Katalog Wanda Rytel Zawodowe, Scenariusze Scenariusz zajęć praktycznych z wiejskiego gospodarstwa domowego, kl. IV technikum rolniczegoSporządzanie potraw i ciast wielkanocnychScenariusz zajęć praktycznych(otwartych) Klasa IV TR i inne (temat cyklicznie powtarzany) Zawód: Technik rolnik Przedmiot: Zajęcia praktyczne Czas realizacji: 5 godzin Cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze Po zakończeniu zajęć uczeń będzie potrafił: 1. dobrać potrawy przygotowywane na tradycyjne śniadanie wielkanocne 2. wyszukać sposób przygotowania potraw i ciast wielkanocnych w różnych źródłach fachowego poradnictwa z gospodarstwa domowego 3. posługiwać się przepisami przy wykonywaniu poszczególnych potraw 4. wykonać potrawy zaplanowane na śniadanie wielkanocne 5. nakryć stół do śniadania wielkanocnego i zaplanować elementy dekoracyjne stołu W czasie zajęć kształtowane będą następujące umiejętności: 1. umiejętność wyszukiwania przepisów kulinarnych, czytania ich ze zrozumieniem i stosowania w warunkach praktycznych oraz przewidywania konsekwencji w przypadku nie zastosowania przepisów przy przyrządzaniu potrawy 2. umiejętność pracy w zespole, uczenia się współpracy przy przgotowaniu poszczególnych potraw 3. umiejętność poszanowania wiedzy i umiejętności innych 4. umiejętność nabywania nawyków praktycznych poprzez obserwację pracy innych 5. organizowanie i ocenianie pracy innych tj. właściwe rozplanowanie czasu pracy i rozdzielenie zadań oraz ocena wyników pracy 6. rozwój osobowości poprzez kształtowanie postaw otwartych, chętnych do pracy 7. umiejętność zachowania się przy stole 8. umiejętność myślenia i wyobraźni przy nakrywaniu stołu Metody pracy: 1. pokaz z omówieniem 2. ćwiczenie Formy organizacyjne: Praca w grupach Środki dydaktyczne: 1. źródła z przepisami kulinarnymi (książka kucharska, broszury z przepisami, czasopisma kulinarne) 2. przepisy kulinarne zapisane w komputerze 3. produkty potrzebne do przygotowania potraw Przebieg zajęć 1. CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO - PRZYGOTOWAWCZE 10 min. - sprawdzenie obecności uczniów - sprawdzenie samopoczucia uczniów - sprawdzenie przygotowania do zajęć (stan ubioru, zeszyty do zajęć praktycznych) 2. INSTRUKTAŻ WSTĘPNY 40 min - podanie tematu zajęć praktycznych - wymienienie umiejętności, które uczeń ma nabyć w trakcie trwania zajęć - przypomnienie przepisów bhp obowiązujących w pracowni gospodarstwa domowego - podział na grupy i omówienie sposobu wykonania poszczególnych potraw - omówienie wartości odżywczej poszczególnych składników potraw oraz omówienie czynności przy przygotowaniu każdej z potraw: a) babka muślinowa b) mazurek pomarańczowy c) jajka na twardo w sosach: tatarskim, chrzanowym z jabłkami i chrzanowym z borówkami d) jajka faszerowane smażone PRZERWA 15 min INSTRUKTAŻ BIEŻĄCY 140 min A) Instruktaż dostosowany do każdej z grup z pokazem wykonywanych czynności i omówieniem. Grupa I Przygotowanie ciasta, i lukru. - przestrzeganie zasad obowiązujących podczas przygotowania ciasta i lukru - przestrzeganie higienicznych warunków przygotowania ciasta oraz zachowanie ładu i czystości na stanowisku pracy - przestrzeganie czasu pieczenia i ocena gotowości ciasta Grupa II Przygotowanie ciasta kruchego na mazurek. Przygotowanie masy pomarańczowej. - przestrzeganie zasad obowiązujących podczas przygotowania ciasta kruchego - przestrzeganie zasad podczas przygotowania masy - przestrzeganie higienicznych warunków przygotowania ciasta oraz zachowanie ładu i czystości na stanowisku pracy - przestrzeganie czasu pieczenia i ocena gotowości ciasta Grupa III Przygotowanie jaj na twardo. Sporządzenie sosu tatarskiego, chrzanowego z jabłkami i chrzanowego z borówkami. Przygotowanie farszu do jaj smażonych. - przestrzeganie zasad obowiązujących podczas przygotowania potraw z jaj - przestrzeganie higienicznych warunków przygotowania sosów i farszu oraz zachowanie ładu i czystości na stanowisku pracy - prawidłowe przygotowanie półproduktów pod względem smakowym - przestrzeganie czasu gotowania i smażenia oraz ocena gotowości produktu - pokaz smażenia jaj faszerowanych B) Nakrycie stołu - dobranie i właściwe ułożenie zastawy stołowej, zadbanie o elementy dekoracyjne stołu i ocenienie ich roli podczas spożywania posiłku C) Podanie potraw i ciasta - zasady podawania i ustawiania na stole, dobór składników do dekoracji i dekoracja D) Degustacja - ocena wartości smakowych PRZERWA 15 min INSTRUKTAŻ KOŃCOWY 60 min - wystawienie ocen za zajęcia - ocena wartości kalorycznej przygotowanych potraw i ciast - posprzątanie naczyń, umycie zastawy stołowej i użytych podczas sporządzania naczyń - ustawienie naczyń w wyznaczone miejsca ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ 20 min - sprzątnięcie pracowni (umycie zlewów, kuchenek i podłogi) - zapisanie potrzebnych składników na następne zajęcia praktyczne - podanie tematu następnych zajęć praktycznych
Opracowanie: Wanda Rytel Wyświetleń: 3586
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |