Plan pracy

Edytor tekstów Word

Cele szczegółowe

Lp. Temat zajęć Cele operacyjne Treści Metoda Pomoce dydaktyczne
33, 34 Formatowanie teksu za pomoca edytora tekstów WORD 2000 Uczeń będzie umiał:
  • odszukać i uruchomić edytor tekstu;
  • pisać polską czcionką;
  • napisać krótki tekst za pomocą czcionki polskiej;
  • justować, środkować, np. tekst;
  • rozróżnić paski narzędzi;
  • użyć przycisku NOŻYCZKI;
  • zakończyć pracę z prostym dokumentem;
  • użyć podstawowych pasków narzędzi z pełna dojrzałością;
  • zmienić wyglad zaznaczonego tekstu;
  • Zasady uruchamiania edytora tekstów WORD 2000;
  • Wygląd ekranu w edytorze;
  • Zasady pisania tekstów i polskich znaków diakrytycznych;
  • Zasady formatowania tekstu;
  • Zasady używania pasków narzędzi;
  • Formatowanie tekstu w bloku
Pokaz, instruktaż, ćwiczenia Komputery, dyskietki, edytor tekstów WORD 2000
35, 36 Bloki, symbole i kolumny w dokumncie Uczeń będzie umiał:
  • wykonać indeksowanie górne i dolne;
  • wypunkować i wynumerować tekst;
  • edytować tekst w kolumnach;
  • dostosować paski narzędzi do własnych potrzeb;
  • posługiwać się słownikami;
  • dodać nagłówek i stopkę;
  • dostawić numerowanie stron;
  • wstawić symbole do tekstu;
  • dokonac formatowania w bloku;
  • skopiować i przenieść blok;
  • wstawić dowolny znak jako numerowanie;
  • wykonać dzielenie wyrazów oraz konfigurację edytora;
  • Zasady znaczenia bloku tekstu;
  • Edycja tekstu w kolumnach;
  • Wstawianie nagłowka, stopki, symboli;
  • Metody posługiwania sie słownikami wbudowanymi do edytora;
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne jak wyżej
37, 38 Operacje na dokumentach, grafika w edytorze Uczeń będzie umiał:
  • otworzyć nowy dokument, szablon;
  • posługiwać się paskami narzędzi;
  • otworzyć już istniejący dokument;
  • zapisać dokument jako plik na dysk;
  • odszukać dokument w dowolnym katalogu/folderze;
  • poprawić dokument i zapisać zmiany;
  • zdefiniować stronę: format i układ strony;
  • wykonać autokształt oraz skorzystać z edytora WordArt;
  • zapisać dokument jako szblon;
  • posłużyć się WORDART-em;
  • wydrukować dokument;
  • przeformatować dokument i zapisać modyfikację do nowego i starego pliku;
  • napisać wzory matematyczne;
  • zabezpieczyć dokument;
  • Operacje na całym dokumencie:
    • zapisywanie dokumentu do pliku;
    • odczytywanie dokumentu z pliku;
    • modyfikacja już istniejacego pliku;
  • Makieta strony;
  • Zasady wstawiania tekstu z WordArta;
  • Zasady drukowania dokumentów;
  • Tworzenie szablonów;
  • Zabezpieczanie dikumentów;
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne jak wyżej
39, 40 Grafika w edytorze Uczeń będzie umiał:
  • dołączyć do tekstu grafikę i otoczyć ją tekstem;
  • dostawić rysunek z pliku;
  • wykonac obróbkę rysunku;
  • przeformatować rysunek;
  • dostawic do dokumentu własny rysunek;
  • przeformatować grafikę posługiwać się akapitami;
  • Zasady wstawiania rysunków do dokumetu, clipartów, obiektów;
  • Formatowanie rysunków;
  • Wstawianie własnej grafiki do dokumentu;
Instruktaż + ćwiczenia praktyczne jak wyżej
41, 42 Tabele w edytorze WORD 2000 Uczeń będzie umiał:
  • wykonać prostą tabelkę i wypełnić ją treścią;
  • posługiwać się przyciskiem ołówka i gumki;
  • wypełniać tłem komórki tabeli;
