Katalog Wanda Rytel Zawodowe, Ciekawostki Scenariusz zajęć praktycznych z produkcji roślinnej, kl. II technikum rolniczegoMagazynowanie nawozów i środków ochrony roślin w gospodarstwieScenariusz zajęć praktycznychKlasa: II TR Zawód: technik rolnik Przedmiot: zajęcia praktyczne Czas realizacji: 5 godzin Cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze: Po zakończeniu zajęć uczeń będzie potrafił: 1. określić warunki prawidłowego przechowywania nawozów i środków ochrony roślin 2. ocenić stan przechowywania nawozów 3. wskazać właściwy sposób przechowywania nawozów 4. rozpoznać podstawowe nawozy mineralne i zaliczyć je do odpowiedniej grupy 5. sporządzić zapotrzebowanie na nawozy pod określone rośliny i dla określonego gospodarstwa 6. posługiwać się tabelą mieszania nawozów mineralnych 7. dokonać zakupu nawozów mineralnych W toku zajęć kształtowane będą następujące kompetencje (umiejętności kluczowe) 1. umiejętności społeczno-obywatelskie tj. umiejętność pracy w zespole, uczenia się współpracy i przekazywania swojej wiedzy, umiejętność słuchania i szanowania wiedzy i umiejętności innych oraz umiejętność zachowania się w miejscach publicznych i szacunku dla innych 2. kompetencje językowe tj. jasne i dokładne wypowiadanie swoich myśli, poznawanie i pogłębianie znajomości fachowego słownictwa i podejmowanie prób zastosowania w praktyce 3 kompetencje myślenia i wyobraźni tj. umiejętność wyodrębniania, klasyfikowania, wnioskowania i obliczania oraz przewidywania konsekwencji 4 organizowanie i ocenianie pracy własnej i innych tj. właściwe rozplanowanie czasu pracy i rozdzielenie zadań oraz ocena wyników pracy 5 rozwój osobowości poprzez kształtowanie postaw otwartych, chętnych 6 łączenie i porządkowanie wiedzy tj. dobudowywanie nowych umiejętności do wiedzy już posiadanej 7 łączenie teorii z praktyką Metody pracy 1. ćwiczenie 2. pokaz z omówieniem 3. opowiadanie Formy organizacyjne 1. praca w grupach - zajęcia pracowniane 2. wycieczka Środki dydaktyczne 1. wycieczka do magazynu nawozów mineralnych 2. wycieczka do punktu sprzedaży nawozów mineralnych 3. zestawy nawozów mineralnych - próbki 4. broszury z charakterystyką nawozów mineralnych 5. teksty zadań do obliczania 6. aktualny cennik nawozów 7. tabela mieszania nawozów PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Czynności organizacyjno-przygotowawcze 10 min - sprawdzenie obecności uczniów - sprawdzenie samopoczucia uczniów - sprawdzenie przygotowania do zajęć (stan ubioru, zeszyty do zajęć praktycznych) 2. Instruktaż wstępny 25 min - podanie tematu zajęć praktycznych - omówienie planu przebiegu zajęć praktycznych - wymienienie głównych umiejętności, które mogą nabyć uczniowie w czasie trwania zajęć - nawiązanie do wiadomości z nawożenia poznanych na lekcjach z produkcji roślinnej - przypomnienie przepisów bhp obowiązujących w czasie wycieczki z podkreśleniem zasad poruszania się na drogach publicznych i w obrębie magazynów nawozów mineralnych - podanie zasad bhp przy pracach z nawozami mineralnymi i środkami ochrony roślin i wklejenie ich do zeszytów zajęć praktycznych - przypomnienie klas toksyczności środków ochrony roślin 3. Instruktaż bieżący 220min A) - wycieczka do magazynów nawozów mineralnych i środków ochrony roślin - 135 min - poznanie sposobów składowania nawozów mineralnych - poznanie sposobu składowania środków ochrony roślin - zwrócenie uwagi na sposób pakowania nawozów - zwrócenie uwagi na sposób pakowania środków ochrony roślin - zapoznanie się z oznakowaniem worków z nawozami mineralnymi - zapoznanie się z oznakowaniem środków ochrony roślin - zwrócenie uwagi na zawartość czystego składnika - zwrócenie uwagi na ład i porządek, oznakowanie budynków, wielkość magazynów i na warunki w nich panujące - poznanie cyklu sprzedaży, wydawanej dokumentacji, poznanie aktualnych cen nawozów i środków ochrony roślin - porównanie różnych sposobów przechowywania nawozów Przerwa 30 min B) - zajęcia pracowniane 80min - uczniowie pracują w