AWANS Dla nauczyciela Dla ucznia
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Metaplan

Metada metaplanu nie jest metodą wykorzystywaną powszechnie przy prowadzeniu dyskusji dydaktycznych, dlatego bez wyjaśnienia co to jest metaplan, konspekt "BHP przy pracy z komputerem" jest niezrozumiały. Korzystając z mojego konspektu i książek: Krystyny Rau, Ewy Ziętkiewicz Jak aktywizować uczniów. "Burza mózgów" i inne techniki w edukacji. Poznań 2000 oraz Jadwigi Krzyżewskiej Aktywizujące metody i techniki w edukacji. Cz. II. Suwałki 2000 wyjaśnię jak przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem "Metaplanu".

W książce Jadwigi Krzyżewskiej znalazłam najobszerniejszą definicję metaplanu: "Metaplan - jest to plastyczny zapis dyskusji, który stanowi istotny element przed podjęciem decyzji. Dyskutując na określony temat uczniowie tworzą plakat, który jest skróconym zapisem obrad nad danym problemem. Przedstawione na plakacie pytania inspirują do poszukiwań, analizy i oceny faktów i sądów. Problem zawarty w" chmurce "nie pozwala na oddalanie się od tematu.

Metaplan jest metodą skutecznej dyskusji, zapisywanej na kartkach (owalach), aktywizuje wszystkich uczniów, pozwala na wymianę myśli, co w innych warunkach byłoby niemożliwe."

Przebieg zajęć metodą "Metaplan":

Pomoce potrzebne do przeprowadzenia zajęć:
1. Arkusze szarego papieru dla każdej z grup. U góry arkusza "chmurka" z pytaniem problemowym.
2. Kartki w różnych kolorach, w kształcie owali (większych, mniejszych), prostokątów, do zapisu odpowiedzi na pytania.
3. Grube mazaki do pisania.
4. Klej biurowy.

Tok zajęć:
1. Postawienie problemu: "O czym musimy pamiętać, aby praca z komputerem była bezpieczna i nie szkodziła zdrowiu?" Pytanie problemowe zapisane jest w "chmurce" na tablicy i na arkuszach szarego papieru.
2. W zależności od wieku uczniów, trudności i złożoności problemu oraz ilości czasu, który można poświęcić tej tematyce można przed podziałem na grupy przeprowadzić "burzę mózgów". Każdy uczeń ma prawo podać własną odpowiedź / odpowiedzi na pytanie problemowe. Odpowiedzi uczniów, zapisujemy na kartkach i wieszamy na tablicy.
3. Jeżeli temat jest obszerny, to po "burzy mózgów" będzie można odpowiedzi podzielić na kilka kategorii i do każdej kategorii napisać pytanie. Każda grupa opracowywać będzie inne pytanie pomocnicze.
4. W przypadku tej lekcji opuściłam "burzę mózgów" i od razu przeszłam do podziału klasy na grupy.
5. Każda grupa otrzymała arkusz szarego papieru z pytaniem problemowym w "chmurce" oraz z pytaniami:
- Jak jest?
- Jak powinno być?
- Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
- oraz napisem "wnioski".
Pytanie 1 - z lewej strony arkusza, pytanie 2 - z prawej, pytanie 3 -centralnie poniżej połowy arkusza, u dołu arkusza napis - "wnioski". Pod pytaniami i wnioskami musi być wystarczająca ilość miejsca na przyklejenie odpowiedzi.
W sytuacji gdy uczniowie nie mogą rozłożyć przed sobą całego arkusza, można poszczególne pytania i wnioski rozpisać na cztery mniejsze arkusze, a po skończeniu pracy przykleić je do arkusza głównego.
6. Objaśnienie zasad udzielania odpowiedzi i ich zapisu na kartkach:
- Kolejność odpowiedzi jest bardzo ważna. Do następnego pytania można przejść dopiero po zapisaniu wszystkich znanych uczniom odpowiedzi na dane pytanie. Nauczyciel może ustalić limit czasu na wykonania zadania.
- Odpowiedzi na pytania 1 i 2 zapisujemy na kartkach w kształcie małych owali. Odpowiedzi na pytanie 1 na kartkach koloru np. żółtego, a odpowiedzi na pytanie 2 np. zielonego. Na trzecie pytanie odpowiedzi są umieszczane w większych owalach w dowolnym kolorze. Wnioski umieszczone są na prostokątnych kartkach również w dowolnym kolorze.
- Na mojej lekcji zastosowałam wersję uproszczoną, odpowiedzi na pytania rozróżniałam jedynie kolorem kartek: odpowiedzi na pytanie a/ - na kartkach koloru białego, b/ - żółtego, c/ - zielonego; wnioski - na kartkach koloru czerwonego. Wszystko zależy od naszych możliwości i czasu jaki możemy poświęcić na przygotowanie pomocy. Chodzi tu o to, by od razu widzieć odpowiedzi do danego pytania u różnych grup.
7. Uczniowie przystępują do pracy.
8. Prezentacja plakatów:
- Każda grupa wiesza swój plakat tak, by każdy uczeń z sali mógł go zobaczyć i odczytać. Jedna osoba z grupy odczytuje odpowiedzi.
- Słuchacze, mogą mieć wątpliwości i pytania co do zapisów danej grupy. Odpowiedzi może udzielić każdy z twórców danego plakatu.
9. Zebranie wniosków:
- W zależności od doświadczenia, zaangażowania, ilości włożonej pracy plakaty są mniej lub bardziej różnorodne.
- Ostatnim etapem pracy z plakatami jest zebranie wspólnych wniosków na jednym plakacie. Może to być praca całej klasy lub wybranej grupy osób (np. prezenterów prac).
- W przypadku gdy wnioski były pisane na oddzielnych arkuszach, można je w tym momencie oderwać od plakatów grup i powiesić obok siebie na tablicy. Ułatwi to pracę nad wspólnymi wnioskami.
10. Wspólne wnioski przypinamy na tablicy pod "chmurką" z zapisanym problemem.

Zalety pracy metodą metaplanu:
- nie ma potrzeby prowadzenia notatek.
- wypowiedzieć się może każdy uczeń.
- kolory, kształty kartek, "chmurki", zapis inny niż w zeszycie oddziaływuje wizualnie na ucznia i pozwala mu zawsze widzieć cel pracy.
- może być stosowany przy omawianiu trudnych i drażliwych tematów, w celu spokojnego rozważenia problemu i znalezienia wspólnego rozwiązania.

 

Opracowanie: ALINA KOZUBSKA
VIII LO w Białymstoku


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam