CELE OGÓLNE LEKCJI: - doskonalenie umiejętności wykorzystywania komputerów do pracy na lekcji
matematyki;
- kształcenie umiejętności pracy z programem CABRI;
- kształcenie wyobraźni przestrzennej
- kształcenie umiejętności formułowania wniosków.
CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń umie:
- wykorzystać instrukcję postępowania w pracowni komputerowej;
- wykreślić figurę symetryczną do danej przy użyciu programu Cabri;
- dokonać odpowiednich pomiarów;
- sformułować odpowiednie wnioski (własności symetrii względem prostej).
METODY: - słowna (formułowanie wniosków),
- ćwiczeń praktycznych (kreślenie figur i odczytywanie pomiarów),
- aktywizująca (wzbudzenie rywalizacji między grupami).
FORMY: Zajęcia przeprowadzone będą w sali komputerowej. Klasa zostanie podzielona
na 8 zespołów trzyosobowych.
ŚRODKI PRACY: - instrukcja postępowania w pracowni komputerowej z programem CABRI.
- zeszyt ucznia.
CZAS TRWANIA LEKCJI:45 minut
DODATKOWE UWAGI: Ponieważ na lekcji będę korzystać z wersji demonstracyjnej programu CABRI,
to uczniowie muszą każde ćwiczenie wykonać w czasie nie dłuższym niż 15 minut
(po upływie tego czasu program zostanie przerwany i całą pracę trzeba zaczynać
od początku).
ZAPIS W DZIENNIKU: Wprowadzenie symetrii względem prostej.
NOTATKA UCZNIA:
Uczeń notuje w dzienniku wnioski formułowanie w trakcie lekcji dotyczące
symetralnej odcinka.
OCENA: Do każdego nowego zadania zmienia się lider grupy. Grupa, która najszybciej
wykona zadanie otrzymuje ocenę. Warunkiem otrzymania oceny jest posiadanie
oznaczeń na rysunku.
TOK LEKCJI
TEMAT: WPROWADZENIE SYMETRII WZGLĘDEM PROSTEJ.
I. CZYNNOŚCI WSTEPNE: 1. Podział uczniów na grupy i wyznaczenie lidera w każdej z nich.
2. Włączenie komputera i zalogowanie się w sieci.
3. Rozdanie instrukcji postępowania z programem Cabrii.
4. Włączenie programu Cabri.
II. SYMETRIA WZGLĘDEM PROSTEJ
Rozpoczynamy od słownego wprowadzenia do lekcji oraz podania i zapisania tematu
lekcji.
POLECENIA NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIA
SFORMULOWANIE WŁASNOŚCI SYMETRII
WZGLĘDEM PROSTEJ
1. Narysuj prostą k i 3 punkty A,B,C (rozważ różne położenie punktów
względem prostej)
2. Użyj opcji REFLEKSY i przekształć dane punkty przez symetrię względem
prostej.
3. Określ położenie punktów i ich obrazów.
4. Punkty przecięcia prostej k z prostymi równoległymi nazwij R i S.
5. Zmierz długości odcinków AR i RA` oraz BS i SB`.
1. Uczniowie zaznaczają prostą k i
punkty A,B,C
2. Uczniowie wykonują zadane przekształcenie.
3. Punkty symetryczne względem prostej k:
- leżą na prostych prostopadłych do prostej k,
- leżą po przeciwnych stronach prostej k,
- leżą w równych odległościach od prostej k,
- jeżeli punkt leżał na prostej, to jego obraz pokrywa się z nim.
4. Sformułowane wnioski uczniowie zapisują w zeszytach.
ĆWICZENIA KREŚLENIA FIGUR
SYMETRYCZNYCH WZGLĘDEM PROSTEJ.
1. Dowolny czworokąt przekształć przez symetrię względem prostej p.
- prosta nie ma punktów wspólnych z czworokątem,
- prosta przechodzi przez wierzchołek czworokąta,
- prosta przecina dwa boki czworokąta,
- prosta zawiera bok czworokąta.
- Uczniowie wykonują
przekształcenia zadane przez nauczyciela.
- Ważne jest opisanie symbolami elementów występujących na rysunku.
- Do każdego zadania zmienia się lider grupy.
- Uczniowie, którzy najszybciej wykonają zadanie otrzymują oceny i pomagają
grupom, które mają trudności.
III. PODSUMOWANIE LEKCJI. Nauczyciel podsumowuje lekcje i jako pracę domową zadaje wykonanie w
zeszycie jednej z konstrukcji wykonanych na lekcji.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies. Dowiedz się więcej.