Katalog Zofia Janeczko Matematyka, Scenariusze Klasyfikacja trójkątówKlasyfikacja trójkątówKONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z MATEMATYKI W KLASIE V.Czas trwania lekcji: 45 min. Cele ogólne: - utrwalenie wiadomości o trójkątach, - klasyfikacja trójkątów, - wdrażanie do posługiwania się terminologią matematyczną, - rozwijanie szybkiej orientacji, - rozwijanie logicznego myślenia. Cele operacyjne: uczeń potrafi - wymienić nazwy trójkątów ze względu na długości boków i miary kątów, - wymienić i wyjaśnić własności poszczególnych rodzajów trójkątów, - nazwać boki w trójkącie równoramiennym i prostokątnym, - podać sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta, - dokonać klasyfikacji trójkątów. Cele wychowawcze: - umiejętność pracy w zespole, dobre kontakty z kolegami, - umiejętność argumentacji i obrony swojego zdania, - wyrabianie systematyczności i wytrwałości w nauce oraz koncentracji uwagi. Metody: - poszukujące: problemowa, dyskusja - ćwiczeniowa: * aktywizująca (metoda dramy) * eksponująca Formy pracy: - grupowa, - indywidualna, - praca z całą klasą. Środki dydaktyczne: - modele figur płaskich: po kilka sztuk wszystkich rodzajów trójkątów różniących się długością boków, kilka czworokątów, - przybory geometryczne, - sznurek o długości 7 metrów, - masa mocująca, - plansza do klasyfikacji trójkątów, - ankieta ewaluacyjna dla uczniów. Przebieg lekcji: 1. Powitanie gości i uczniów. 2. Powtórzenie wiadomości o rodzajach trójkątów (jak można rozpoznać różne rodzaje trójkątów). 3. Podanie celu i tematu lekcji. 4. Realizacja tematu lekcji: a) Ćwiczenia dramowe - podanie zasad zabawy: Uczniowie siadają na krzesłach obok siebie na obwodzie koła. Jedno krzesło jest wolne. W środku koła na stoliku znajdują się przygotowane figury trójkątów i czworokątów oraz przyrządy geometryczne. Na tablicy zawieszona jest plansza do klasyfikacji trójkątów. Uczeń siedzący obok wolnego miejsca mówi: "Po mojej lewej stronie jest wolne miejsce - zajmie je trójkąt np. równoboczny i będzie to Damian" (wyznacza w ten sposób osobę, która tę figurę odnajdzie). Wskazana osoba wybiera odpowiednią figurę (może wykorzystać przybory geometryczne do jej rozpoznania), mówi jej nazwę, wymienia jedną cechę, a następnie przykleja ją na planszę do klasyfikowania trójkątów w odpowiednie pole, uzasadniając swój wybór. Cała klasa obserwuje, czy dobrze to zrobił. Uczeń, który poprawnie wykonał zadanie siada obok osoby, która go wybrała. Teraz wolne miejsce jest gdzie indziej. Ta osoba, przy której jest wolne miejsce po lewej stronie mówi: "Po mojej lewej stronie..." itd. Osoba wybierająca wskazuje tego ucznia, który jeszcze nie brał udziału w zabawie. Gra trwa do momentu, aż wszyscy uczniowie wezmą udział w zabawie. Należy zwrócić uwagę, aby uczniowie wymieniali trójkąty biorąc pod uwagę podział ze względu na boki jak i na kąty. Uczniowie na końcu zauważają, że dwa pola planszy (odpowiadające trójkątom równobocznym prostokątnym i równobocznym rozwartokątnym) pozostały puste. Chętny uczeń wyjaśnia dlaczego tak jest. Na stoliku powinny pozostać modele czworokątów. Chętny uczeń wyjaśnia, dlaczego te figury nie zostały wybrane przez nikogo. b) Budowanie trójkątów przy użyciu sznurka. Uczniowie odpowiadają na pytania: Ilu uczniów jest potrzebnych, aby przy użyciu sznurka mogli zbudować trójkąt? Na co należy zwrócić uwagę, budując np. trójkąt równoboczny, rozwartokątny różnoboczny, itp. Wybrane trójki uczniów demonstrują różne rodzaje trójkątów wykorzystując sznurek. 5. Podsumowanie lekcji, ocena uczniów. 6. Zadanie i omówienie pracy domowej ("Matematyka wokół nas" - zeszyt ćwiczeń cz.2, str.29, ćw. 12). 7. Proszę uczniów o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej. ZAŁĄCZNIKI Zał. 1. Tabela do klasyfikacji trójkątów (wykonana jako plansza do powieszenia).
Zał. 2. Arkusz ewaluacyjny dla ucznia. W odpowiednie pole wpisz X. 1. Czy lekcja Ci się podobała?
2. Czy na lekcji dobrze Ci się pracowało?
3. Czy miałeś (miałaś) trudności z rozpoznaniem figury?
4. Czy denerwowałeś (denerwowałaś) się obecnością gości?
5. Czy chciałbyś (chciałabyś) aby takie lekcje były częściej prowadzone?
Dziękuję za szczere odpowiedzi. Opracowanie: Zofia Janeczko Wyświetleń: 4215
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |