Plan pracy

System operacyjny Windows '98

Cele szczegółowe

Uczeń będzie

Lp. Temat zajęć Cele operacyjne Treści Metoda Pomoce dydaktyczne
17, 18 Zasady pracy na oknach Uczeń będzie umiał:
  • zdefiniować podstawowe pojęcia:
    • ikona;
    • aplikacja;
    • kliknąć;
    • wykliknąć;
    • wskazać;
    • wybrać;
    • pulpit;
    • pasek sterowania;
  • rozróżnić przyciski:
    • pasek tytułu;
    • do ikony;
    • pełny ekran;
    • zamknij;
    • przywrócić poprzednie rozmiary;
    • pole listy;
    • przycisk radiowy;
  • zdefiniować podstawowe pojęcia:
    • ikona grupy;
    • ikona aplikacji;
    • przeciągnąć;
    • otworzyć;
    • menu, opcje;
  • stosować podstawowe normy etyczne w zakresie prawa autorskiego;
  • zmienić ustawienia pulpitu;
  • przeciągnąć, zamknąć okno;
  • zmienić rozmiary okna;
  • ustawić własną tapetę;
  • zmienić parametry wygaszacza;
  • dokonać własnej konfiguracji pulpitu;
  • nadać etykietę dla dysku twardego;
  • Podstawowe pojęcia:
    • ikona;
    • aplikacja;
    • kliknąć;
    • wykliknąć;
    • wskazać;
    • wybrać;
    • otworzyć;
    • pulpit;
    • pasek sterowania;
    • pasek tytułu;
  • Elementy okna:
    • pasek tytułu;
    • do ikony;
    • pełny ekran;
    • zamknij;
    • przywrócić poprzednie rozmiary;
    • pole listy;
    • przycisk radiowy;
  • Operacje na oknach:
    • przenoszenie okna;
    • zmiana rozmiarów okna;
  • Zasady konfiguracji pulpitu:
    • wygaszacz;
    • tapeta;
    • ustawienia myszy;
    • etykieta dysku;
Pogadanka + instruktaż + ćwiczenia praktyczne Komputery IBM PC

system operacyjny Windows 98

dyskietki elastyczne
19, 20 Operacje na folderach za pomocą systemu WINDOWS 98 Uczeń będzie umiał:
  • sformatować dyskietkę;
  • zmienić stację dysku;
  • wyświetlić zawartość różnych stacji dysków;
  • utworzyć folder i podfolder;
  • sformatować dyskietkę z etykietą;
  • sformatować dyskietkę systemowo;
  • utworzyć drzewo folderów;
  • ustawić wszystkie okna folderów obok siebie;
  • zmienić nazwę folderu;
  • skopiować folder;
  • skasować folder;
  • wykonać dyskietkę startową;
  • ukryć folder;
  • odkryć folder;
  • Formatowanie dyskietek za pomoca systemu operacyjnego WINDOWS 98:
    • systemowe;
    • z etykietą;
  • Zasady wykonania dysku startowego;
  • Zasady przechodzenia na różne stacje dysków;
  • Operacje dotyczące folderów:
    • tworzenie folderów;
    • zmiana nazwy;
    • kopiowanie folderów;
    • kasowanie folderów;
    • przenoszenie folderów;
  • Zasady tworzenia skrótów do folderów i zmiany ich ikony;
jak wyżej jak wyżej
21, 22 Działania na plikach Uczeń będzie umiał:
  • utworzyć dowolny plik tekstowy;
  • wyświetlić i zmienić zawartość pliku tekstowego;
  • przenieść, skopiować i skasować plik pomiędzy otwartymi obok siebie oknami na tym samym dysku;
  • utworzyć sktót do pliku;
  • zmienić ikonę pliku;
  • zmienic ikonę skrótu;
  • skopiować i przenieść pliki pomiędzy różnymi dyskami;
  • skopiować i przenieść pliki bez otwierania okien docelowych;
  • nadać atrybuty plikom ukryć i odkryć ukryte pliki;
  • odszukać żądany plik;
  • uruchomić scandisk;
  • uruchomić defragmentator dysku;
  • uruchomić dowolny program;
  • Operacje na plikach w systemie operacyjnym WINDOWS 98:
    • tworzenie plików tekstowych;
    • zmiana nazwy pliku;
    • kopiowanie, przenoszenie i kasowanie pliku;
    • ukrywane i odkrywanie plików;
    • skróty do pliku;
    • atrybuty plików;
  • Zasady uruchamiania narzedzi systemowych:
    • scandisk;
    • defragmentator;
  • Zasady uruchamiania dowolnego programu:
    • Eksplorator Windows;
    • ikona plików wsadowych;
Instruktaż + ćwiczenia praktyczne jak wyżej
23, 24 Powtórzenie materiału Uczeń będzie umiał:
  • wykonać podstawowe operacje na katalogach i plikach na dyskietce za pomocą poznanych systemów według dołączonych ćwiczeń;
  • rozwiązać podane zadania za pomocą systemów operacyjnych dotyczące katalogów i plików - analogiczne do wykonywanych na poiprzednich zajęciach;
  • rozwiązywać problemy dotyczące katalogów i plików, wymagające wykorzystania poznanych systemów operacyjnych;
Ćwiczenia praktyczne według podanych zestawów w rozdziale "Ćwiczenia" ćwiczenia praktyczne jak wyżej

Opracowanie: Grażyna Przyborowska-Szlufik