytują ją w systemie arabskim (pozostali sprawdzają, czy prawidłowo odczytują);
- pod "swoją" liczbą napisaną na tablicy zapisują liczbę cyframi arabskimi;
- z odpowiedniego szyfru, pod każdą cyfrą arabską, zapisują odpowiednią literę.
3. Odczytanie treści listów.
Tak powinno wyglądać skończone ćwiczenie.

Tomek:
LVII- MMCDXVI DCXVIII -XXXVI -XVIII -CMLIII
57 2416 618 36 18 953
KO CHAM MAT EM AT YKĘ
LXXXVII -DCXXXV LXVII -LXXXIX -LI "MMMCCXLVII"
87 635 67 89 51 3247
TO MEK MO TY KA "ECHO"
Ewa:
LXXXVI CLXXIII LXI
86 173 61
OJ ALE JA
 
XCVIII -LXXIII CCLVIII -LXXVIII -CDLIII
98 73 258 78 453
WO BIO LO GIĘ
 
CCCXCI MMDXXXIV -XIX -LIII -LXXI "CMLVII -XLI"
391 2534 19 53 71 957 41
EWA BIEG AW IE LA "WIL GA"

W trakcie ćwiczenia uczniowie objaśniają, w jaki sposób odczytują liczby.

7. Podsumowanie lekcji. Ocena uczniów.

8. Zadanie pracy domowej.
Zad. 3 s. 96 (wszyscy), zad. 7 s. 97 (dla chętnych) - podręcznik "Matematyka wokół nas".

Opracowanie: Halina Zinkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7406


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.86



Ilość głosów: 7

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.