Autorki posiadają wymagane kwalifikacje do pracy w gimnazjum oraz doświadczenie w pracy pedagogicznej z młodzieżą. Ich zainteresowania i aktywność społeczna w środowisku regionalnym znalazły potwierdzenie w treściach owej innowacji.
Program przeznaczony jest do realizacji w klasie humanistycznej gimnazjum w ramach odrębnego przedmiotu - regionalizmu - na dwóch godzinach lekcyjnych tygodniowo.
Treści programowe są zgodne z podstawami programowymi przedmiotów humanistycznych w gimnazjum DKW 4014-72/99 poz.1 i DKW 4014-189/99 oraz uwzględniają cele ścieżki edukacyjnej ,,Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie". Spójne są z dokumentami wewnętrznymi szkoły - statutem, programem edukacyjnym i wychowawczym, wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Charakteryzuje się oryginalnością i elastycznością w doborze metod i środków dydaktycznych. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to pierwsza innowacja w zakresie kształcenia humanistycznego w naszej szkole. Program uwzględnia zainteresowania i predyspozycje znacznej grupy uczniów w tym kierunku a także oczekiwania rodziców, poszukujących dla swoich dzieci w środowisku lokalnym możliwości rozwoju w kierunku humanistycznym.
Istniejące już, niezbędne wyposażenie pracowni umożliwi sprawne wdrożenie programu nie obciążając dodatkowo budżetu szkoły.
Program pt. ,,Żyrardów leży na Mazowszu" spełnia kryteria oceny programu innowacyjnego.
- Zawiera wymogi formalne: prawidłowa struktura - cele nauczania, treści, metody, procedury osiągnięć celów oraz metody oceny pracy uczniów.
- Pozwala na wszechstronny rozwój ucznia. Program jest atrakcyjny dla gimnazjalisty, przyjazny i przystępny. Jego realizacja nie powinna sprawiać trudności uczniom.
- Sprzyja rozwojowi szkoły i wpływa na coraz lepszy jej wizerunek w środowisku lokalnym oraz podwyższa jakość pracy szkoły.
- Szkoła spełnia warunki pozwalające na wdrożenie innowacji: kadrowe, lokalowe, bazy dydaktycznej.
Uwagi:
Naszym zdaniem program powinien być uzupełniony o przykładowe scenariusze lekcji i projekty zajęć ilustrujące sposób planowania pracy i pokazujące spójność całego programu.
Oceniamy pozytywnie i akceptujemy do realizacji w naszej szkole projekt innowacji humanistycznej "Żyrardów leży na Mazowszu".
Oceny dokonali nauczyciele zespołu przedmiotów humanistycznych w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Żyrardowie.
Przewodniczący zespołu przedmiotowego:
Nauczyciele: