AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zajęcia nr 1

Samodoskonalenie

Temat: Poznaję siebie i doskonalę

Cele:

  • stworzenie okazji do refleksji nad samym sobą;
  • poszerzenie świadomości własnych zalet, wad, potrzeb, wartości, zachowań, lęków, celów, masek;
  • uświadomienie posiadania "ja wewnętrznego" i "ja zewnętrznego".
Materiały:

symbole nastroju (załącznik nr 1); karteczki z poleceniami (załącznik nr 2); karta "Ja" (załącznik nr 3) dla każdego ucznia;

Przebieg zajęć:

1. Powitanie - uczestnicy prezentują nastrój w jakim rozpoczynają zajęcia poprzez rozbiegnięcie się w różne części klasy oznaczone przez prowadzącego odpowiednimi symbolami nastroju - buźkami w różnych kolorach (zał. nr 1).

2. Zabawa "Szukam siebie".

Uczestnicy stoją w dwóch szeregach naprzeciw siebie i każdy wykonuje polecenie z wcześniej otrzymanej karteczki (zał. nr 2). Wszyscy robią to jednocześnie obserwując przeciwny szereg tak długo, aż wyszukają te same polecenia. Jeśli jedna osoba znajdzie drugą z tym samym poleceniem, to tworzą parę i szukają następnej osoby. W ten sposób utworzą się grupy osób zachowujących się tak samo.

2. Ćwiczenie "Ja to ja?"

  • Uczestnicy indywidualnie wypełniają lewą część karty "Ja" (zał. nr 3), wpisując po 2, 3 hasła do każdego punktu charakterystyki.
  • Uczniowie w parach porównują swoje listy; to samo robią na forum klasy. Zastanawiają się nad przyczynami ewentualnych rozbieżności.
  • Uczniowie wypełniają prawą część karty wpisując hasła jakimi określiliby ich koledzy, znajomi.
  • Młodzież porównuje obie listy i zastanawia się dlaczego nasze spostrzeganie samego siebie różni się od spostrzegania przez inne osoby.
[Dobrze byłoby dojść przy omawianiu tego ćwiczenia do dwóch pojęć: JA ZEWNĘTRZNE i JA WEWNĘTRZNE oraz zatytułować nimi poszczególne części karty "Ja", a także zasugerować, że te rozbieżności oraz wymienione cele i wartości skłaniają do podjęcia pracy nad sobą.]

3. Ćwiczenie "Którędy do...(celu)?"

  • Uczniowie pracują w grupach. Wybierają spośród swoich wartości - celów (z poprzedniego ćwiczenia) jeden i zapisują go na środku kartki. Na zasadzie "burzy mózgów" wymyślają różne sposoby jego realizacji i piszą je wokół sprecyzowanego celu na kartce.
  • Następnie wybierają z nich trzy najważniejsze i wypisują przedsięwzięcia, które powinni podjąć oraz umiejętności, których jeszcze nie mają, a mogą doprowadzić do realizacji tych celów.
4. Zakończenie

Po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia, uczniowie mówią o tym, co uzyskali dzięki niemu (konkretyzacja celów), w jakim stopniu pozwoliło im ono ustalić konkretne plany działań i prowadzący wraz z uczniami dokonuje podsumowania zajęć:
  • Jakie konsekwencje wynikają z faktu dobrego samopoznania?
  • Czy i na ile występuje zgodność między zachowaniami uczniów a ich deklaracjami dotyczącymi wartości, celów?
  • W jakim stopniu doświadczenia wyniesione z tych zajęć zweryfikowały wcześniejsze przekonania uczniów na swój temat?

Opracowanie: Barbara Gulczyńska
Katarzyna Depczyńska


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.