Plan pracy

Podstawowe pojęcia oraz środki informatyki

Cele szczegółowe

Lp. Temat zajęć Cele operacyjne Treści Metoda Pomoce dydaktyczne
1, 2 Zajęcia organizacyjne
  1. Zasady pracy przy komputerze
  2. zasady pracy grupowej
  3. Regulamin praconi komputerowej
  4. Program nauczania, plan pracy oraz PSO
  5. Metody ewaluacji pracy przy komputerze
pogadanka + miniwykład regulamin pracowni komputerowej

przepisy BHP
 
3, 4 Pojęcia wstępne, wiadomości podstawowe Uczeń będzie umiał:
  • wyjaśnić pojęcia:
    • przetwarzanie danych;
    • informatyka;
  • zdefiniować pojęcie:
    • komputer;
    • pamięć operacyjna;
    • rozkaz;
    • scharakteryzować zasadnicze części komputera;
    • wytłumaczyć zadania komputera;
    • podać proste przykłady zastosowań komputera w praktyce;
    • omówić warunki pracy z komputer;
    • zdefiniować jednostki informacji stosowane w informatyce wyjaśnić pojecia bit i bajt;
    • zdefiniować pojęcia software i hardware;
    • sklasyfikować komputery ze względu na ich zasoby i zastosowanie;
    • zaproponować parametry karty graficznej do potrzeb profesjonalnych;
    • znać historię mikroprocesorów;
    • znajomość systemu dwójkowego i szesnastkowego;
  • Podstawowe pojęcia związane z informatyką:
    • przetwarzanie danych;
    • informatyka;
    • komputer;
    • pamięć operacyjna;
    • jednostki pojemności pamięci operacyjnej: bit, bajt;
    • software;
    • hardware;
    • mikroprocesor;
  • Klasyfikacja komputerów
pogadanka + pokaz komputer IBM PC
5, 6 Charakterystyka komputera IBM PC Uczeń będzie umiał:
  • wyjaśnić podstawowy skład sprzętu komputerowego w warunkach pracowni;
  • przedstawić w najprostszy sposób działanie komputera;
  • rozróżnić urządzenia wejściowe i wyjściowe;
  • wymienić rodzaje pamięci wewnętrznych komputera IBM PC;
  • podłączyć komputer w pracowni do sieci elektrycznej;
  • scharakteryzować urządzenia zewnętrzne;
  • scharakteryzować przeznaczenie podstawowych elementów jednostki centralnej;
  • wytłumaczyć zadania RAM i ROM;
  • rozpoznawać pamięci zewnętrznych i znajomość zasad zapisu magnetycznego;
  • rozróżniać pojęcia CD-ROM i nagrywarka;
  • przygotować komputer do pracy;
  • scharakteryzować prosty skład sprzętu komputerowego na przykładze zestawów w pracowni komputerowej;
  • wyjaśnić różnice między pamięciami RAM i ROM;
  • określić pojecie karty rozszerzeń;
  • zastosować sprzęt peryferyjny (skaner, modem, ploter);
  • scharakteryzować drukarki, ich funkcje, rodzaje;
  • znajomość oprzyrządowania komputera;
  • znajomość SETUP i BIOS;
  • Sład sprzetu komputerowego;
  • Charakterystyka komputera IBM PC:
    • jednostka centralna;
    • urządzenia wejściowe - klawiatuta, mysz, skaner;
    • urządzenia wyjściowe - blok monitora oraz drukarki;
  • Karty rozszerzeń;
  • Zadania programu SETUP;
Pogadanka + instruktaż komputery + prezentacja komputerowa komputera
7, 8 Charakterystyka urządzeń wejściowych komputera IBM PC Uczeń będzie umiał:
  • zdefiniować podstawowe parametry klawiatury komputera IBM PC;
  • zdefiniować podstawowe bloki;
  • wyjaśnić role poszczególnych klawiszy na klawiaturze;
    • wyjaśnić pojęcia:
    • kliknąć;
    • wykliknąć;
    • przeciągnąć;
    • wskazać, wybrać;
    • otworzyć;
    • dwukrotnie kliknąć;
  • wyjaśnić zasadę działania części numerycznej klawiatury;
  • pisać na klawiaturze znaki z górnych części klawiszy dwuznakowych;
  • umiejscawiać klawisze slash i backslash;
  • prawidłowo prowadzić mysz;
  • zdefiniować mysz jako urządzenie zewnętrzne, wejściowe, szeregowe;
  • uruchamiać program Paint;
  • rysować podstawową grafikę w programie Paint;
  • zastosować poznane zasady pisania na klawiaturze w programie TTJ;
  • zastosować mysz do uruchomienia programu Paint;
  • uruchomić program Paint;
  • posługiwać się przybornikiem programu Paint;
  • zakończyć prace z programem TTJ;
  • zakończyć pracę z programem Paint
  • Podstawowe pojęcia dotyczące pracy myszą:
    • kliknąć;
    • wykliknąć;
    • przeciągnąć;
    • wskazać, wybrać;
    • otworzyć;
    • dwukrotnie kliknąć;
  • Charakterystyka klawiatury komputera IBM PC:
    • blok klawiszy alfanumerycznych;
    • blok klawiszy specjalnych;
    • blok klawiszy funkcyjnych;
    • blok klawiszy sterowania kursorem;
    • blok klawiszy numerycznych;
  • Zasady szybkiego pisania ma klawiaturze (np. program TTJ)
Pogadanka + pokaz + instruktaż + ćwiczenia praktyczne komputery

program do pisania na klawiaturze
9, 10 Charakterystyka pamięci zewnętrznych komputera Uczeń będzie umiał:
  • zdefiniować pojęcie pamięci zewnętrznej;
  • rozróżnić dyskietki elastyczne ze względu na wielkość;
  • określić położenie dysku twardego;
  • włożyć dyskietki do stacji dysków;
  • sklasyfikować dyskietki elastyczne poprzez ich symbolikę;
  • podać parametry dysków twardych;
  • podać parametry dyskietek i CD-ROM;
  • wyjaśnić zasady przechowywania dyskietek;
  • podać wady i zalety CD-ROM-ów;
  • wyjaśnić zasady zabazpieczania dyskietek;
    • wyjaśnić komunikaty błędów:
    • write error protection;
    • dysk zabezpieczony przed zapisywaniem
  • Charakterystyka pamięci zewnętrznych komputera:
    • dyski twarde;
    • dyskietki elastyczne;
    • CD-ROMy;
  • Budowa dysków elastycznych;
  • Napędy dyskowe;
  • Symbolika dyskietek;
  • Zasady przechowywania dyskietekm i zabezpieczania ich przed skasowaniem;
  • Pojemności pamięci zewnętrznych;
   

Opracowanie: Grażyna Przyborowska-Szlufik