AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lilla Romaniuk
Język polski, Scenariusze

Na czym polega prawdziwa przyjaźń? Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem metod aktywizujących

- n +

Na czym polega prawdziwa przyjaźń?

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV

Lekcja dwugodzinna

Cele: rozwijanie słownictwa uczniów w dziedzinie nazw wartości, wyrabianie nawyku oceny postaci literackiej, kształcenie postaw charakterystycznych dla prawdziwej przyjaźni, rozwijanie umiejętności odbioru tekstu literackiego, kształcenie umiejętności ustnego wypowiadania się, rozwijanie umiejętności korzystania ze słownika frazeologicznego i słownika języka polskiego.

Metody: "burza mózgów" "kosz i walizka",

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Pomoce: 2 plansze - jedna z narysowanym koszem, druga z walizką; kartki samoprzylepne w dwóch kolorach; nagranie bajki "Przyjaciele" A. Mickiewicza.

Przebieg lekcji:
1. Praca w grupach dwuosobowych; uczniowie stoją w dwóch okręgach: zewnętrznym i wewnętrznym, twarzą do siebie; rozmawiają na tematy zaproponowane przez nauczyciela, np. jaki jestem, jaki jest mój przyjaciel, moje zainteresowania.
Uczniowie stojący na zewnątrz koła po rozmowie przesuwają się jednocześnie o jedno miejsce w prawo.
2. Nauczyciel wiesza dwie plansze, wyjaśnia znaczenie rysunków i przedstawia problem. Rozdaje uczniom karteczki w dwóch kolorach.
Jakie cechy innego człowieka powodują, że chcemy z nim się przyjaźnić? (żółte kartki)
Jakie nas zniechęcają? (szare kartki)
3. Uczniowie zastanawiają się, wpisują na kartki i umieszczają na odpowiednich planszach.
4. Podsumowanie. Odczytanie cech z planszy "walizka" - cechy prawdziwego przyjaciela.
5. Praca w grupach ze słownikami - wyszukiwanie związków frazeologicznych z wyrazem "przyjaźń"
6. Wysłuchanie nagrania bajki "Przyjaciele"
7. Ćwiczenia w czytaniu. Czytanie tekstu z podziałem na role.
8. Ćwiczenia redakcyjne z wykorzystaniem zgromadzonego na lekcji słownictwa na temat "Co sądzisz na temat przyjaźni Mieszka i Leszka?"
9. Odczytanie kilku prac. Ocena nauczyciela i uczniów.
10. Praca w domu: Zastanów się, jak inaczej mógłby postąpić Leszek? Możesz przygotować krótką scenkę.

Na kolejnej lekcji można wykorzystać przemyślenia i zastosować metodę "drzewka decyzyjnego".

Opracowanie: Lilla Romaniuk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5776


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1