Lp. |
Temat zajęć |
Cele operacyjne |
Treści |
Metoda |
Pomoce dydaktyczne |
95, 96 |
Systemy liczbowe, algebra Boole'a |
Uczeń będzie umiał:
- przedstawić liczby z jednego systemu w drugim;
- wykonywać na nich operacje arytmetyczne i logiczne;
- posługiwać sie prawami d'Morgana;
- wykonywać proste działania na elementach algebry Boole'a
|
- Systemy liczbowe:
- system dwójkowy;
- system dziesiętny;
- Zasady przeliczania liczb w obu systemach;
- Definicja algebry Bool'a;
- Aksjomaty algebry Bool'a;
- Twierdzenia algebry Bool'a:
- I i II twierdzenie d'Morgana;
|
Miniwykład + instruktaż + ćwiczenia |
Papier, przybory do pisania |
97, 98 |
Proste układy kombinatoryczne |
Uczeń będzie umiał:
- operować funktorami logicznymi;
- operować symbolami graficznymi;
- tworzyć tablice prawdy;
|
- Podstawowe funktory logiczne;
- Zasady tworzenia sieci kombinacyjnych;
- Zasady obliczania tablic prawdy;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
99, 100 |
Algorytmy |
Uczeń będzie umiał:
- budować proste algorytmy;
- analizować poprawność algorytmów;
- budować optymalne algorytmy;
- analizowac błędy w algorytmach;
|
- Pojęcie algorytmu;
- Zasady budowania algorytmu;
- Metody budowania algorytmów;
- Zasady analizy algorytmów;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
101, 102 |
Wprowadzenie do programowania strukturalnego |
Uczeń będzie umiał:
- klasyfikować pojecia: procedura, zmienna, stała, słowo kluczowe, program, biblioteka, kompilator;
- tryb konwersacyjny;
|
- Pojęcie programowania strukturalnego;
- Podstawowe pojęcia:
- stałe;
- zmienne;
- słowa;
- listy;
- tablice;
- Tryb konwersacyjny i pracy z asystentem;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
103, 104 |
Wstęp do LogoKomeniusza |
Uczeń będzie umiał:
- uruchomić Logo Komeniusza;
- obserwować żółwia;
- posługiwać sie paskiem narzędzi;
- pracować w edytorze;
- wykonywać operacje kopiowania, kasowania itd na procedurach;
|
- Zasady obsługi programu LogoKomeniusz;
- Tryb tekstowy i ekranowy;
- Podstawowe opcje menu programu;
- Proste procedury:
- dotyczące żółwia: pż, sż, opu, pod;
- np, pw, ścier wsd, powtórz, itd;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
105, 106 |
Algorytmy proste w LogoKomeniuszu |
Uczeń będzie umiał:
- posługiwać się prostymi procedurami;
- stosować podstawowe procedury iteracyjne;
- tworzyć proste algorytmy obliczające;
- tworzyc proste algorytmy rysujace;
- tworzyć proste algorytmy w trybie graficznym;
|
- Zasady wywoływania zdefiniowanych algorytmów;
- Procedura OTO;
- Ćwiczenia w pisaniu prostych algorytmów:
- kwadrat;
- trójkąt;
- prostokąt;
- spirala;
- domek;
- choinka;
- koło;
- bałwanek;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
107, 108 |
Instrukcje warunkowe, pętle |
Uczeń będzie umiał:
- posługiwać się procedurami rekurencyjnymi;
- definiować warunki rekurencji;
- posługiwać sie procedurami z parametrami;
- stosowac procedure Jeśli
|
- Rekurencja;
- Procedura Jeśli;
- Rekurencja z parametrami:
|
jak wyżej |
jak wyżej |
109, 110 |
Przykładowe programy: spirale, fraktale |
Uczeń będzie umiał:
- tworzyć programy z podprogramami;
- wykorzystywac poznane procedury do tworzenia algorytmów złożonych;
- stosowac procedury: Hop, Jeśli itd.
|
- Programy złożone:
- procedura hop;
- procedura do malowania;
- Zasady tworzenia fraktali;
- Ćwiczenia w budowaniu algorytmu do tworzenia drzewa Pitagorasa;
- Malowanie w LogoKomeniuszu;
- Proste programy liczące
|
jak wyżej |
jak wyżej |
111, 112 |
Rozwiazywanie problemów złożonych za pomocą algorytmów, badanie poprawności działania algorytmów |
Uczeń będzie umiał:
- rozwiazywać problemy za pomocą napisanego przez siebie programu
|
Ćwiczenia w pisaniu programów
|
instruktaż + ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
113, 114 |
Wstęp do programowania obiektowego |
Uczeń będzie umiał:
- definiować obiekty;
- definiować zdarzenia;
- definiować metody;
- definiować cechy;
- znać zasadę dziedziczenia;
|
- Podstawowe pojęcia:
- obiekty;
- metody;
- cechy;
- zdarzenia;
Zasada dziedziczenia;
|
Pogadanka |
Zeszyty + literatura |
115, 116 |
Środowisko Visual Basic |
Uczeń będzie umiał:
- uruchomić Visual Basic;
- zdefiniować okno projektu, formy, narzędziowe, cech, palety kolorów;
- zapisać projekt i formę;
- obsługiwać paski narzędzi;
- formatować formę;
- definiować pola Properites;
|
- Zasady uruchamiania Visual Basic;
- Podstawowe pojęcia:
- forma;
- projekt;
- okno;
- własności;
- Podstawowe opcje menu głównego;
|
Pogadanka + instruktaż + ćwiczenia |
komputery, Visual Basic |
117, 118 |
Operacje na obiektach obiektach |
Uczeń będzie umiał:
- wstawić do formy etykiete;
- wstawić do formy pole tekstowe;
- wstawić do formy różnego rodzaju przyciski;
- nadać nazwy obiektom i rózne formatowanie;
- wykorzystać kolory;
- zapisać projekt;
|
- Zasady przypisywania cech obiektom;
- Zasady przypisywania zdarzeń obiektom;
- Zasady przypisywania funkcji obiektom;
- Deklaracja stałych i zmiennych;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
119, 120 |
Zasady tworzenia menu programu |
Uczeń będzie umiał:
- zdefiniować okno projektowania menu;
- zdefiniować okno śledzenia;
- zdefiniować okno procedur;
- zdefiniować menu uruchamiania;
- wykorzystać elementy sterujace;
|
- Zasady tworzenia menu;
- Definicja okna śledzenia;
- Definicja okna procedur;
- Zasady wykorzystywania elementów sterujących;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
121, 122 |
Zasady wprowadzania zmiennych i komunikatów do projektu |
Uczeń będzie umiał:
- deklarować ciąg znaków;
- deklarowac zmienne;
- ustawiać napisy za pomoca wiersza cech;
- wykorzystać funkcje MsgBox;
|
- Deklaracja ciagu znaków;
- Deklaracja zmiennych;
- Definicja wiersza cech;
- Funkcje MsgBox;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
123, 124 |
Wykorzystanie programowania obiektowego do tworzenia programów obliczeniowych - kalkulator |
Uczeń będzie umiał:
- definiować typy liczbowe w Visual Basic-u;
- wykorzystać tablice;
- obliczyć wyrażenia matematyczne;
|
- Definicja typów liczb w Visual Basic;
- Tablice;
- Obliczenia matematyczne;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
125, 126 |
Operacje na grafice |
Uczeń będzie umiał:
- rysować;
- importować obrazki;
- formatować grafikę;
|
|
jak wyżej |
jak wyżej |
127, 128 |
Zapis projektu programu jako programu wsadowego |
Uczeń będzie umiał:
- ustawiać .exe;
- pisać proste programy obliczajace;
- pisać proste programy działajace na figurach;
- pisać programy graficzne;
- pisać programy z obsługą błędów;
|
- Zasady tworzenia pliku .exe;
- Ćwiczenia w pisaniu prostych programów;
- Obsługa błędów;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
129, 130 |
Rozwiazywanie problemów złożonych za pomoca Visual Basic |
Uczeń będzie umiał:
- rozwiazywać złożone problemy za pomoca programowania obiektowego
|
- Ćwiczenia w rozwiazywaniu problemów za pomoca Visual Basic-a
|
ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |