N: Oczy to bardzo ważne narządy zmysłu.
Zbierają one informacje, wysyłają do mózgowia
gdzie są przetwarzane i tak powstają obrazy.

U: Na podstawie przekroju gałki ocznej
opisują jej budowę.


N: Dokładniej scharakteryzujemy:

siatkówkę
soczewkę


SIATKÓWKA - pokrywa wnętrze oka, składa się z pręcików
i czopków które pod wpływem światła wysyłają do mózgu impulsy
nerwowe.Dzięki czopkom widzimy kolory, pręciki umożliwiają
widzenie czarno-białe.

SOCZEWKA - ogniskuje światło w tylniej części oka.
Jest okrągła, dwuwypukła, przezroczysta, zbudowana z włókien
tworzących blaszki. Może zmieniać swój kształt, spłaszczać się lub
grubieć (akomodacja - nastawność oka).

U: Poznając budowę oka wymieniają elementy układu optyczne-
go oka: rogówkę, soczewkę, ciecz wodnistą oraz ciało szkliste.
Rysują mechanizm powstawania obrazu w oku.

N: Na siatkówce oka otrzymujemy obraz:
rzeczywisty, pomniejszony i odwrócony.

Zdolność skupiająca i rozpraszająca soczewek:
Miarą zdolności jest odwrotność ogniskowej soczewek.
Jednostką jest dioptria (D). Służy ona do określania wad
układu optycznego oka:
krótkowzroczność
dalekowzroczność


U: Wyciągają poprawne wnioski:
- żeby widzieć idealnie, oko powinno być okrągłe
- dalekowzroczność korygują soczewki wypukłe oznaczone "+"
- krótkowzroczność soczewki wklęsłe oznaczone "-"
N: Proponuję aby na lekcji następnej krótko omówić inne wady wzroku.

Uzupełnienie wiadomości
Rekapitulacja