Program wychowawczy klasy II
Założeniem programu jest kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego
wszechstronnego rozwoju. Dlatego też uczeń powinien mieć w szkole stworzone
takie warunki rozwoju, które zapewniłyby mu przygotowanie do różnorodnego
poznawania rzeczywistości oraz uczestniczenia w niej w sposób aktywny i twórczy.
Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez
nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby
rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym
sobie oparcie w trudnych sytuacjach. Jest to zgodne z przyjętymi oczekiwaniami
systemu wychowawczego szkoły, w którym skoncentrowano się kolejno na
kształtowaniu kultury osobistej, samodzielności, otwartości, zaradności i
ciekawości świata.
Sposób realizacji:
Dział pracy wychowawczej |
Zadania |
Formy realizacji |
1. Organizacja zespołu klasowego |
2. Przypomnienie regulaminu klasy i szkoły
3. Zorganizowanie dyżurów klasowych
4. Wybranie samorządu klasy
5. Uczestnictwo w grupie
- Jesteśmy klasą
- Reguły w klasie
- Moi przyjaciele. "Książeczka o przyjaciołach" |
- Omówienie regulaminów
- Ustalenie czynności dyżurnego klasowego
- Wyznaczenie opiekunów zieleni, szafki z przyborami szkolnymi
- Zorganizowanie wyborów do samorządu klasowego - pierwsza lekcja demokracji
- Zorganizowanie zajęć na podstawie programu "Spójrz inaczej" |
2. Dbamy o swoje zdrowie i bezpieczeństwo |
1. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania
się po drodze
2. Zasady bezpiecznego zachowania się na przerwach
3. Dbamy o swoje zdrowie
- Dobre i złe samopoczucie
- Jestem chory
- Sposoby dbania o swoje zdrowie |
- Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie dróg
- Badanie natężenia ruchu
- Poznanie podstawowych znaków drogowych
- Drama: Moje ulubione zabawy na przerwie
- Giełda pomysłów: Sposoby spędzania przerw
- Przeprowadzenie zajęć na podstawie programu "Spójrz inaczej" |
2. Troska o estetykę sali lekcyjnej |
1. Urządzenie klasy po wakacjach
2. Troska o pomoce dydaktyczne i sprzęt
3. Gospodarowanie majątkiem klasy |
- Wykonanie aktualnych dekoracji
- Przyniesienie kwiatów doniczkowych
- Uporządkowanie szafek z przyborami szkolnymi
- Uporządkowanie pomocy dydaktycznych zgromadzonych w sali
- Wykonanie prostych pomocy dydaktycznych
- Gromadzenie materiałów do zajęć plastyczno - technicznych i do dekoracji
sali |
4. Kształtowanie postaw proekologicznych |
1. Uczestniczenie w akcji "Sprzątanie świata"
2. Uczestniczenie w zbiórce puszek i makulatury
3. Dokarmianie ptaków zimą
4. Obserwator przyrody |
- Porządkowanie terenu wokół szkoły
- Udział w akcji zbierania puszek i makulatury organizowanej przez Samorząd
Szkolny
- Zorganizowanie ptasiej stołówki
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie poprzez rejestrowanie wyglądu
wybranego drzewa |
5. Kształtowanie postaw społeczno - moralnych |
1. Rozumienie swoich uczuć
2. Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych osób
3. Uwrażliwianie na piękno języka ojczystego
4. Stopniowe zapoznawanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka i jej
postanowieniami |
- Przeprowadzenie cyklu zajęć na podstawie
programu "Spójrz inaczej"
- Zwracanie uwagi na kulturę mówienia, dobieranie właściwych słów,
stosowanie zwrotów grzecznościowych na co dzień
- Zwracanie uwagi na kulturę słuchania wypowiedzi innych osób
- Przeprowadzenie zajęć na temat postanowień Konwencji Praw Dziecka |
6. Udział w ważniejszych wydarzeniach i
uroczystościach szkolnych i klasowych |
1. Rozpoczęcie roku szkolnego 2001/2002
2. Dzień Edukacji Narodowej
3. Andrzejki
4. Mikołajki
5. Wigilia
6. Dzień Babci i Dziadka
7. Zabawa Noworoczna
8. Dzień Matki i Ojca
9. Dzień Dziecka
10. Zakończenie roku szkolnego |
- Udział w uroczystym rozpoczęciu roku
szkolnego
- Przygotowanie części artystycznej
- Zorganizowanie dyskoteki
- Zorganizowanie wyjazdu do parku zabaw dla dzieci
- Przygotowanie jasełek
- Przygotowanie części artystycznej, wykonanie upominków
- Udział w Zabawie Noworocznej
- Przygotowanie części artystycznej, wykonanie upominków
- Zorganizowanie gier, zabaw i konkursów dla dzieci
- Udział w uroczystym zakończeniu roku szkolnego |
7. Życie towarzyskie i kulturalne. Wypoczynek i
wycieczki |
1. Wyrabianie kultury współżycia społecznego |
- Składanie życzeń imieninowych kolegom
- Wspólne uczestniczenie w szkolnych zabawach
- Przestrzeganie zasad i form dobrego wychowania na co dzień
- Organizowanie wycieczek zgodnie z rozkładami nauczania
- Zorganizowanie jednodniowej wycieczki do Torunia
- Wyjazdy do teatru, kina, filharmonii |
8. Współpraca z rodzicami |
|
- Zebranie organizacyjne
- Podział pracy wśród rodziców
- Indywidualne kontakty z rodzicami
- Pierwszy wtorek miesiąca dniem otwartym |
Tematyka spotkań z rodzicami
1. Zebranie organizacyjne - wybranie trójki klasowej, omówienie programu
wychowawczego i tematyki spotkań z rodzicami
2. Zamiast karania - sposoby rozwiązywania problemów bez agresji
3. Jak postępować, by nie być toksycznym rodzicem
4. Omówienie postępów w nauce w I semestrze. Sposoby pomocy w przezwyciężaniu
trudności w nauce
5. Udział w zajęciach otwartych na temat postanowień Konwencji Praw Dziecka
6. Spotkanie z psychologiem - Moje dziecko w klasie szkolnej
7. Dzień Matki i Ojca - uroczyste spotkanie z udziałem dzieci
8. Omówienie postępów w nauce w roku szkolnym 2001/2002
Opracowanie: Urszula Puchalska