AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marlena Tomaszewska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jakie wartości pielęgnujemy w naszych domach podczas Świąt Bożego Narodzenia? - scenariusz lekcji godziny wychowawczej w klasie I gimnazjum

- n +

Jakie wartości pielęgnujemy w naszych domach podczas Świąt Bożego Narodzenia?

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej w klasie I gimnazjum

Cel ogólny: integracja działań człowieka wokół wartości, jakie w życiu wyznaje i pielęgnuje podczas Świąt Bożego Narodzenia.

Cele szczegółowe:
- uczeń potrafi wskazać wartości, jakim służą ludzie,
- uczeń potrafi wskazać wartości, jakim podporządkowane jest jego życie,
- uczeń potrafi wskazać wartości, które szczególnie pielęgnuje podczas Świąt Bożego Narodzenia,
- uczeń rozumie, że wartości są źródłem aktywności człowieka,
- uczeń wie, co jest źródłem wartości,
- kształcenie postawy osoby wrażliwej, przywiązującej wagę do tradycji oraz do swoich słów i czynów po to, aby nikogo nie ranić.

Metody: "burza mózgów", dyskusja, praca w małych grupach, pogadanka, autorefleksja.

Środki nauczania: dwie osie (skala 1 - 10) dla każdego ucznia; karty; papierowe, jednokolorowe bombki na choinkę; magnetofon; płyta CD z polskimi kolędami; tekst wiersza pt. "Marzenia wigilijne" Jana Sabiniarza.

PRZEBIEG LEKCJI:
I. część - wstępna:
1. Próba odpowiedzi na pytanie: Co to jest wartość?
2. Sporządzenie na tablicy listy wartości rodzinnych będących motorem działań w rodzinie (lista nr 1).
3. Zastanowienie się, jakie wartości są najważniejsze w rodzinie.

II. część - właściwa:
1. Zastanowienie się, które z wartości zapisanych na tablicy (lista nr 1) pielęgnujemy podczas Świąt Bożego Narodzenia i w jaki sposób?
- Praca w grupach - sporządzanie listy na kartkach.
- Prezentacja pracy każdej grupy.
2. Wybranie przez każdego ucznia tej wartości, która jest dla niego najważniejsza podczas Świąt Bożego Narodzenia.
3. Zaznaczenie przez ucznia na pierwszej osi (skala punktów: 1 - 10), na ile ta wartość jest dla niego ważna.
4. Zaznaczenie przez ucznia na drugiej osi (skala punktów: 1 -10), ile czasu i energii poświęca na pielęgnowanie tej wartości podczas świąt.
5. Porównanie punktacji na obydwu osiach i wyciągnięcie wniosków.
Mogą wystąpić następujące warianty:
a) punktacje na obydwu osiach są zgodne, tzn., że jest to rzeczywista wartość ucznia, jego uczucia są zgodne z działaniem;
b) punktacje na osiach nie zgadzają się - uczeń powinien się zastanowić, czy jest to jego rzeczywista wartość, czy posługuje się myśleniem społecznym (wzorcem pożądanym w społeczeństwie);
c) uczniowi podoba się wyidealizowana wartość - zastanowienie się, czy nie warto poświęcić na nią więcej energii, działań.
6. Sformułowanie wniosku:
Jeśli coś jest dla nas ważne, to poświęcamy na to dużo czasu.
- Wypowiadanie się chętnych uczniów na temat działań, które podejmują, żeby pielęgnować najważniejszą dla siebie wartość podczas Świąt Bożego Narodzenia.
7. Indywidualne zapisywanie "swojej" najważniejszej wartości na papierowej bombce i wieszanie jej na choince w klasie (włączona płyta z kolędą).

III. część - podsumowująca:
1. Odczytanie z bombek "naszych" najważniejszych wartości pielęgnowanych w domach podczas Świąt Bożego Narodzenia.
2. Głośne przeczytanie przez nauczyciela wiersza pt. "Marzenie wigilijne" J. Sabiniarza.
3. Złożenie uczniom życzeń świątecznych, w których zawarty będzie wniosek sformułowany na zajęciach:
Życzę Wam, żebyście mieli świadomość tego, jakie wartości są w życiu dla Was najważniejsze i poświęcali im najwięcej czasu i energii.

Opracowanie: mgr Marlena Tomaszewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5612


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.