Katalog

Urszula Puchalska
Różne, Program nauczania

Program wychowawczy dla klasy II szkoły podstawowej

- n +

Program wychowawczy klasy II

Założeniem programu jest kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego wszechstronnego rozwoju. Dlatego też uczeń powinien mieć w szkole stworzone takie warunki rozwoju, które zapewniłyby mu przygotowanie do różnorodnego poznawania rzeczywistości oraz uczestniczenia w niej w sposób aktywny i twórczy.

Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach. Jest to zgodne z przyjętymi oczekiwaniami systemu wychowawczego szkoły, w którym skoncentrowano się kolejno na kształtowaniu kultury osobistej, samodzielności, otwartości, zaradności i ciekawości świata.
Sposób realizacji:
Dział pracy wychowawczej Zadania Formy realizacji
1. Organizacja zespołu klasowego 2. Przypomnienie regulaminu klasy i szkoły
3. Zorganizowanie dyżurów klasowych
4. Wybranie samorządu klasy
5. Uczestnictwo w grupie
- Jesteśmy klasą
- Reguły w klasie
- Moi przyjaciele. "Książeczka o przyjaciołach"
- Omówienie regulaminów
- Ustalenie czynności dyżurnego klasowego
- Wyznaczenie opiekunów zieleni, szafki z przyborami szkolnymi
- Zorganizowanie wyborów do samorządu klasowego - pierwsza lekcja demokracji
- Zorganizowanie zajęć na podstawie programu "Spójrz inaczej"
2. Dbamy o swoje zdrowie i bezpieczeństwo 1. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze



2. Zasady bezpiecznego zachowania się na przerwach


3. Dbamy o swoje zdrowie
- Dobre i złe samopoczucie
- Jestem chory
- Sposoby dbania o swoje zdrowie
- Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie dróg
- Badanie natężenia ruchu
- Poznanie podstawowych znaków drogowych
- Drama: Moje ulubione zabawy na przerwie
- Giełda pomysłów: Sposoby spędzania przerw
- Przeprowadzenie zajęć na podstawie programu "Spójrz inaczej"
2. Troska o estetykę sali lekcyjnej 1. Urządzenie klasy po wakacjach




2. Troska o pomoce dydaktyczne i sprzęt



3. Gospodarowanie majątkiem klasy
- Wykonanie aktualnych dekoracji
- Przyniesienie kwiatów doniczkowych
- Uporządkowanie szafek z przyborami szkolnymi
- Uporządkowanie pomocy dydaktycznych zgromadzonych w sali
- Wykonanie prostych pomocy dydaktycznych
- Gromadzenie materiałów do zajęć plastyczno - technicznych i do dekoracji sali
4. Kształtowanie postaw proekologicznych 1. Uczestniczenie w akcji "Sprzątanie świata"
2. Uczestniczenie w zbiórce puszek i makulatury

3. Dokarmianie ptaków zimą
4. Obserwator przyrody
- Porządkowanie terenu wokół szkoły
- Udział w akcji zbierania puszek i makulatury organizowanej przez Samorząd Szkolny
- Zorganizowanie ptasiej stołówki
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie poprzez rejestrowanie wyglądu wybranego drzewa
5. Kształtowanie postaw społeczno - moralnych 1. Rozumienie swoich uczuć
2. Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych osób
3. Uwrażliwianie na piękno języka ojczystego




4. Stopniowe zapoznawanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka i jej postanowieniami
- Przeprowadzenie cyklu zajęć na podstawie programu "Spójrz inaczej"
- Zwracanie uwagi na kulturę mówienia, dobieranie właściwych słów, stosowanie zwrotów grzecznościowych na co dzień
- Zwracanie uwagi na kulturę słuchania wypowiedzi innych osób
- Przeprowadzenie zajęć na temat postanowień Konwencji Praw Dziecka
6. Udział w ważniejszych wydarzeniach i uroczystościach szkolnych i klasowych 1. Rozpoczęcie roku szkolnego 2001/2002
2. Dzień Edukacji Narodowej
3. Andrzejki
4. Mikołajki

5. Wigilia
6. Dzień Babci i Dziadka

7. Zabawa Noworoczna
8. Dzień Matki i Ojca


9. Dzień Dziecka

10. Zakończenie roku szkolnego
- Udział w uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego
- Przygotowanie części artystycznej
- Zorganizowanie dyskoteki
- Zorganizowanie wyjazdu do parku zabaw dla dzieci
- Przygotowanie jasełek
- Przygotowanie części artystycznej, wykonanie upominków
- Udział w Zabawie Noworocznej
- Przygotowanie części artystycznej, wykonanie upominków
- Zorganizowanie gier, zabaw i konkursów dla dzieci
- Udział w uroczystym zakończeniu roku szkolnego
7. Życie towarzyskie i kulturalne. Wypoczynek i wycieczki 1. Wyrabianie kultury współżycia społecznego - Składanie życzeń imieninowych kolegom
- Wspólne uczestniczenie w szkolnych zabawach
- Przestrzeganie zasad i form dobrego wychowania na co dzień
- Organizowanie wycieczek zgodnie z rozkładami nauczania
- Zorganizowanie jednodniowej wycieczki do Torunia
- Wyjazdy do teatru, kina, filharmonii
8. Współpraca z rodzicami   - Zebranie organizacyjne
- Podział pracy wśród rodziców
- Indywidualne kontakty z rodzicami
- Pierwszy wtorek miesiąca dniem otwartym
Tematyka spotkań z rodzicami

1. Zebranie organizacyjne - wybranie trójki klasowej, omówienie programu wychowawczego i tematyki spotkań z rodzicami
2. Zamiast karania - sposoby rozwiązywania problemów bez agresji
3. Jak postępować, by nie być toksycznym rodzicem
4. Omówienie postępów w nauce w I semestrze. Sposoby pomocy w przezwyciężaniu trudności w nauce
5. Udział w zajęciach otwartych na temat postanowień Konwencji Praw Dziecka
6. Spotkanie z psychologiem - Moje dziecko w klasie szkolnej
7. Dzień Matki i Ojca - uroczyste spotkanie z udziałem dzieci
8. Omówienie postępów w nauce w roku szkolnym 2001/2002

Opracowanie: Urszula Puchalska

Wyświetleń: 24536


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.