Katalog

Ireneusz Sikorski
Język polski, Artykuły

Ocena programu nauczania języka polskiego w klasach IV ? VI zreformowanej szkoły podstawowej "To lubię" M. Jędrychowskiej, Z.A. Kłakówny, H. Mrazek, J. Steczko

- n +

Ocena "Programu nauczania języka polskiego w klasach IV - VI zreformowanej szkoły podstawowej" To lubię "M. Jędrychowskiej, Z.A. Kłakówny, H. Mrazek, J. Steczko"

I. Część wstępna

Dokument programowy jasno i przejrzyście informuje o tym, że dotyczy jednego przedmiotu nauczania (języka polskiego). Precyzuje typ szkoły (szkoła podstawowa), dla której jest przeznaczony i etap kształcenia (klasy 4, 5 i 6).

Nie podaje liczby godzin nauki, dla jakiej jest stworzony, wydaje się to jednak zbyteczne, gdyż informacje te są zawarte w tzw. "siatce godzin".

Program zawiera wyraźną informację o jego autorach (tu: autorkach), nie zamieszczona notatka o ich doświadczeniach zawodowych polonistom wydaje się zupełnie zbyteczna, gdyż są to znane nazwiska dydaktyków Akademii Pedagogicznej w Krakowie
o uznanym dorobku naukowym.

Dokument ten prezentuje założenia teoretyczne programu i leżącą u jego podstaw koncepcję pedagogiczną, wyraźnie informuje o tym, dla kogo jest przeznaczony, nie precyzuje niezbędnych warunków jego realizacji, to jest chociażby lokalu, wyposażenia, pomocy naukowych, kwalifikacji nauczyciela, dając tym samym temu ostatniemu szerokie możliwości dokonywania celowych i skutecznych wyborów.

II. Cele nauczania

Program "To lubię" prezentuje cele ogólne, czyli tzw. Kompetencje uczenia się, myślenia, poszukiwania, działania, doskonalenia się, komunikowania się i współpracy, określa również cele szczegółowe, zawiera wszystkie cele stawiane przez "Podstawę programową kształcenia ogólnego" (Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, nr 14, z dnia 23 lutego 1999 r.).

Dokument ten wprowadza cele uzupełniające, nowe, poszerzające podstawę, a tym samym wyróżniające go spośród innych; są one zawsze spójne z celami wskazanymi
w podstawie programowej.

III. Treści nauczania

Analizowany program uwzględnia wszystkie treści wskazane w podstawie programowej, wprowadza także uzupełniające, nowe, pedagogiczne i motywacyjnie wartościowe, spójne z celami nauczania.

IV. Procedury osiągania celów

Program krakowskich autorek dyskretnie podpowiada metody pracy, zawsze stwarza szansę wyboru najlepszych i najwłaściwszych, zapewniając osiągnięcie wskazanych celów. Promuje różnorodne formy pracy, w szczególności zaś te, które zapewniają współdziałanie na polu nauczyciel- uczeń, uczeń- uczeń i nauczyciel- nauczyciel. Procedury osiągania celów zapewniają możliwość indywidualizacji pracy, wskazują konkretne materiały nauczania - podręczniki z serii "To lubię", zeszyty ćwiczeń, podręczniki dla nauczyciela, które pełnią funkcję wspomagającą.

V. Procedury oceny

Omawiany dokument jasno i wyraźnie formułuje oczekiwane rezultaty po całym cyklu kształcenia, to jest po szóstej klasie. Nie podaje kryteriów wystawiania oceny negatywnej i pozytywnej, przedstawia natomiast mądre i wartościowe wskazówki co do sposobów oceniania pracy ucznia. Program podaje przykłady sposobu oceniania wybranych umiejętności szczegółowych na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.

VI.

Program "To lubię" nie zawiera przykładowych scenariuszy lekcji ilustrujących metodę pracy, nie podaje konkretnych technik kontroli ustnej i pisemnej lub gotowych testów osiągnięć, nie wskazuje, lecz podpowiada z czego można zrezygnować w razie trudności z realizacją programu. Daje tym samym dużą swobodę wyboru i dowolność nauczycielowi w pracy z uczniami. Zawsze jednak trzeba pamiętać o wysokim poziomie artystycznym tekstów literackich i odpowiadającym potrzebom uczniów. Polonisto, do dzieła!

Opracowanie: mgr Ireneusz Sikorski

Wyświetleń: 1779


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.