AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ireneusz Sikorski
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Spotkanie ekologiczne pod hasłem "Stajesz się tym, co jesz"

- n +

Spotkanie ekologiczne pod hasłem "Stajesz się tym, co jesz"

Konspekt lekcji wychowawczej w szkole podstawowej

Cele edukacyjne /zgodnie z Podstawą Programową/

- Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka;
- Dostrzeganie niekorzystnych zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu;
- Umożliwienie sformułowania własnych projektów rozwoju korzystnych zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.

I. Czynności organizacyjne
II. Konkurs [podział klasy na 5-osobowe drużyny]


Pytania:

1. Wymień 5 programów telewizyjnych o tematyce przyrodniczej.
2. Wymień tytuły pięciu czasopism przyrodniczych.
3. Wyjaśnij pojęcia "sozologia" i objaśnij, czym ta nauka się zajmuje.
4. Gdzie powstał pierwszy na świecie park narodowy?
5. Wymień nazwy dwóch parków narodowych nadmorskich.
6. Podaj nazwę najstarszego parku narodowego w Polsce.
7. Co oznacza skrót LOP?
8. Podaj tytuły trzech książek z zakresu ochrony przyrody.
9. Co oznacza pojęcie flora i fauna?
10. Kto jest patronem ekologów?

III. Podsumowanie konkursu - zabawy, wyłonienie zwycięzców.

IV. Część właściwa zajęć.

1. Odczytanie wiersza Jana Kochanowskiego "Na zdrowie", analiza fraszki, dyskusja nad zagadnieniem wartości zdrowia w życiu człowieka.

2. Informacje zawierające dane na temat wpływu przemysłowej konserwacji żywności na jej walory zdrowotne.

3. Zajęcia warsztatowe

A. Zespoły wypisują i konfrontują znane im sposoby konserwowania i przechowywania żywności w naszych domach współcześnie i dawniej.

B. "Bardziej nęci więcej chemii". Z każdego zespołu jedna osoba wącha zawartość jednakowych pojemników i próbuje odgadnąć, co się w nich znajduje (sól, cukier, chleb razowy, chipsy, mentosy, woda, cola). Omówienie wyników: Uczniowie bez trudu dochodzą do wniosku, że im bardziej przetworzona i "wzbogacona" dodatkami chemicznymi żywność, tym intensywniejszy ma zapach.
C. Zwiedzanie wystawy opakowań. Przed warsztatami uczestnicy otrzymują zadanie gromadzenia opakowań po najczęściej spożywanych produktach żywnościowych i kupowanych w sklepiku szkolnym. Tydzień przed zajęciami dostarczają opakowania zespołowi przygotowującemu, który selekcjonuje je według kategorii powtarzających się dodatków chemicznych (barwniki, konserwanty) itd. przy pomocy załączonego wykazu. Podczas spotkania ekologicznego na środku sali eksponujemy zebrane w grupy opakowania. Zwiedzający wystawę widzą do jakich kategorii zaliczono produkty, których opakowania przynieśli.

D. Zespoły opracowują projekt znaczka, który mógłby towarzyszyć zdrowej żywności. Można także opracować plakat zachęcający do kupowania zdrowych produktów, np. w sklepiku szkolnym i przykleić go w widocznym miejscu na korytarzu szkolnym.

E. Każdy z zespołów przygotowuje "instalacje plastyczną", wykorzystując do tego celu zebrane opakowania. Po konsultacji ze szkolnym plastykiem nagradzamy wysiłki uczniów ocenami do dziennika.

F. Podsumowanie zajęć, rozmowa panelowa na temat: "Chcę odżywiać się zdrowo, bo..."

Opracowanie: mgr Ireneusz Sikorski

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1817


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.