AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zajęcia nr 2

Wzmacnianie poczucia własnej wartości

Temat: Jestem wartościowym człowiekiem

Cele:

  • podwyższanie poczucia własnej wartości;
  • trening pozytywnego myślenia i mówienia o sobie;
  • ćwiczenie udzielania i przyjmowania pozytywnych informacji zwrotnych.
Materiały:

Karta pracy "Wzmacnianie poczucia własnej wartości" i "Mój kapitał" (załącznik nr 4) dla każdego ucznia; tekst wiersza A. de Mello "Śpiew ptaka" i tekst "Samosprawdzające się przepowiednie" (załącznik nr 5); plansza ze złotą myślą Goethe'go w zał. nr 4 str.1; czysta kartka dla każdego ucznia; po 3 sztuki każdej z liczb oznaczających numery uczniów w dzienniku;

Przebieg zajęć:

1. Powitanie - zabawa "Zgadnij co potrafię?"

Wszyscy siedzą w kręgu. Krzeseł jest o 1 mniej niż uczestników. Osoba stojąca pantomimicznie pokazuje co potrafi dobrze robić. Po odgadnięciu umiejętności przez grupę, prowadzący podaje hasło: "Krzesło parzy". Zadaniem uczniów jest zmienić miejsca. W ten sposób na środku pozostanie jedna osoba bez krzesła, której zadaniem jest zademonstrowanie swojej umiejętności.

2. Ćwiczenie "Król lew i szara myszka"

a) Każdy uczeń wypełnia kartę pracy (zał. nr 4, str.1). Pod rysunkami zapisuje odpowiednio sytuacje, w których czuł się źle, był nieważny dla innych, czuł chęć usunięcia się w cień i przeciwnie: miał dobre samopoczucie, czuł się ważny dla innych, wartościowy.

b) Omówienie:
  • Kiedy się lepiej czujecie? Macie lepszy nastrój? Chęć do działania?
  • W jaki sposób możecie sami zadbać o własne samopoczucie, pokonać poczucie niedowartościowania?
[ Podczas tego omówienia - kierowanej dyskusji - dobrze jest dojść do wniosków, że na nasze samopoczucie w danej sytuacji wpływa to jaką postawę przyjmiemy wobec siebie, co o sobie myślimy, jak się oceniamy. Jeśli ta ocena jest adekwatna, pozytywna, to więcej działań i celów uważamy za osiągalne, jeśli negatywna, to traktujemy zadania przed nami stojące za przekraczające nasze możliwości i wycofujemy się z życia. Od tego co/jak o sobie myślimy zależy nasze powodzenie.]

Wnioski wysnute podczas krótkiego omawiania tego ćwiczenia, niech stanowią pomost-przejście do "teorii samosprawdzających się przepowiedni".

3. Przekaz - pokaz

  • W kontekście wysnutych wniosków w ćw. "Król lew - szara myszka" następuje przeczytanie tekstu "Samosprawdzająca się przepowiednia" (zał. nr 5) jako ich naukowe potwierdzenie.
  • Po przeczytaniu następuje wysnucie razem z uczniami wniosków i umieszczenie w widocznym miejscu złotej myśli:
    "Jeżeli traktować człowieka tak, jakby był tym kim powinien i mógłby być, stanie się nim" - Goethe
4. Ćwiczenie "Mój kapitał"

a) Każdy uczeń otrzymuje listę pozytywnych cech (zał. nr 4, str.2). Wszyscy czytają ją uważnie i dopisują jeśli uznają, że czegoś brak, głośno o czymś informując. Następnie indywidualnie ustosunkowują się do poszczególnych cech poprzez zaznaczenie tych, które są im bliskie, dla nich charakterystyczne.

b) Spośród zaznaczonych "własnych zalet" każdy wybiera 3 najbardziej dla siebie cenne i chętni odczytują je głośno wyjaśniając znaczenie dla siebie.

5. Ćwiczenie "Przejrzyj się we mnie"

W puszce znajdują się po trzy kartoniki z każdym z numerów z listy uczniów w klasie. Uczestnicy losują po trzy kartoniki i ich numery zapisują na osobnych kartkach.
Zadanie polega na napisaniu na każdej kartce z numerem pozytywnej informacji o adresacie (osobie, której wg dziennika przyporządkowany jest dany numer): co mi się w tobie podoba, co w tobie podziwiam, lubię.
(Jeśli ktoś wylosował swój numer - zamienia go z sąsiadem.) Następnie liściki trafiają do adresatów. W ten sposób każdy uczeń z klasy otrzymuje trzy pozytywne informacje o sobie, może poznać to, co widzą w nim inni i skonfrontować z oceną własną.

Omówienie:

Uczniowie po kolei kończą zdanie:
Gdy inni mówią mi coś miłego, to ... .

6. Zakończenie

Odczytanie "Śpiewu ptaka" A. de Mello (zał. nr 6) jako podsumowanie zajęć z życzeniami, aby wszyscy byli zawsze szybującymi orłami.

Opracowanie: Barbara Gulczyńska
Katarzyna Depczyńska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.