![]() | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
Katalog Barbara Siwek-Niedźwiecka Język polski, Konspekty "Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?" - analiza i interpretacja wiersza Adama Mickiewicza "Niepewność". Konspekt lekcji języka polskiego"Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?" - analiza i interpretacja wiersza Adama Mickiewicza "Niepewność"Konspekt lekcji języka polskiegoCELE: Uczeń po zrealizowaniu lekcji: Zna pojęcie przyjaźni, miłości; historię nieszczęśliwego uczucia Adama Mickiewicza do Maryli, Rozumie różnicę między analizą a interpretacją utworu, Potrafi samodzielnie dokonać omówienia wiersza i przedstawić wynikający z niego wniosek. METODY: Indywidualna, grupowa POMOCE: Podręcznik do języka polskiego, słownik języka polskiego, kaseta magnetofonowa klasa I, czas 1 h PRZEBIEG LEKCJI: 1. Nawiązanie do zadania domowego, przypomnienie pojęć analiza wiersza, interpretacja utworu. 2. Wprowadzenie tematu, zapisanie go na tablicy. 3. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie czym według nich jest przyjaźń, a czym miłość (kochanie). 4. Wyszukanie definicji miłości i przyjaźni ze słownika i ich odczytanie. (przyjaźń - bliskie, serdeczne stosunki z kimś oparte na wzajemnej życzliwości, szczerości, zaufaniu, możliwości liczenia na kogoś w każdej sytuacji); (miłość - głębokie przywiązanie do kogoś lub czegoś, umiłowanie, kochanie, namiętne uczucie do osoby płci odmiennej). 5. Zachęcam (jedną osobę) do głośnego odczytania wiersza "Niepewność" po to, aby ukazać w jaki sposób pisze o miłości i przyjaźni Adam Mickiewicz. 6. Dla porównania wysłuchanie tego samego tekstu w wykonaniu Marka Grechuty (kaseta magnetofonowa). 7. Pytam co mogło skłonić poetę do napisania tego tekstu (uczniowie mogą odpowiedzieć, że uczucia, emocje, miłość do kobiety, przyjaźń). 8. Opowiadam historię nieszczęśliwej, młodzieńczej miłości poety do Maryli Wereszczakówny z Tuhanowicz. A. Mickiewicz z powodu różnic społecznych i majątkowych nie mógł jej poślubić. Maryla wyszła za mąż za bogatego hrabiego Wawrzyńca Puttkamera. 9. Proszę klasę o podzielenie się na 6 grup (tyle zwrotek liczy wiersz). Każda z nich dokonuje samodzielnie interpretacji i analizy jednej strofy wiersza. Następnie przedstawiciel każdej grupy prezentuje wyniki pracy. Mogą one mieć następujący kształt:
10. Zapisanie wniosku, który może brzmieć: Podmiot liryczny jest niepewny swoich uczuć (stąd też tytuł wiersza), wie jednak, iż stany emocjonalne, jakie towarzyszą jego duszy to czasami przyjaźń, czasami miłość - interpretacja. Ową niepewność uczuć podkreślają, także, nagromadzone pytania retoryczne - analiza. 11. Wykonanie zadania domowego - utworzenie wyrazów pokrewnych od słów: miłość, przyjaźń, kochanie. 12. Podziękowanie uczniom za lekcję, nagrodzenie najbardziej aktywnych - ocenami. Opracowanie: mgr Barbara Siwek - Niedźwiecka Wyświetleń: 23887
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |