AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Leszek Bronowicki
Matematyka, Scenariusze

Oszczędzać czy pożyczać? Sprawozdanie z lekcji matematyki metodą projektu

- n +

Oszczędzać czy pożyczać?

Ta kwestia i wiele innych związanych ze zrozumieniem zasad działania banku, a przez to nauka procentów składanych była tematem pracy w grupach metodą projektu.

Klasa II B Gimnazjum licząca 32 uczniów, została podzielona na sześć grup roboczych. Każda grupa miała swojego lidera ustalonego przeze mnie jako nauczyciela prowadzącego, a pełny skład grup tworzyli sami uczniowie.

Liderzy grup otrzymali instrukcję realizacji projektu pt. "Jak działa bank?", z podaniem nazwy i adresu banku, który należało rozpracować. Treści zadań opartych na danych szczegółowych wybranego banku były z kategorii:
- ogólnej np. proszę przedstaw historię powstania banku i jego strukturę organizacyjną,
- teoretycznej np. podaj znaczenie pojęć: stopa procentowa, lokata terminowa, lokata rentierska, lokata dynamiczna, kredyt obrotowy, kredyt faktoringowy, kredyt mieszkaniowy, kredyt gotówkowy, inflacja itp.
- praktycznej np. Masz do dyspozycji kwotę 40000 złotych. Twoim zdaniem najlepiej ulokować te pieniądze na lokatę terminową 3-miesięczną, 6-miesięczną czy roczną?

Zastosuj podczas obliczeń sposób jakim posługują się pracownicy Twojego banku.

Każdy uczeń z grupy miał do wykonania trzy zadania, po jednym z powyższych kategorii. Cała grupa oprócz konieczności zbioru materiałów, opracowania formy pisemnej treści projektu musiała wykonać plakat reklamujący Ich bank.

Instrukcja zawierała oprócz tematu, składu grup, wykazu zadań do wykonania oraz celów operacyjnych, szczegółowe dane pomagające w realizacji zadania:
- źródła zdobywania informacji,
- etapy realizacji projektu,
- harmonogram realizacji projektu,
- przetwarzanie informacji wg planu,
- sposób przygotowania pisemnej formy treści projektu,
- tabela konsultacji,
- karta uczestnika konsultacji,
- plan prezentacji projektu,
- kryteria i forma oceny,
- karta oceny,
- czynności końcowe /forma wpisu oceny projektu, forma archiwizacji projektu/.

Projekt "Jak działa bank" to głównie nauka treści matematycznych lecz w korelacji z językiem polskim, ekonomią, historią i plastyką. Dlatego uczniom pomagali nauczyciele powyższych przedmiotów w formie konsultacji. Data, miejsce, czas trwania konsultacji, nazwisko i imię nauczyciela był ściśle określone i zawarte w tabeli konsultacji. Każdy uczeń miał własną kartę konsultacji z którą przychodził w wyznaczonym terminie otrzymując poradę i potwierdzenie obecności.

Czas na przygotowanie projektu wynosił dwa miesiące. Największym przeżyciem dla uczniów był zbiór informacji na temat banku i rodzaju jego usług. Jedna z grup dotarła do Prezesa Banku. Tam, poproszono uczniów o stosowne pismo z Dyrekcji Szkoły celem uwiarygodnienia ich działań. Dla dzieci z II B nie było to przeszkodą w realizacji ich zadań. Po dopełnieniu wymaganych przez Bank formalności grupa uzyskała wyczerpujące informacje z okolicznościową broszurą dot. historii i świadczonych przez Bank usług.

Nadszedł czas prezentacji. Było to dnia 2 czerwca 2003roku. W sali przy stoliku ekspertów zasiadły władze szkoły, nauczyciele merytoryczni i przedstawiciel uczniów.

Widownią byli uczniowie klasy II B, przedstawiciele innych klas gimnazjalnych, zaproszeni nauczyciele oraz rodzice. Gimnazjaliści z klasy II B wcielili się w rolę aktorów sztuki p.t.: "Jak działa bank". W konsekwencji nie byli uczestnikami trudnej i dla większości nudnej lekcji matematyki. Aczkolwiek prezentowały się grupy lepsze i gorsze to jednak nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w prace zespołu. Konsekwentnie dyskusja nad oceną projektu poszczególnych grup, jak i samo wystawienie ocen było dla zespołu oceniającego przyjemnością. Bardzo zadowoleni byli również uczniowie.

W konkluzji stwierdzam, iż taka forma nauczania przynosi obustronne korzyści i satysfakcję. Poznajemy potencjały i nowe możliwości naszych dzieci, one zaś zaczynają inaczej postrzegać nie zawsze lubiany przedmiot.

Opracowanie: Leszek Borowicki
Gimnazjum nr 7 w Legnicy

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3440


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.