grupach 4 osobowych, otrzymują zestawy nawozów mineralnych i broszurki z charakterystyką tych nawozów, zapamiętują zawartość czystego składnika, sprawdzają umiejętność rozpoznawania poprzez wzajemne odpytywanie - uczniowie na podstawie broszurek z charakterystyką nawozów sporządzają zestawienie nawozów stosowanych przedsiewnie, pogłównie i uniwersalnych i prezentują je w formie tabelki - uczniowie otrzymują zadania problemowe i na ich podstawie ćwiczą umiejętność obliczania czystego składnika pod określone rośliny, zapotrzebowania na nawozy mineralne pod wybrane rośliny i dla całego gospodarstwa oraz sporządzają preliminarz nawozowy. 4. Instruktaż końcowy 15 min - podsumowanie zajęć poprzez utrwalenie wiadomości - wystawienie ocen - sprzątnięcie próbek nawozów mineralnych i broszurek 5. Zakończenie zajęć 5 min - sprzątnięcie pracowni - podanie tematu następnych zajęć praktycznych Zasady bhp przy pracy z nawozami mineralnymi 1. przed przystąpieniem do prac z nawozami zapoznać się z właściwościami i możliwościami oddziaływania nawozów 2. stosować kombinezony, rękawice i buty ochronne przy pracach z nawozami 3. używać okularów i masek przeciwpyłowych (szczególnie przy nawozach pylistych ) 4. używać kremów ochronnych do twarzy i rąk 5. zakaz jedzenia i picia przy pracach z nawozami 6. zakaz palenia papierosów 7. zakaz zatrudniania kobiet przy pracach z nawozami 8. po zakończeniu prac konieczne jest umycie całego ciała 9. w przypadku objawów zatrucia zgłosić się do lekarza Bhp przy środkach ochrony roślin 1. przechowywanie środków ochrony roślin w oryginalnych, oznakowanych i zamkniętych opakowaniach 2. przechowywanie w pomieszczeniach wydzielonych, oznakowanych i zamykanych 3. przed przystąpieniem do przygotowania cieczy roboczej zapoznać się z instrukcją jej przygotowania 4. prace przy środkach ochrony roślin wykonywać w ubraniu ochronnym, rękawicach ochronnych, masce ochronnej i butach gumowych 5. do sporządzania cieczy roboczej używać wydzielonych i oznakowanych naczyń 6. przy pracach ze środkami nie jeść, nie pić i nie palić papierosów 7. przy pracach ze środkami nie wolno zatrudniać kobiet i dzieci 8. nie wolno spożywać alkoholu w czasie pracy, dzień przed i dzień po 9. opryskiwacz powinien posiadać aktualny znak kontrolny wydany przez Stację Kontroli Opryskiwaczy a rolnik przejść przeszkolenie dotyczące zakupu i stosowania środków ochrony roślin 10. przy pracach ze środkami z grupy trucizn zapewnić sobie obecność drugiej osoby, przy objawach zatrucia zgłosić się do lekarza Zadanie 1 Pod pszenicę zastosowano 60 kg N, 40 kg P2O5 i 60 kg K2O. Oblicz ile należyzakupić mocznika, superfosfatu potrójnego granulowanego i soli potasowej , aby pokryć zapotrzebowanie na czysty składnik. Zadanie 2 Pod owies zastosowano 130 kg mocznika, 130 kg superfosfatu potrójnego granulowanego i 170 kg soli potasowej. Oblicz, ile czystego składnika NPK dostarczono roślinie? Zadanie 3 Pod buraki zastosowano 140 kg N. 100 kg zastosowano przedsiewnie w formie mocznika a pozostałą ilość pogłównie w formie saletry amonowej. Oblicz, ile należy zakupić nawozów? Zadanie 4 Gospodarstwo posiada 10 ha gruntów ornych. Rolnik planuje obsiać 60% gruntów zbożami, 20% gruntów burakami cukrowymi i 20% rzepakiem. Rolnik przewiduje średnie dawki: pod zboża - 60 kg N, 50 kg P2O5 i 60 kg K2O pod buraki - 100 kg N, 80 kg P2O5 i 140 kg K2O pod rzepak - 100 kg N, 80 kg P2O5, 80 kg K2O 1) Oblicz, jaką powierzchnię (w ha) rolnik przeznaczy pod każdą grupę roślin lub roślinę 2) Oblicz, ile mocznika, superfosfatu potrójnego granulowanego i soli potasowej rolnik musi zakupić na 1 ha 3) Sporządź zapotrzebowanie na nawozy dla tego gospodarstwa 4) Oblicz koszt zakupionych nawozów. Zadanie 5 Pod buraki należy zastosować 80 kg N. Oblicz, ile należy zastosować nawozu azotowego i w jakiej postaci, aby można wymieszać jego z fosforanem amonu na 3 dni przed wysiewem.
Opracowanie: Wanda Rytel Wyświetleń: 8353
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |