AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zofia Janeczko
Matematyka, Scenariusze

Klasyfikacja trójkątów

- n +

Klasyfikacja trójkątów

KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z MATEMATYKI W KLASIE V.

Czas trwania lekcji: 45 min.

Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości o trójkątach,
- klasyfikacja trójkątów,
- wdrażanie do posługiwania się terminologią matematyczną,
- rozwijanie szybkiej orientacji,
- rozwijanie logicznego myślenia.

Cele operacyjne: uczeń potrafi
- wymienić nazwy trójkątów ze względu na długości boków i miary kątów,
- wymienić i wyjaśnić własności poszczególnych rodzajów trójkątów,
- nazwać boki w trójkącie równoramiennym i prostokątnym,
- podać sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta,
- dokonać klasyfikacji trójkątów.

Cele wychowawcze:
- umiejętność pracy w zespole, dobre kontakty z kolegami,
- umiejętność argumentacji i obrony swojego zdania,
- wyrabianie systematyczności i wytrwałości w nauce oraz koncentracji uwagi.

Metody:
- poszukujące: problemowa, dyskusja
- ćwiczeniowa:
* aktywizująca (metoda dramy)
* eksponująca

Formy pracy:
- grupowa,
- indywidualna,
- praca z całą klasą.

Środki dydaktyczne:
- modele figur płaskich: po kilka sztuk wszystkich rodzajów trójkątów różniących się długością boków, kilka czworokątów,
- przybory geometryczne,
- sznurek o długości 7 metrów,
- masa mocująca,
- plansza do klasyfikacji trójkątów,
- ankieta ewaluacyjna dla uczniów.

Przebieg lekcji:
1. Powitanie gości i uczniów.
2. Powtórzenie wiadomości o rodzajach trójkątów (jak można rozpoznać różne rodzaje trójkątów).
3. Podanie celu i tematu lekcji.
4. Realizacja tematu lekcji:

a) Ćwiczenia dramowe - podanie zasad zabawy:
Uczniowie siadają na krzesłach obok siebie na obwodzie koła. Jedno krzesło jest wolne. W środku koła na stoliku znajdują się przygotowane figury trójkątów i czworokątów oraz przyrządy geometryczne. Na tablicy zawieszona jest plansza do klasyfikacji trójkątów.
Uczeń siedzący obok wolnego miejsca mówi: "Po mojej lewej stronie jest wolne miejsce - zajmie je trójkąt np. równoboczny i będzie to Damian" (wyznacza w ten sposób osobę, która tę figurę odnajdzie).
Wskazana osoba wybiera odpowiednią figurę (może wykorzystać przybory geometryczne do jej rozpoznania), mówi jej nazwę, wymienia jedną cechę, a następnie przykleja ją na planszę do klasyfikowania trójkątów w odpowiednie pole, uzasadniając swój wybór. Cała klasa obserwuje, czy dobrze to zrobił. Uczeń, który poprawnie wykonał zadanie siada obok osoby, która go wybrała.
Teraz wolne miejsce jest gdzie indziej. Ta osoba, przy której jest wolne miejsce po lewej stronie mówi: "Po mojej lewej stronie..." itd.
Osoba wybierająca wskazuje tego ucznia, który jeszcze nie brał udziału w zabawie.
Gra trwa do momentu, aż wszyscy uczniowie wezmą udział w zabawie.
Należy zwrócić uwagę, aby uczniowie wymieniali trójkąty biorąc pod uwagę podział
ze względu na boki jak i na kąty.
Uczniowie na końcu zauważają, że dwa pola planszy (odpowiadające trójkątom równobocznym prostokątnym i równobocznym rozwartokątnym) pozostały puste. Chętny uczeń wyjaśnia dlaczego tak jest.
Na stoliku powinny pozostać modele czworokątów. Chętny uczeń wyjaśnia, dlaczego
te figury nie zostały wybrane przez nikogo.
b) Budowanie trójkątów przy użyciu sznurka.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Ilu uczniów jest potrzebnych, aby przy użyciu sznurka mogli zbudować trójkąt?
Na co należy zwrócić uwagę, budując np. trójkąt równoboczny, rozwartokątny różnoboczny, itp.
Wybrane trójki uczniów demonstrują różne rodzaje trójkątów wykorzystując sznurek.

5. Podsumowanie lekcji, ocena uczniów.
6. Zadanie i omówienie pracy domowej ("Matematyka wokół nas" - zeszyt ćwiczeń cz.2, str.29, ćw. 12).
7. Proszę uczniów o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.

ZAŁĄCZNIKI
Zał. 1. Tabela do klasyfikacji trójkątów (wykonana jako plansza do powieszenia).

 
TRÓJKĄTY OSTROKĄTNE PROSTOKĄTNE ROZWARTOKĄTNE
RÓŻNOBOCZNE      
RÓWNORAMIENNE      
RÓŻNOBOCZNE      

Zał. 2. Arkusz ewaluacyjny dla ucznia.
W odpowiednie pole wpisz X.

1. Czy lekcja Ci się podobała?
TAK NIE ŚREDNIO
     

2. Czy na lekcji dobrze Ci się pracowało?
TAK NIE TAK SOBIE
     

3. Czy miałeś (miałaś) trudności z rozpoznaniem figury?
TAK NIE TROCHĘ
     

4. Czy denerwowałeś (denerwowałaś) się obecnością gości?
TAK NIE
   

5. Czy chciałbyś (chciałabyś) aby takie lekcje były częściej prowadzone?
TAK NIE NIE MAM ZDANIA
     


Dziękuję za szczere odpowiedzi.

Opracowanie: Zofia Janeczko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4215


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.