Lp. |
Temat zajęć |
Cele operacyjne |
Treści |
Metoda |
Pomoce dydaktyczne |
1, 2 |
Zajęcia organizacyjne |
- Zasady pracy przy komputerze
- zasady pracy grupowej
- Regulamin praconi komputerowej
- Program nauczania, plan pracy oraz PSO
- Metody ewaluacji pracy przy komputerze
|
pogadanka + miniwykład |
regulamin pracowni komputerowej
przepisy BHP |
|
3, 4 |
Pojęcia wstępne, wiadomości podstawowe |
Uczeń będzie umiał:
- wyjaśnić pojęcia:
- przetwarzanie danych;
- informatyka;
- zdefiniować pojęcie:
- komputer;
- pamięć operacyjna;
- rozkaz;
- scharakteryzować zasadnicze części komputera;
- wytłumaczyć zadania komputera;
- podać proste przykłady zastosowań komputera w praktyce;
- omówić warunki pracy z komputer;
- zdefiniować jednostki informacji stosowane w informatyce wyjaśnić pojecia bit i bajt;
- zdefiniować pojęcia software i hardware;
- sklasyfikować komputery ze względu na ich zasoby i zastosowanie;
- zaproponować parametry karty graficznej do potrzeb profesjonalnych;
- znać historię mikroprocesorów;
- znajomość systemu dwójkowego i szesnastkowego;
|
- Podstawowe pojęcia związane z informatyką:
- przetwarzanie danych;
- informatyka;
- komputer;
- pamięć operacyjna;
- jednostki pojemności pamięci operacyjnej: bit, bajt;
- software;
- hardware;
- mikroprocesor;
|
pogadanka + pokaz |
komputer IBM PC |
5, 6 |
Charakterystyka komputera IBM PC |
Uczeń będzie umiał:
- wyjaśnić podstawowy skład sprzętu komputerowego w warunkach pracowni;
- przedstawić w najprostszy sposób działanie komputera;
- rozróżnić urządzenia wejściowe i wyjściowe;
- wymienić rodzaje pamięci wewnętrznych komputera IBM PC;
- podłączyć komputer w pracowni do sieci elektrycznej;
- scharakteryzować urządzenia zewnętrzne;
- scharakteryzować przeznaczenie podstawowych elementów jednostki centralnej;
- wytłumaczyć zadania RAM i ROM;
- rozpoznawać pamięci zewnętrznych i znajomość zasad zapisu magnetycznego;
- rozróżniać pojęcia CD-ROM i nagrywarka;
- przygotować komputer do pracy;
- scharakteryzować prosty skład sprzętu komputerowego na przykładze zestawów w pracowni komputerowej;
- wyjaśnić różnice między pamięciami RAM i ROM;
- określić pojecie karty rozszerzeń;
- zastosować sprzęt peryferyjny (skaner, modem, ploter);
- scharakteryzować drukarki, ich funkcje, rodzaje;
- znajomość oprzyrządowania komputera;
- znajomość SETUP i BIOS;
|
- Sład sprzetu komputerowego;
- Charakterystyka komputera IBM PC:
- jednostka centralna;
- urządzenia wejściowe - klawiatuta, mysz, skaner;
- urządzenia wyjściowe - blok monitora oraz drukarki;
- Karty rozszerzeń;
- Zadania programu SETUP;
|
Pogadanka + instruktaż |
komputery + prezentacja komputerowa komputera |
7, 8 |
Charakterystyka urządzeń wejściowych komputera IBM PC |
Uczeń będzie umiał:
- zdefiniować podstawowe parametry klawiatury komputera IBM PC;
- zdefiniować podstawowe bloki;
- wyjaśnić role poszczególnych klawiszy na klawiaturze;
- wyjaśnić pojęcia:
- kliknąć;
- wykliknąć;
- przeciągnąć;
- wskazać, wybrać;
- otworzyć;
- dwukrotnie kliknąć;
- wyjaśnić zasadę działania części numerycznej klawiatury;
- pisać na klawiaturze znaki z górnych części klawiszy dwuznakowych;
- umiejscawiać klawisze slash i backslash;
- prawidłowo prowadzić mysz;
- zdefiniować mysz jako urządzenie zewnętrzne, wejściowe, szeregowe;
- uruchamiać program Paint;
- rysować podstawową grafikę w programie Paint;
- zastosować poznane zasady pisania na klawiaturze w programie TTJ;
- zastosować mysz do uruchomienia programu Paint;
- uruchomić program Paint;
- posługiwać się przybornikiem programu Paint;
- zakończyć prace z programem TTJ;
- zakończyć pracę z programem Paint
|
- Podstawowe pojęcia dotyczące pracy myszą:
- kliknąć;
- wykliknąć;
- przeciągnąć;
- wskazać, wybrać;
- otworzyć;
- dwukrotnie kliknąć;
- Charakterystyka klawiatury komputera IBM PC:
- blok klawiszy alfanumerycznych;
- blok klawiszy specjalnych;
- blok klawiszy funkcyjnych;
- blok klawiszy sterowania kursorem;
- blok klawiszy numerycznych;
- Zasady szybkiego pisania ma klawiaturze (np. program TTJ)
|
Pogadanka + pokaz + instruktaż + ćwiczenia praktyczne |
komputery
program do pisania na klawiaturze |
9, 10 |
Charakterystyka pamięci zewnętrznych komputera |
Uczeń będzie umiał:
- zdefiniować pojęcie pamięci zewnętrznej;
- rozróżnić dyskietki elastyczne ze względu na wielkość;
- określić położenie dysku twardego;
- włożyć dyskietki do stacji dysków;
- sklasyfikować dyskietki elastyczne poprzez ich symbolikę;
- podać parametry dysków twardych;
- podać parametry dyskietek i CD-ROM;
- wyjaśnić zasady przechowywania dyskietek;
- podać wady i zalety CD-ROM-ów;
- wyjaśnić zasady zabazpieczania dyskietek;
- wyjaśnić komunikaty błędów:
- write error protection;
- dysk zabezpieczony przed zapisywaniem
|
- Charakterystyka pamięci zewnętrznych komputera:
- dyski twarde;
- dyskietki elastyczne;
- CD-ROMy;
- Budowa dysków elastycznych;
- Napędy dyskowe;
- Symbolika dyskietek;
- Zasady przechowywania dyskietekm i zabezpieczania ich przed skasowaniem;
- Pojemności pamięci zewnętrznych;
|
|
|