AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zajęcia nr 4

Radzenie sobie w sytuacjach trudnych

Temat: Sytuacje trudne i ja

Cele:

  • rozwijanie samodzielności i zaradności w sytuacjach trudnych;
  • wzmacnianie poczucia kontroli nad otoczeniem i swoim życiem;
  • kształtowanie poczucia sprawstwa.
Materiały:

Karta pracy "Poślizg" (załącznik nr 9) dla każdego ucznia; listy młodzieży (załącznik nr 10); nagranie "Tęcza" (załącznik nr 5 kl. I - kaseta magnetofonowa, strona A, nagranie nr 6);

Przebieg zajęć:

1. Zabawa "Mdleję"

Pary uczniów swobodnie stoją po klasie. Jedna osoba z pary z zamkniętymi oczyma "mdleje" lub sztywno pada do tyłu, a druga ją ratuje. Zmiana ról.
Krótkie omówienie:
- Jak się czuliście w roli "mdlejącego" ?
- Jak się czuliście w roli "ratownika" ?
Podczas omówienia należy dojść do pojęcia "sytuacje trudne".

2. Zabawa "Poślizg"

a) Każdy z uczestników na karcie pracy "Poślizg" (zał. nr 9, str.1) wpisuje w okręgi takie sytuacje w życiu, których nie lubi wspominać, które go kompromitowały i chciałby w przyszłości uniknąć.
[np.: wypadek na drodze, publiczne ośmieszenie, przyłapanie na kłamstwie, utrata pracy przez rodzica]

Omówienie:

- Czego najczęściej dotyczą wasze obawy?

[Chętny uczeń zapisuje na tablicy ogólne kategorie tych obaw, obszary, których one dotyczą.]

b) Uczniowie indywidualnie wpisują w strzałkach propozycje rozwiązań tych sytuacji lub pomysły jak się przed nimi ustrzec, jak sobie z nimi poradzić.

3. Przekaz - pokaz: Człowiek a sytuacja trudna, problem

Prowadzący w oparciu o kartę "Radzenie sobie w sytuacjach trudnych" (zał. nr 9, str.2) krótko wyjaśnia sposoby, możliwości reagowania człowieka na pojawiającą się w jego życiu trudną sytuację (*wycofanie - ucieczka; *poddanie - niemoc; *podjęcie pracy).

Następnie prowadzący próbuje wraz z młodzieżą wysnuć wniosek na temat: która z tych strategii pozwala człowiekowi zdrowo funkcjonować, czuć się w porządku, być O.K. wobec siebie i innych, rozwijać się i dlaczego.

5. Ćwiczenie "Chcę pomóc"

Uczniowie pracują w grupach. Każda z nich otrzymuje tekst listu z czasopisma młodzieżowego (zał. nr 10) napisany przez ich rówieśników z prośbą o pomoc. Po przedyskutowaniu problemu - uczniowie redagują odpowiedź.
Chętni przedstawiają na forum klasy problem i propozycję jego rozwiązania.

6. Przekaz - pokaz

Prowadzący podsumowując zajęcia wyłania strategie radzenia sobie z sytuacją trudną omawiając ulotkę "Strategie działania w sytuacjach trudnych (zał. nr 9, str.2), wyjaśnia, że sprzymierzeńcem człowiekowi w sytuacjach trudnych są też techniki relaksacyjne i proponuje takie właśnie ćwiczenie.

7. Zakończenie

Relaks i afirmacje budujące poczucie własnej wartości w oparciu o nagranie "Tęcza" (załącznik nr 5, kl.I - kaseta)

Opracowanie: Barbara Gulczyńska
Katarzyna Depczyńska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.