Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Lilla Romaniuk
Język polski, Scenariusze

Na czym polega prawdziwa przyjaźń? Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem metod aktywizujących

- n +

Na czym polega prawdziwa przyjaźń?

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV

Lekcja dwugodzinna

Cele: rozwijanie słownictwa uczniów w dziedzinie nazw wartości, wyrabianie nawyku oceny postaci literackiej, kształcenie postaw charakterystycznych dla prawdziwej przyjaźni, rozwijanie umiejętności odbioru tekstu literackiego, kształcenie umiejętności ustnego wypowiadania się, rozwijanie umiejętności korzystania ze słownika frazeologicznego i słownika języka polskiego.

Metody: "burza mózgów" "kosz i walizka",

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Pomoce: 2 plansze - jedna z narysowanym koszem, druga z walizką; kartki samoprzylepne w dwóch kolorach; nagranie bajki "Przyjaciele" A. Mickiewicza.

Przebieg lekcji:
1. Praca w grupach dwuosobowych; uczniowie stoją w dwóch okręgach: zewnętrznym i wewnętrznym, twarzą do siebie; rozmawiają na tematy zaproponowane przez nauczyciela, np. jaki jestem, jaki jest mój przyjaciel, moje zainteresowania.
Uczniowie stojący na zewnątrz koła po rozmowie przesuwają się jednocześnie o jedno miejsce w prawo.
2. Nauczyciel wiesza dwie plansze, wyjaśnia znaczenie rysunków i przedstawia problem. Rozdaje uczniom karteczki w dwóch kolorach.
Jakie cechy innego człowieka powodują, że chcemy z nim się przyjaźnić? (żółte kartki)
Jakie nas zniechęcają? (szare kartki)
3. Uczniowie zastanawiają się, wpisują na kartki i umieszczają na odpowiednich planszach.
4. Podsumowanie. Odczytanie cech z planszy "walizka" - cechy prawdziwego przyjaciela.
5. Praca w grupach ze słownikami - wyszukiwanie związków frazeologicznych z wyrazem "przyjaźń"
6. Wysłuchanie nagrania bajki "Przyjaciele"
7. Ćwiczenia w czytaniu. Czytanie tekstu z podziałem na role.
8. Ćwiczenia redakcyjne z wykorzystaniem zgromadzonego na lekcji słownictwa na temat "Co sądzisz na temat przyjaźni Mieszka i Leszka?"
9. Odczytanie kilku prac. Ocena nauczyciela i uczniów.
10. Praca w domu: Zastanów się, jak inaczej mógłby postąpić Leszek? Możesz przygotować krótką scenkę.

Na kolejnej lekcji można wykorzystać przemyślenia i zastosować metodę "drzewka decyzyjnego".

Opracowanie: Lilla Romaniuk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4427
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014