|
|
Zajęcia nr 5
Decydowanie, planowanie
Temat: Decyduję, planuję i działam
Cele:
- zapoznanie z etapami podejmowania decyzji;
- ćwiczenie umiejętności podejmowania decyzji;
- kształtowanie umiejętności planowania;
- uświadomienie co wpływa na decyzje.
Materiały:
Karta "Podejmowanie decyzji" (załącznik nr 11) dla każdego ucznia;
Przebieg zajęć:
1. Zabawa: "Jestem za, jestem przeciw"
Prowadzący określa dwa przeciwne kąty sali jako
"+" jestem za
"-" jestem przeciw
i wypowiada kolejno pewne stwierdzenia. Uczniowie po ich usłyszeniu stają w określonym miejscu: jeśli zgadzają się z usłyszaną opinią, to w miejscu "jestem za", a jeśli się nie zgadzają w miejscu "jestem przeciw".
[Ćwiczenie powinno być prowadzone w dość żywym tempie.]
2. Przekaz - pokaz
Prowadzący wprowadza w temat zajęć sugerując, że poprzednie ćwiczenie polegało na podejmowaniu szybkich decyzji i określaniu swojego stanowiska w danej kwestii. W życiu jednak człowiek staje przed bardzo trudnymi wyborami, problemami. Aby podjąć wtedy właściwą decyzję, przynoszącą oczekiwane skutki lub taką, której się nie będzie żałować, a jeśli już to z jak najmniejszymi konsekwencjami negatywnymi, trzeba posiadać określone umiejętności i wiedzę. Ich zdobycie pozwala lepiej zrozumieć sytuację, której dotyczy wybór: jego przesłanki, skutki, koszty oraz rozważyć alternatywne rozwiązania.
Następnie prowadzący w oparciu o kartę "Podejmowanie decyzji" (zał. nr 11, str.1) krótko objaśnia etapy i strategie podejmowania decyzji. Zauważa, że na podejmowanie i planowanie działań mają wpływ różne osoby.
3. Ćwiczenie "Kto ma na mnie wpływ"
Uczniowie zastanawiają się kto wpływa na ich decyzje wypełniając kartę "Kto na mnie wpływa" (zał. nr 11, str.1).
4. Ćwiczenie "Rozwiązuję problem"
Uczniowie dzielą się na grupy. Prowadzący przydziela każdej z nich opis trudnej sytuacji. Uczestnicy analizują i rozwiązują ją w oparciu o kartę "Rozwiązuję problem" (zał. nr 11, str.2).
5. Zakończenie - zabawa "Mur"
Uczniowie wyobrażają sobie, że stają przed wysokim murem. Każdy pantomimicznie próbuje przedostać się na jego drugą stronę. Prowadzący zwraca na koniec uwagę na wielość sposobów rozwiązania tej sytuacji przez różne osoby.
Opracowanie: Barbara Gulczyńska
Katarzyna Depczyńska
|
|
|
|
|
Barometr |
|
Dziękujemy za oddanie głosu. |
|
|
Oceń artukuł!
Ilość głosów: |
|
|
|