  • wprowadzić zmiany w prostej tabeli: scalić kmórki, podzielić komórki, usunąć wiersze i kolumny, dodać wiersze, zmienić szerokość kolumn i wierszy;
  • dokonać autoformatowania tabeli;
  • skopiować, skasować i przenieś tabelę;
  • zmieniać format linii tabeli;
  • wykonać wypełnienie tabel, rysunków;
  • dokonać formatowania tabel za pomocą ołówka, gumki i dodatkowych narzędzi paska tabele i Krawędzie;
  • wykonać autokorektę dokumentu;
  • wykonac wykres;
  • posortować dane w tabeli;
  • Zasady wstawiania tabel;
  • Zasady posługiwania sie paskiem narzędzi do tabel i krawędzi;
  • Operacje na tabelach:
    • scalanie komórek;
    • podział komórek;
    • wstawianie i usuwanie wierszy i kolumn;
    • kopiowanie, przenoszenie i usuwanie tabel;
  • Formatowanie tabel:
    • kolor linii;
    • styl linii;
    • kolor wypełnienia;
  • Zasady wstawiania wykresów;
  • Formatowanie wykresów:
    • wstawianie tytułu;
    • typy wykresów;
    • formatowanie legend;
Instruktaż + ćwiczenia praktyczne jak wyżej
43, 44 Korespondencja seryjna w edytorze Uczeń będzie umiał:
  • scharakteryzować pojęcie korespondencji seryjnej;
  • wykonac prostą korespondencję seryjną na nowej bazie danych;
  • wykonać dokument w korespondencji seryjnej;
  • zmodyfikować bazę danych w czasie tworzenia dokumentów;
  • użyć pola tekstowego i grafiki w korespondencji seryjnej;
  • wykonać korespondencje seryjną do już isniejącej bazy;
  • wykonać w korespondencji seryjnej adresowania kopert;
  • Zasady wykonania korespondencji seryjnej:
    • na nowej bazie danych;
    • na już istniejacej bazie danych;
  • Zasady edycji głównego dokumentu;
  • Zasady tworzenia prostej bazy danych;
  • Modyfikacja bazy;
  • Zasady adresowania kopert na zasadzie korespondencji seryjnej;
jak wyżej jak wyżej
45, 46 Słowniki w edytorze Uczeń będzie umiał:
  • umiejętność posługiwania się językami obcymi w edytorze;
  • tezaurus;
  • dzielenie wyrazów;
  • słowniki ortograficzne;
  • słownik synonimów;
  • Zasady posługiwania sie słownikami wbudowanymi do edytora;
  • Zasady pisania w językach obcych;
jak wyżej jak wyżej
47, 48 Edycja dokumentów Uczeń będzie umiał:
  • Wykonać podstawowe dokumenty jak:
    • podanie o pracę;
    • list motywacyjny;
    • curricilum vitae;
    • życiorys;
    • umowę o pracę;
  • Pracować na kilku dokumentach naraz;
  • Łączyć ze sobą dokumenty;
  • Edycja tekstów;
  • Ćwiczenia w wykonywaniu podanych dokumentów;
ćwiczenia praktyczne jak wyżej
49, 50 Efekty dodatkowe w edycji tekstu Uczeń będzie umiał:
  • skorzystać ze skanera;
  • dołączyć do tekstu inny dokument zapisany w pliku dyskowym;
  • rozróżnić grafikę bitową i wektorową;
  • odczytywać teksty (grafikę) zapisane za pomocą innych edytorów;
  • zapisywać teksty i grafikę w standardach innych edytorów;
  • wykonać konspekt;
  • zmieniać styl dokumentu;
  • umiejętność posługiwania się innymi edytorami np.: WORDPAD, WRITE, TAG;
  • umiejętność skonfigurowania edytora do własnych potrzeb;
  • Zasady uruchamiania programu służącego do skanowania rysunków i tekstu;
  • Grafika wektorowa i bitowa;
  • Formaty plików graficznych;
  • Zasady łączenia dokumentów tekstowych z graficznymi plikami;
  • Ogólne zasady posługiwania sie innymi edytorami;
Instruktaż, ćwiczenia praktyczne jak wyżej

Opracowanie: Grażyna Przyborowska-Szlufik