|
|
Zajęcia nr 1
Samodoskonalenie
Temat: Poznaję siebie i doskonalę
Cele:
- stworzenie okazji do refleksji nad samym sobą;
- poszerzenie świadomości własnych zalet, wad, potrzeb, wartości, zachowań, lęków, celów, masek;
- uświadomienie posiadania "ja wewnętrznego" i "ja zewnętrznego".
Materiały:
symbole nastroju (załącznik nr 1); karteczki z poleceniami (załącznik nr 2); karta "Ja" (załącznik nr 3) dla każdego ucznia;
Przebieg zajęć:
1. Powitanie - uczestnicy prezentują nastrój w jakim rozpoczynają zajęcia poprzez rozbiegnięcie się w różne części klasy oznaczone przez prowadzącego odpowiednimi symbolami nastroju - buźkami w różnych kolorach (zał. nr 1).
2. Zabawa "Szukam siebie".
Uczestnicy stoją w dwóch szeregach naprzeciw siebie i każdy wykonuje polecenie z wcześniej otrzymanej karteczki (zał. nr 2). Wszyscy robią to jednocześnie obserwując przeciwny szereg tak długo, aż wyszukają te same polecenia. Jeśli jedna osoba znajdzie drugą z tym samym poleceniem, to tworzą parę i szukają następnej osoby. W ten sposób utworzą się grupy osób zachowujących się tak samo.
2. Ćwiczenie "Ja to ja?"
- Uczestnicy indywidualnie wypełniają lewą część karty "Ja" (zał. nr 3), wpisując po 2, 3 hasła do każdego punktu charakterystyki.
- Uczniowie w parach porównują swoje listy; to samo robią na forum klasy. Zastanawiają się nad przyczynami ewentualnych rozbieżności.
- Uczniowie wypełniają prawą część karty wpisując hasła jakimi określiliby ich koledzy, znajomi.
- Młodzież porównuje obie listy i zastanawia się dlaczego nasze spostrzeganie samego siebie różni się od spostrzegania przez inne osoby.
[Dobrze byłoby dojść przy omawianiu tego ćwiczenia do dwóch pojęć: JA ZEWNĘTRZNE i JA WEWNĘTRZNE oraz zatytułować nimi poszczególne części karty "Ja", a także zasugerować, że te rozbieżności oraz wymienione cele i wartości skłaniają do podjęcia pracy nad sobą.]
3. Ćwiczenie "Którędy do...(celu)?"
- Uczniowie pracują w grupach. Wybierają spośród swoich wartości - celów (z poprzedniego ćwiczenia) jeden i zapisują go na środku kartki. Na zasadzie "burzy mózgów" wymyślają różne sposoby jego realizacji i piszą je wokół sprecyzowanego celu na kartce.
- Następnie wybierają z nich trzy najważniejsze i wypisują przedsięwzięcia, które powinni podjąć oraz umiejętności, których jeszcze nie mają, a mogą doprowadzić do realizacji tych celów.
4. Zakończenie
Po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia, uczniowie mówią o tym, co uzyskali dzięki niemu (konkretyzacja celów), w jakim stopniu pozwoliło im ono ustalić konkretne plany działań i prowadzący wraz z uczniami dokonuje podsumowania zajęć:
- Jakie konsekwencje wynikają z faktu dobrego samopoznania?
- Czy i na ile występuje zgodność między zachowaniami uczniów a ich deklaracjami dotyczącymi wartości, celów?
- W jakim stopniu doświadczenia wyniesione z tych zajęć zweryfikowały wcześniejsze przekonania uczniów na swój temat?
Opracowanie: Barbara Gulczyńska
Katarzyna Depczyńska
|
|
|
|
|
Barometr |
|
Dziękujemy za oddanie głosu. |
|
|
Oceń artukuł!
Ilość głosów: |
|
|
|