Katalog Dorota Bukowska Edukacja regionalna, Program nauczania Moja mała ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki - program ścieżki regionalnej w gimnazjum"Moja mała ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki" - program ścieżki regionalnej w gimnazjumZałożenia ogólne programu:Prezentowany program został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z dn.15.02.1999r. Mając na uwadze zadania zawarte w podstawie programowej oraz dostrzegając potrzebę zainteresowania uczniów ich "małą ojczyzną" powstał program edukacji regionalnej p.t. "Moja mała ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki." Program przeznaczony jest dla uczniów klas III gimnazjum. Realizacja edukacji regionalnej będzie się odbywać na zajęciach koła geograficznego i na lekcjach geografii w klasie III. Stanowi on kontynuację i utrwalenie treści regionalnych poznanych na wcześniejszym etapie kształcenia. Celem programu jest poszerzenie, przybliżenie i pogłębienie wiedzy o własnym regionie w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, kulturowego i społecznego oraz kształcenia postaw lokalnego patrioty. W "Edukacji regionalnej" ważne jest kształtowanie wśród uczniów poczucia własnej tożsamości oraz otwarcia na drugiego człowieka, aktywnego angażowania się w sprawy własnego regionu i działania na rzecz jego rozwoju przy wykorzystaniu znajomości jego praw rządzących przyrodą i społeczeństwem. Umożliwi młodym ludziom poznanie własnego dziedzictwa kulturowego, wartości i treści regionalnych, w przyszłości odnalezienie swojego miejsca w regionie, w Polsce i w świecie. Szczegółowe cele kształcenia i wychowania: 1.Poznanie własnego regionu i jego dziedzictwa kulturowego. 2.Określenie położenia geograficznego miejsca zamieszkania. 3.Poznanie elementów krajobrazu gminy. 4.Pogłębianie i poszerzanie wiedzy o zabytkach architektury i przyrody w regionie. 5.Poznanie cech środowiska geograficznego regionu. 6.Dostrzeganie odrębności kultury i sztuki regionu. 7.Rozwijanie szacunku wobec poglądów innych ludzi. 8.Przygotowanie do aktywnego udziału w życiu wspólnoty lokalnej. 9.Kultywowanie tradycji i zwyczajów regionalnych. 10.Przygotowanie do angażowania się w sprawy własnego regionu w celu zachowania dorobku dziedzictwa kulturowego Lubelszczyzny. 11.Doskonalenie metod i technik pracy związanych ze zbieraniem i opracowywaniem informacji o regionie. 12.Doskonalenie umiejętności prezentowania zebranych informacji. Zadania szkoły: 1. Wprowadzanie w świat tradycji regionu i należących do niej wartości. 2. Wskazywanie przykładów umożliwiających integrację z kulturą regionu. 3. Wspieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmującymi się i pomnażaniem dziedzictwa kulturowego w regionie. Treści nauczania:
Założone cele kształcenia będą możliwe do osiągnięcia poprzez następujące procedury: 1. Wyszukiwania, porządkowania informacji o regionie. 2. Uczestnictwo w życiu kulturalnym regionu. 3. Śledzenie ważnych wydarzeń kulturalnych. 4. Branie udziału w konkursach dotyczących własnego regionu 5. Prezentowanie własnego regionu i jego walorów warunków naturalnych, społecznych i dziedzictwie kulturowym. 6. Praca z mapami tematycznymi. 7. Wywiady i ankiety. 8. Zbieranie informacji w szkole, parafii, urzędzie miasta. 9. Gromadzenie i przechowywanie pamiątek rodzinnych i regionalnych. 10. Samodzielną pracę w celu wyjaśniania pojęć, terminów, zjawisk. 11. Obserwacja obiektów, zjawisk i działań ludzi w krajobrazie najbliższej okolicy. 12. Ćwiczenia terenowe. Osiągnięcia uczniów 1.Umiejętność poszukiwania, porządkowania i wartościowania informacji o regionie. 2.Wykazanie związków kulturowych Lubelszczyzny z innymi regionami Polski. 3.Aktywne uczestnictwo w regionalnych imprezach kulturalnych. 4.Umiejętność prowadzenia obserwacji w celu wskazania przemian i perspektyw rozwoju regionu. 5.Podejmowanie działań w celu ochrony przyrody własnego regionu. 6.Umiejętność prezentowania walorów własnego regionu. 7.Dostrzeganie związków tradycji i zwyczajów regionalnych z przeszłością. 8.Świadomość roli Lublina w dziejach naszego regionu. Sposoby oceny osiągnięć uczniów Ocena osiągnięć uczniów opiera się na następujących kryteriach: - Systematyczności pracy uczniów - Umiejętności gromadzenia i selekcji materiału - Przetwarzaniu informacji uzyskanej z różnych opracowań - Pomysłowość w gromadzeniu, opracowaniu i prezentowaniu materiału - Udział w różnego rodzaju dyskusjach - Przygotowaniu wypowiedzi w formie pisemnej lub ustnej Przy ocenianiu należy również uwzględnić: - Aktywność i osiągnięcia uczniów- nagrody i wyróżnienia uzyskane w konkursach, turniejach itp. - Praca na rzecz społeczności lokalnej, organizowanie i aktywny udział w imprezach okolicznościowych, wystawach przybliżających tematykę regionalną. Treści realizowane na lekcjach geografii oceniane i kontrolowane są według przedmiotowego systemu oceniania. Natomiast wiadomości i umiejętności nabywane na kole geograficznym są sprawdzane na podstawie praktycznych osiągnięć ucznia. Ewaluacja programu Prowadzenie zajęć z edukacji regionalnej wpływa pozytywnie na kształtowanie umiejętności uczniów poprzez: - Obserwacji środowiska i ćwiczeń terenowych - Samodzielne zdobywanie wiedzy na określony temat - Korzystanie z różnych źródeł informacji - Współpraca w grupie - Udział w realizacji projektów, - Samodzielne korzystanie z Internetu, mediów i innych środków informacji - Prezentowanie zdobytej wiedzy - Wartościowanie sprawozdań z realizacji regionalnych projektów. Literatura pomocna w opracowaniu programu. - Bartoszewska M."Moja mała ojczyzna- Lubelskie"Wydawnictwo MAC Kielce 2001. - Biblioteczka reformy Nr24/2000 "O edukacji regionalnej- dziedzictwie kulturowym w regionie"MEN,Warszawa. - Nowak M.,Nowak J."Lubelszczyzna" WsiP,Warszawa 1996. - Podstawa programowa II etapu edukacyjnego dotycząca "Edukacji regionalnej- dziedzictwa kulturowego w regionie" dla szkoły podstawowej i gimnazjum, [w: Dz. U.nr 14, poz.129. - Warchoł S. "Nazwy miast Lubelszczyzny" Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1995. - Srokosz W., Szmigel M.,Program nauczania ścieżki edukacyjnej Edukacja regionalna- dziedzictwo kulturowe w regionie, Małopolska, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich,Toruń 1999.
Opracowanie: Dorota Bukowska Wyświetleń: 4319
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |