AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zajęcia nr 3

Kształcenie zachowań asertywnych

Temat: Szanuję siebie i ciebie

Cele:

  • wprowadzenie pojęcia "zachowania asertywne";
  • rozpoznawanie zachowań asertywnych;
  • ćwiczenie umiejętności zachowań asertywnych w różnych sytuacjach społecznych.
Materiały:

Balony - dla każdego po jednym; gumki do ich przywiązania; karta pracy "Zachowania asertywne" (załącznik nr 7) dla każdego ucznia i karta z opisami sytuacji (załącznik nr 8);

Przebieg zajęć:

1. Zabawa "Balony"

Każdy uczeń przywiązuje sobie gumką do nogi (na wysokości stopy) nadmuchany balon i stara się zniszczyć balony innych osób zachowując swój w całości.

2. Przekaz - pokaz - omówienie poprzedniego ćwiczenia na zasadzie "burzy mózgów":

  • Co czuliście, gdy niszczyliście balony? Co robiliście?
    (Zapisywanie odczuć po jednej stronie tablicy przez ucznia.)
  • Co czuliście, gdy ktoś niszczył wasz balon? Co wtedy robiliście?
    (Zapisywanie odczuć po drugiej stronie tablicy.)
  • Prowadzący omawia z uczniami wymienione uczucia i wyszukuje słów agresywnych i uległych. Na tej podstawie wprowadza pojęcie asertywności jako modelu postępowania w sytuacjach konfliktowych na pewnym kontinuum: od agresji do uległości. Demonstruje przy tym ulotkę z załącznika nr 6 str.1 i omawia skutki zachowań agresywnych, uległych i asertywnych.
3. Ćwiczenie "Rozpoznawanie zachowań asertywnych"

Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy "Zachowania asertywne" (zał. nr 7, str.2) i spośród przedstawionych na niej reakcji wybiera przez podkreślenie tylko zachowania asertywne.
Krótkie omówienie: Uzasadnienie prze uczniów dokonanego wyboru.

4.Ćwiczenie zachowań asertywnych - scenki

Przez odliczenie do pięciu, uczniowie dzielą się na grupy, w których będą osoby z takimi samymi numerami i analizują, omawiają i przygotowują zaproponowane im przez n-la sytuacje do odegrania z karty "Zachowania asertywne" (zał. nr 7, str.1).

Chętne zespoły prezentują swoje scenki na forum klasy.
Omówienie
- Jakie korzyści daje zachowywanie się w sposób asertywny?

4. Ćwiczenie "Odmówię"

Uczniowie pracują w parach nad opisem jednej sytuacji z zestawu (zał. nr 8); otrzymanym od prowadzącego. Ich zadaniem jest zapisanie na kartce asertywnej reakcji na tę sytuację.
Podczas omówienia prowadzący prosi o odczytanie sytuacji oznaczonych kolejnymi cyframi (najpierw wszystkie z początkowym numerem 1, potem 2 itd.). Podsumowując nazywa z uczniami kolejne typy sytuacji, w których zachowania asertywne są skuteczne (1-odmowa, 2-wypowiadanie opinii niezgodnych z opiniami innych, 3-wyrażanie próśb, 4-reagowanie na krytykę) i zapisuje je na tablicy.

5. Zakończenie

Zadeklarowanie się uczniów, które z zachowań: agresja, uległość czy asertywność jest im w tym momencie najbliższe poprzez stanięcie na linii agresja - uległość utworzonej przez dwa wyznaczone przez prowadzącego miejsca w klasie.

Opracowanie: Barbara Gulczyńska
Katarzyna Depczyńska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.