Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Renata Muchorowska, Elżbieta Skoczny
Różne, Program nauczania

"Agresja w szkole" - klasowy program profilaktyki zachowań patologicznych

- n +

Klasowy program profilaktyki zachowań patologicznych - "Agresja i przemoc w szkole"

MIEJSKI ZESPÓŁ SZKÓŁ W ŚWIDWINIE

I. WSTĘP

Problem agresji istniał zawsze, ale w ostatnich latach nasilił się szczególnie. Niepokojące jest, że rozprzestrzenia się wśród dzieci i młodzieży, trafia do szkół. Zadaniem szkoły jest uczyć i wychowywać; wpajać nowe wartości i umacniać te, które dziecko wyniosło z domu rodzinnego. Wiele czynników wpływa na to, że staje się to coraz trudniejsze, a reorganizacja oświaty też nie ułatwia jego realizacji.

Dotychczasowy system edukacji stwarzał możliwość wieloletniego oddziaływania wychowawczego na uczniów, wczesnego wykrywania patologii i szybkiego reagowania w chwilach zagrożenia.

Obecnie do gimnazjów trafiają uczniowie z różnych, obcych sobie środowisk. Istnieją obawy czy proces integracji nastąpi szybko i bez problemów. Trzeba pamiętać, że jest to młodzież w najtrudniejszym pod względem wychowawczym okresie rozwojowym. Należy uczynić wszystko, aby szkoła, do której trafią młodzi ludzie, była bezpieczna i przyjazna. Żeby tak się stało, konieczne jest podjęcie działań zwalczających agresję i ograniczających przemoc wśród uczniów.

Podstawę do niepokoju dają dotychczasowe doświadczenia oraz obserwacje środowiska i badania prowadzone przez szkołę, z których wynika, że pojawił się problem agresji i przemocy. Zrozumienie jego wagi oraz troska o dobro dziecka stały się przyczyną opracowania niniejszego planu.

Działania wychowawcze rozłożone są na dwa lata i będą prowadzone w dwóch różnych klasach przez wychowawców. Podstawą do szczegółowego opracowania założonych na wstępie zadań będą ankiety pozwalające rozpoznać i zdiagnozować zjawiska na poziomie klasy oraz wnikliwa obserwacja zachowań i relacji interpersonalnych w grupie.


Autorki

II. CELE REALIZACJI

Cel ogólny: zmniejszenie poziomu agresji i przemocy wśród młodzieży

Cele szczegółowe:
- rozpoznanie i zdiagnozowanie zjawiska na poziomie klasy
- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w klasie i w szkole
- stworzenie przyjaznej atmosfery integrującej zespól klasowy
- zwiększenie dobrego samopoczucia młodzieży w czasie przebywania w szkole
- podjęcie współpracy z rodzicami i przedstawicielami placówek zajmujących się problemem agresji wśród młodzieży
- stopniowe eliminowanie aktów przemocy fizycznej i psychicznej

III. ZADANIA DO REALIZACJI


lpZadaniaOdpowiedzialnyTermin realizacji
1Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkamiWychowawcaWrzesień 2000 r
2Przeprowadzenie ankiet diagnozujących środowisko wychowawcze uczniówWychowawcaWrzesień 2000 r
3Włączanie rodziców do planowania działań wychowawczychWychowawca, rodziceII, III klasa gimnazjum
4Realizacja tematów związanych z danym problemem na godzinach do dyspozycji nauczycielaWychowawca, uczniowieII, III klasa gimnazjum
5Spotkania z policjantem lub pracownikiem Poradni Psychologiczno PedagogicznejWychowawca, pracownicy poradni lub policji1 raz w roku
6Stała współpraca z pedagogiem szkolnymWychowawca, pedagogNa bieżąco
7Pedagogizacja rodzicówWychowawcaZaplanowane spotkania oraz na bieżąco
8Wprowadzenie identyfikatorówRada PedagogicznaWrzesień 2000 r
9Dyżury wg harmonogramu opracowanego przez SUSamorząd Szkolny, wychowawcaII, III klasa wg harmonogramu
10Udział w ogólnoszkolnej kampanii "Przemoc rodzi przemoc" Wicedyrektor ds. wychowawczych i SU, wychowawcaII, III gimnazjum
11Program profilaktyczny "Agresja - jak sobie z nią radzić?" Pedagog szkolny, wychowawcaIII gimnazjum

IV. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Zaplanowane zadania w programie walki z agresją i przemocą, będą realizowane przez wychowawcę w okresie dwóch lat pobytu wychowanków w gimnazjum. W osiągnięciu zamierzonych celów będą stosowane różne metody. Za szczególnie istotne uważa się następujące formy i metody:

- badanie problemu za pomocą ankiet diagnozujących
- spotkania z ludźmi zajmującymi się problemem agresji i przemocy: policjantem, pedagogiem, psychologiem.
- pogadanki na godzinach wychowawczych i spotkaniach z rodzicami
- filmy dotyczące agresji, po których nastąpi dyskusja
- wywiady terenowe z ludźmi zajmującymi agresją i przemocą
- wykonanie ulotek, plakatów, gazetek
- śledzenie artykułów prasy lokalnej i innych czasopism w których jest mowa o agresji i przemocy
- udział w zajęciach programu profilaktycznego "Agresja jak sobie z nią radzić? "
- uczestnictwo w ogólnoszkolnej imprezie organizowanej "Przemoc rodzi przemoc"
- włączenie się do dyżurów szkolnych
- noszenie identyfikatorów
- opracowanie kryteriów samooceny zachowania
- współpraca z instytucjami lokalnymi

Założone cele wychowawcze pozwolą na zmniejszenie aktów przemocy i agresji, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, dostarczą młodzieży propozycji alternatywnych form wypoczynku

Opracowanie: mgr Elżbieta Skoczny
mgr Renata Muchorowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5026
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014