![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Violetta Lipowicz, Beata Smykowska Edukacja czytelnicza, Program nauczania W książeczce płynie rzeczka. Program profilaktyczno-wychowawczyProgram profilaktyczno-wychowawczy edukacja czytelnicza uczniów kl. I - III "W książeczce płynie rzeczka"I. Kształtowanie świadomości czytelniczej uczniów klas niższych.W związku z obserwowanym spadkiem czytelnictwa wśród dzieci należy podjąć działania mające na celu poprawę zaistniałej sytuacji. Podstawowym warunkiem skuteczności podjętych działań jest uświadomienie uczniom i rodzicom wagi problemu. Uczeń musi zrozumieć, że książka to źródło wartości moralnych, takich jak: miłość, poświęcenie, tolerancja, odwaga, dobroć, wiara w człowieka. Należy uświadomić dzieciom fakt, iż książki nie zastąpi ani telewizja ani komputer. Książka rozwija wyobraźnię, pozwala pomarzyć, przeżyć i wczuć się w problem. Brak zainteresowania czytaniem książek owocuje między innymi słabym opanowaniem techniki czytania oraz czytania bez zrozumienia. Z tym wiąże się też brak umiejętności płynnego i barwnego wypowiadania się, mały zasób słownictwa i niejednokrotnie trudności w poprawnej pisowni wielu wyrazów (tzw. pamięć wzrokowa). W tym też celu skierowana została ankieta do rodziców - "Edukacja czytelnicza dzieci w wieku wczesnoszkolnym" - jako określenie stanu wyjściowego tego problemu. II. Cele podjętych działań. - popularyzacja książek i czasopism dla dzieci, - kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu - w tym nawyku czytania, - budowanie i wzmacnianie więzi miedzy rodzicami a dziećmi poprzez popularyzację czytelnictwa w działaniach domowych, - kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i zapamiętywania faktów, rozwijanie pamięci, - rozbudzanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych, rozbudzanie wyobraźni, rozwijanie słownictwa, podnoszenie umiejętności językowych, uświadomienie uczniom roli książki w życiu człowieka, III. Metody: pogadanki, wycieczki, konkursy, zajęcia aktywne (czytanie, inscenizacje). IV. Formy: ankieta, praca z książką. V. Założenia: - Wzmocnienie więzi między rodzicami a dziećmi. - Wyrobienie nawyku czytania. - Kształcenie umiejętności korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej i innych bibliotek. - Kształcenie umiejętności korzystania z informacji zawartych w czasopismach dziecięcych. - Wyrobienie nawyku kupowania książek i czasopism dziecięcych. VI. Zakres działań objętych założeniami programu profilaktyczno-wychowawczego "W książeczce płynie rzeczka". - OBSZAR DZIAŁAŃ OGÓLNOSZKOLNYCH 1. Badanie ankietowe przeprowadzone wśród rodziców, określające stan i znajomość problemu. 2. Spotkania nauczycieli w ramach WDN (zespół samokształceniowy). 3. Organizowanie szkolnych i międzyszkolnych konkursów: - Konkurs czytelniczy "Czytelnik" - współpraca z biblioteką szkolną. - Konkurs na najciekawszą recenzję książki (kl. I-III). - Konkurs na najciekawszy dzienniczek lektur (kl. I-III). - "Popołudnie z baśnią" - spotkania z uczniami klas I-III i przedszkolakami, głośne czytanie baśni, zagadki dotyczące bohaterów i treści baśni. - Inscenizacje wybranych utworów w ramach |Konkursu Inscenizacji Wiersza. - Konkurs pięknego czytania - teksty przygotowane w domu, popołudniowe zajęcia w bibliotece. - Kiermasz książek - zbiórka książek - darów na kiermasz, dochód przeznacza się na zakup książek do szkolnej biblioteki. - "Zgaduj-zgadula" - międzyszkolny konkurs znajomości lektur. - Uroczyste pasowanie pierwszoklasistów na czytelnika w bibliotece szkolnej. - Współpraca z Miejską Biblioteką - udział w konkursach czytelniczych, plastycznych, zapraszanie na szkolne konkursy. - OBSZAR DZIAŁAŃ WEWNĄTRZKLASOWYCH 1. Wspólne zajęcia klasowe (wycieczki do bibliotek, księgarni, pobliskiego kiosku "RUCH"). 2. Spotkania wychowawcy z rodzicami: - Bieżące informowanie rodziców o ilości przeczytanych przez dzieci książek. - Przeprowadzenie zajęć warsztatowych pod hasłem "Czytamy dzieciom i z dziećmi". 3. Przeprowadzenie klasowego konkursu "KLASOWY CZYTELNIK ROKU". 4. Wystawa ulubionych książek i czasopism dziecięcych pod hasłem "NASZA BIBLIOTECZKA". - OBSZAR DZIAŁAŃ INDYWIDUALNYCH 1. Rozmowy, ćwiczenia w czytaniu i mówieniu, z uczniami mało i słabo czytającymi. Stosowanie metod ułatwiających naukę czytania, zajęcia zespołu kompensacyjno-korekcyjnego. 2. Rozmowy z rodzicami tych uczniów (zalecenia do pracy z dzieckiem, zestawy ćwiczeń, metody nauki czytania). - OBSZAR DZIAŁAŃ OKOŁOSZKOLNYCH 1. Współpraca z pobliskimi bibliotekami. 2. Artykuły w prasie lokalnej o działaniach czytelniczych w związku z realizacją założeń programu. Wykaz lektur obowiązujących w kl. I-III objętych programem działań. KL. I
KL. II
KL.III
Do każdej pozycji lekturowej opracowane zostaną testy sprawdzające znajomość lektur. ANKIETA DLA RODZICÓW "EDUKACJA CZYTELNICZA DZIECI W WIEKU WCZESNOSZKOLNYM" Zwracamy się do Państwa z prośbą o wypełnienie ankiety dotyczącej poziomu czytelnictwa dzieci. Książka została - niestety - odłożona na półkę i zastąpiona przez telewizję i komputer. Pragniemy zmienić tę sytuację i opracować program, działania rozwijające zainteresowania czytelnicze dzieci. Ankieta jest anonimowa. Proszę podkreślić wybraną odpowiedź lub wpisać odpowiedzi. Dziękujemy za wypełnienie ankiety. 1. Czy słyszeliście Państwo w mediach o ogólnopolskiej akcji "Cała Polska czyta dzieciom"?
2. Czy ta akcja wpłynęła na rozwój czytelnictwa w waszej rodzinie?
3. Czy czytacie swoim dzieciom książki?
4. Kto najczęściej czyta dziecku? ............................................................................ 5. Jak często czytacie dzieciom?
6. Czy kupujecie Państwo dzieciom książki?
7. Z jakiej okazji kupowane są najczęściej książki?
8. Czy macie Państwo biblioteczkę domową (domowy księgozbiór)?
9. Jeśli tak, to jakiego rodzaju książki się w niej znajdują (proszę wypisać rodzaje, gatunki książek). ................................................................................................................ ............................................................................................................... 10. Czy dziecko Państwa korzysta z księgozbioru biblioteki szkolnej?
11. Czy dziecko czyta samodzielnie wypożyczone książki? TAK Z POMOCĄ (czyją?)................................................... 12. Czy omawiacie, opowiadacie z dzieckiem treść przeczytanej książki?
13. W jaki sposób dziecko spędza wolny czas? .................................................................... .................................................................... Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
Opracowanie: mgr Violetta Lipowicz Wyświetleń: 4490
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |