Lp. |
Temat zajęć |
Cele operacyjne |
Treści |
Metoda |
Pomoce dydaktyczne |
51, 52 |
Zasady pracuy w arkuszu kalkulacyjnym Excel 2000 - formatowanie arkusza |
Uczeń będzie umiał:
- uruchomić arkusz kalkulacyjny EXCEL 2000;
- okreslić elementy ekranu w arkuszu;
- wskazać zasadniczą część arkusza;
- zmienić położenie komórki;
- wprowadzić informację do komórki i ją skasować;
- rozróżnić napis od wartości w arkuszu;
- zakończyć prace z arkuszem nie zachowując żadnych zmian;
- korzystać z podstawowych pasków narzędzi;
|
- Zasady uruchamiania arkusza kalkulacyjnego Excel;
- Zasady poruszania sę po arkuszu kalkulacyjnym;
- Rodzaje informacji w arkuszu;
- Zasady dostosowywania pasków narzędzi;
|
Pokaz, instruktaż, ćwiczenia |
Komputery, dyskietki, arkusz kalkulacyjny EXCEL |
53, 54 |
Formatowanie tekstu |
Uczeń będzie umiał:
- zmienić format czcionki, liczby;
- kopiować, kasować i przenosić obszar komórek;
- kasować obszar komórek;
- formatować tekst;
- formatować dane liczbowe;
- formatować liczby jako waluty;
- formatować szerokość wierszy i kolumn;
- dodawać i usuwać wiersze i kolumny;
|
- Zasady formatowania tekstu;
- Operacje na obszarach;
- Operacje na wierszach i kolumnach:
- wstawianie wierszy i kolumn;
- usuwanie wierszy i kolumn;
- ukrywanie wierszy i kolumn;
- zabezpieczanie
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
55, 56 |
Operacje na arkuszach |
Uczeń będzie umiał:
- pracować z kilkoma arkuszami;
- nazywać arkusze;
- kopiować arkusze;
- modyfikować arkusz;
- zachowywać cały skoroszyt w pliku;
- kasować arkusz;
- dodawać arkusz;
|
- Operacje na całych arkuszach:
- wstawianie arkusza;
- usuwanie arkusza;
- kopiowanie arkusza;
- łączenie arkuszy;
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
57, 58 |
Operacje na danych w arkuszu |
Uczeń będzie umiał:
- zdefiniować pojęcie danych;
- sformatować dane;
- posortować dane;
- użyć filtru;
- użyć filtru zaawansowanego;
- sortować w kilku kolumnach naraz;
|
- Zasady formatowania danych:
- Zasady sortowania danych;
|
Instruktaż + ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
59, 60 |
Obliczenia i wzory w arkuszu |
Uczeń będzie umiał:
- wprowadzić obliczenia i je wyliczyć;
- stosować adresowanie względne i bezwzględne w argumentach funkcji;
- wykonać proste obliczenia matematyczne;
- utworzyć proste wzory matematyczne;
- wykonać proste formuły;
- zaplanować obliczenia realizujące prosty algorytm;
- odwoływać się do zawartości komórek stosując różne wzory oraz metody adresowania względnego;
|
- Metody obliczania wzorów matematycznych;
- Rodzaje wzorów matematycznych;
- Zasady adresowania wzglednego i bezwzględnego;
|
Instruktaż + ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
61, 62 |
Funkcje w arkuszu kalkulacyjnym Excel |
Uczeń będzie umiał:
- posłużyć się autosumą;
- wykorzystać w obliczeniach proste funkcje matematyczne;
- wpisać, poprawić, wprowadzić do arkusza żądany zakres danych do funkcji;
- wykorzystać do wykresów trygonometrycznych funkcje matematyczne;
- wyjaśnić sposób użycia funcji trygonometrycznych;
- sklasyfikować funkcje ze względu na ich stosowalność;
- tworzyć przykładowe modele z funkcjami statystycznymi;
|
- Funkcje w arkuszu:
- matematyczne;
- trygonometryczne;
- statystyczne;
- tekstowe;
- finansowo-księgowe;
- Zasady tworzenia modeli matematycznych
|
jak wyżej |
jak wyżej |
63, 64 |
Adresowanie i funkcje złożone w arkuszu kalkulacyjnym EXCEL |
Uczeń będzie umiał:
- stosować w prostych przypadkach funkcję Jeżeli;
- stosować funkcje zagnieżdżone;
- wykorzystać funkcję Licz.Jeżeli oraz Suma.Jeżeli;
- wykorzystać funkcje finansowo-księgowe;
- utworzyć model Listy płac i przeliczjącej się faktury;
- znać zasady używania w arkuszu funkcji trygonometrycznych;
|
- Zasady stosowania funkcji JEŻELI:
- budowa funkcji;
- warunki stosowania funkcji;
- Zasady stosowania funcji SUMA;
- Zasady stosowania funkcji trygonometrycznych;
- Ćwiczenia w tworzeniu:
- kalkulacja kosztów zakładu piekarniczego;
- lista płac;
- faktura VAT;
|
jak wyżej |
jak wyżej |
65, 66 |
Rozwiązywanie problemów za pomocą arkusza EXCEL |
Uczeń będzie umiał:
- zachowywać wyniki obliczeń na dysku;
- odczytywać arkusz z pliku z dysku;
- ustawiać makietę arkusza wygaszać linie siatki;
- wprowadzać do arkusza obiekty pochodzące z innych aplikacji;
- wykonać modele z adresowaniem bezwzględnym;
|
- Zasady zapisywania skoroszytu do pliku na dysk;
- Zasady odczytywania skoroszytu z dysku;
- Modyfikacja arkusza;
- Makieta akusza;
- Import i eksport danych do innych aplikacji pakietu OFFICE;
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
67, 68 |
Tabele w arkuszu Excel |
Uczeń będzie umiał:
- wykonać obramowanie;
- wykonać prosta tabelkę;
- sformatować tabelkę;
- zmodyfikować tabelkę;
|
- Zasady wstawiania tabel do arkusza;
- Formatowanie tabel
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
jak wyżej |
69, 70 |
Wykresy w arkuszu kalkulacyjnym Excel |
Uczeń będzie umiał:
- wykonać kreatorem wykres;
- sformatować osie i legendę na wykresie;
- skopiować, przenieść i skasować wykres;
- dokonać edycji wykresu;
- przeformatować wykres;
- kopiować arkusz razem z wykresem;
- drukować wykres;
- wykonywać niestandardowe wykresy;
- zmieniać serie danych;
|
- Zasady wykonania wykresów w arkuszu kalkulacyjnym;
- Zasady edycji wykresu;
- Metody modyfikacji wykresu;
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
Komputery, dyskietki, arkusz kalkulacyjny EXCEL |
71, 72 |
Zabezpieczanie arkusza |
Uczeń będzie umiał:
- wykonać zabezpieczenie arkusza;
- odbezpieczyć arkusz;
|
- Zabezpieczanie arkusza;
- Blokada komórek;
- Ukrywanie kolumn;
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
Komputery, dyskietki, arkusz kalkulacyjny EXCEL |
73, 74 |
Grafika w arkuszu Excel |
Uczeń będzie umiał:
- wstawić rysunki z clipartów do arkusza;
- posłużyć się WordArtem w arkuszu;
- wstawiać grafikę z plików;
- wstawiać grafikę ze skanera;
- eksportować i importować grafikę i wykresy z innych programów;
|
- Rysunki w arkuszu;
- Formatowanie rysunków;
- Zasady wstawiania obiektów do arkusza;
- Import i eksport grafiki do arkusza;
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
Komputery, dyskietki, arkusz kalkulacyjny EXCEL |
75, 76 |
Operacje na skoroszytach w Excelu'u |
Uczeń będzie umiał:
- kopiować i przenosić arkusze między skoroszytami;
- odczytywać dane z plików tekstowych;
- odczytywać dane z plików baz danych;
- wstawiać wybrane fragmenty arkusza do dokumentu tworzonego przez edytor tekstu;
- znać zasady posługiwania się innymi arkuszami np. Quattor PRO, LOTUS 1-2-3;
|
- Zasady kopiowania i przenoszenia arkuszy pomiedzy skoroszytami;
- Ćwiczenia w importowaniu danych z plików;
- Ćwiczenia w importowaniu danych z edytora;
- Zasady odczytywania arkuszy innych wersji;
- Podstawowe różnice w innych arkuszach:
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
Komputery, dyskietki, arkusz kalkulacyjny EXCEL |
77, 78 |
Korelacje między edytorem tekstów WORD 2000 a arkuszem EXCEL 2000 |
Uczeń będzie umiał:
- importować i eksportować dane z arkusza do edytora i odwrotnie;
- wyjaśnić pojęcie korelacja;
- rozumieć cel korelacji;
- wykonać w edytorze wykres za pomocą arkusza;
- pracować na otwartym dokumencie z edytora i z arkusza;
- łączyć dane;
- opisać zasady pracy w arkuszu za pomoc+/- edytora korzystając z ekranów i rozwinięć menu arkusza;
- sporządzić instrukcje obsługi edytora za pomocą arkusza i odwrotnie;
|
- Korelacja między różnymi aplikacjami pakietu OFFICE;
- Ćwiczenia jak w rozdziale "Ćwiczenia";
|
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne |
Komputery, dyskietki, arkusz kalkulacyjny EXCEL |