N: Oczy to bardzo ważne narządy zmysłu.
Zbierają one informacje, wysyłają do mózgowia
gdzie są przetwarzane i tak powstają obrazy.
U: Na podstawie przekroju gałki ocznej
opisują jej budowę.
![]() |
SIATKÓWKA - pokrywa wnętrze oka, składa się z pręcików SOCZEWKA - ogniskuje światło w tylniej części oka. U: Poznając budowę oka wymieniają elementy układu optyczne-
N: Dokładniej scharakteryzujemy:
siatkówkę
soczewkę
i czopków które pod wpływem światła wysyłają do mózgu impulsy
nerwowe.Dzięki czopkom widzimy kolory, pręciki umożliwiają
widzenie czarno-białe.
Jest okrągła, dwuwypukła, przezroczysta, zbudowana z włókien
tworzących blaszki. Może zmieniać swój kształt, spłaszczać się lub
grubieć (akomodacja - nastawność oka).
go oka: rogówkę, soczewkę, ciecz wodnistą oraz ciało szkliste.
Rysują mechanizm powstawania obrazu w oku.
![]() |
N: Na siatkówce oka otrzymujemy obraz:
rzeczywisty, pomniejszony i odwrócony.
Zdolność skupiająca i rozpraszająca soczewek:
Miarą zdolności jest odwrotność ogniskowej soczewek.
Jednostką jest dioptria (D). Służy ona do określania wad
układu optycznego oka:
krótkowzroczność
dalekowzroczność
![]() |
U: Wyciągają poprawne wnioski:
- żeby widzieć idealnie, oko powinno być okrągłe
- dalekowzroczność korygują soczewki wypukłe oznaczone "+"
- krótkowzroczność soczewki wklęsłe oznaczone "-"
N: Proponuję aby na lekcji następnej krótko omówić inne wady wzroku.
Uzupełnienie wiadomości