AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Polańska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Co tracimy paląc papierosy? Scenariusz spotkania z rodzicami

- n +

Co tracimy paląc papierosy?

"Wychowanie do życia w rodzinie" kl. I GIMNAZJUM

CEL OGÓLNY
Prowadzenie zdrowego stylu życia oraz kształtowania postawy antynikotynowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń potrafi:
* określić zagrożenie wynikające z palenia papierosów
* zapoznać i nazwać straty zdrowotne, materialne i inne wywołane paleniem papierosów
* kształtować umiejętność mądrego gospodarowania pieniędzmi

AKTYWNOŚCI UCZNIÓW
- uzupełnianie kart pracy
- odgadywanie haseł antynikotynowych (KALAMBURY)
- rozwiązywanie krzyżówki
- wykonanie plakatu

METODY
- rozmowa
- problemowa
- praca z tekstem

FORMY PRACY
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna

MATERIAŁY
- artykuły, plansze, ulotki, karta pracy, krzyżówki
- teksty opowiadań
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Nauczyciel mówi o problemie papierosa (posługuje się planszą wcześniej przygotowaną, ulotkami, artykułami). Mówi, że "Dziś będziemy mówili o różnych stratach, których przyczyną jest palenie papierosów." Następnie dodaje, że bardzo dobrze byłoby, aby sami uczniowie, na podstawie omawianych różnych sytuacji, umieli zauważyć i nazwać straty jakie wynikają z palenia papierosów.
2. Podział uczniów na grupy.
3. Każda grupa czyta tekst, (załącznik nr l)
4. Lider każdej grupy, po krótkim streszczeniu opowiadania na forum klasy, podaje odpowiedzi, jakie udzieliła grupa na postawione pod opowiadaniem pytania. Nauczyciel schematycznie zapisuje te propozycje na tablicy. Uczniowie powinni odnaleźć najważniejsze straty wynikające z palenia papierosów.
Przykładowe straty grup (załącznik nr 2)
5. Zabawa w odgadywanie haseł, w których w formie humorystycznej zawarte są straty spowodowane paleniem papierosów "KALAMBURY"
/"PALI TATUŚ, MAMA, SYN - A PIENIĄDZE IDĄ W DYM"/
/"PALISZ PŁACISZ, ZDROWIE TRACISZ"/
Wybrani uczniowie prezentuj ą hasła bez używania słów, reszta klasy odgaduje.
6. Nauczyciel prosi klasę o zastanowienie się nad ostatnim przykładem strat wynikających z opowiadania dla grupy IV. Proponuje obliczenia na podstawie jednej paczki papierosów, ile zaoszczędziliby pieniędzy ludzie, którzy palą tytoń, gdyby nie tracili ich na papierosy /kupując np. paczkę na dzień lub na kilka dni - ilość straconych pieniędzy w miesiącu/. Co mogliby Ci ludzie kupić za tyle pieniędzy? Uczniowie kolejno odpowiadają. Po obliczeniu, ile jest to pieniędzy w ciągu miesiąca, uczniowie wymyślają, co np. palący rodzice mogliby dla siebie lub dla nich kupić za taką sumę pieniędzy.
7. Podsumowanie. Nauczyciel mówi:
"Jak widzicie sami znaleźliście wiele przyczyn, dla których nie warto palić papierosów. Po prostu przynoszą one same straty. Jeżeli wydamy pieniądze na zakup jakiegokolwiek przedmiotu, zostaną one w tej rzeczy jak gdyby zmagazynowane. Co dzieje się z pieniędzmi wydanymi na papierosy? Po prostu rozpływają się wraz z dymem. To tak jak gdyby zwinąć banknoty w rulon i je podpalić. Uczmy się więc, na co warto wydawać pieniądze, aby mieć z tego jakieś korzyści, a najważniejszą korzyścią jest nasze zdrowie."

BIBLIOGRAFIA:
1. Fundacja "Promocja Zdrowia" - materiały
2. Hańska M.: Chrońmy dzieci przed nikotyną. "Problemy Wychowawcze" 1994 nr 3 s. 18-23
3. Sitek B.: Zasłona dymna. "Jestem" 1996 nr 11 s.
4. Rodzinna encyklopedia zdrowia. T. 1. Wrocław: "BGW", 1992

ZAŁĄCZNIK NR 1
TEKSTY OPOWIADAŃ

GRUPA I

I. Jest piękna, wiosenna pogoda. Klasa III wybrała się na wycieczka do lasu. Wszyscy byli zachwyceni. Jakie wspaniałe świeże powietrze! Wszystko cudownie się zieleni, ptaki urządziły koncert, chyba specjalnie na powitanie dzieci. Wychowawczyni powiedziała: - Nareszcie możemy zachwycać się takimi pięknymi widokami i oddychać świeżym, rześkim powietrzem, a nie tymi miejskimi spalinami. Jurek i Marek odłączyli się od grupy i schronili w gęste krzewy.-Musimy wykorzystać, że tyle tu miejsca do schronienia i zapalić papierosy, które wyjąłem tacie z kieszeni - powiedział Marek. - Jasne, dawaj, szkoda tracić czasu, bo niedługo klasa będzie wracać - odpowiedział Jurek. Czy chłopcy dobrze wykorzystali wyjazd do lasu? co stracili?

GRUPA II

II. Ewa i Kaśka poszły w odwiedziny do Marioli. Drzwi otworzyła im kobieta o szarych, matowych włosach i żółtej cerze. - wejdźcie do środka - powiedziała i odsłoniła w uśmiechu zęby pokryte nalotem. Kiedy dziewczynki przechodziły obok niej, poczuły niemiłą woń. - Dlaczego twoja mama wygląda na taką zmęczoną? - zapytały, gdy weszły do pokoju Marioli. - Ależ to nie jest moja mama, tylko starsza o 10 lat siostra. Ciągle pali papierosy, może dlatego tak wygląda, jakby była o wiele lat starsza i bardzo zmęczona. Co straciła siostra Marioli poprzez palenie papierosów?

GRUPA III

III. - Co się z tobą dzieje, może jesteś chory? - trener przywołał do siebie Roberta - masz stanowczo za krótki oddech. Ciągle pokasłujesz, szybko się męczysz. Jak tak dalej będzie nie pojedziesz na międzyszkolne zawody sportowe. Gdzie twoja dawna kondycja i siły? - dziwi się trener - Najlepiej będzie, jak pójdziesz na kontrolę do lekarza - mówi na koniec. - Oj, chyba lekarz tu nic nie pomoże pomyślał sobie Krzysiek, kolega Roberta. Zauważył, że od pewnego czasu Robert pali w szatni papierosy. Chyba pożegna się już z karierą sportowca. Co stracił Robert przez palenie papierosów?

GRUPA IV

IV. Ania i Tomek pomagali cioci przez cały tydzień zbierać truskawki. - Dziękuje Warn bardzo za pomoc - powiedziała, kiedy było już po zbiorach. - zarobiliście sobie trochę pieniędzy, więc będziecie mogli kupić coś, o czym pochwalcie się co kupiliście sobie za tak ciężko zarobione pieniądze? Ania pokazała mamie piękną ilustrowaną książkę. Tomek stał że spuszczoną głową i pustymi rękoma. Co zostało Tomkowi po tegorocznych truskawkach? Czy dobrze wykorzystał zarobione pieniądze?

ZAŁĄCZNIK NR 2

Uczniowie powinni na podstawie opowiadań odnaleźć następujące straty wynikające z palenia papierosów /najważniejsze/:
Gr. I - niemożność i nieumiejętność z korzystania ze świeżego powietrza leśnego, podziwiania pięknych widoków, właściwego, relaksującego wypoczynku.

Gr. II - przyspieszone starzenie się, postarzający wygląd, pogorszenie wyglądu zewnętrznego /zniszczone, szare włosy, żółty nalot na zębach, nieprzyjemny oddech i zapach/.

Gr. III - skrócenie i spłycenie oddechu, kaszel szybkie męczenie się, obniżenie sprawności i kondycji fizycznej, możliwość zaprzestania kariery sportowej.

Gr. IV - strata pieniędzy i co za tym idzie - strata możliwości kupienia sobie czegoś pożytecznego, wymarzonego.

KARTA PRACY l. Co tracimy paląc papierosy?
- ..............................................................
- ..............................................................
- ..............................................................
- ..............................................................

2. Hasła;
- ...............................................................
- ...............................................................

3. Korzyści finansowe (cena paczki papierosów - 4 zł)





4. Plakat-projekt





KRZYŻÓWKA

1. Kupując papierosy tracisz....
2. Jednym ze szkodliwych składników papierosa jest..
3. Człowiek, który zatruwa dymem środowisko to...
4. Każdy papieros skraca ci...
5. Od niego żółkną ci zęby.
6. Jeśli palisz papierosy grozi ci.. płuc i krtani.
7. Po spalonym papierosie masz nieprzyjemny..
8. Paląc papierosy szkodzisz.. i innym.


Opracowanie: mgr Halina Polańska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3424


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.8



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.