Katalog

Małgorzata Teterycz-Kozłowska
Edukacja regionalna, Scenariusze

Lublin - moja mała ojczyzna

- n +

Lublin - nasza mała ojczyzna

SCENARIUSZ ZAJĘĆ MIĘDZYPRZEDMIOTOWYCH PRZEPROWADZONYCH W KL III RAMACH EDUKACJI REGIONALNEJ

Uczniowie uczestniczyli w jednodniowej wycieczce po Lublinie pt. "Lublin literacki" oraz zwiedzili Majdanek; w czasie wycieczki mieli za zadanie sporządzać notatki, które wykorzystają później na zajęciach.

ZAKRES TREŚCI (wg podstawy programowej): Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawiciele; położenie i zróżnicowanie przestrzenne elementów środowiska geograficznego regionu; elementy dziejowej kultury regionalnej;

CELE EDUKACYJNE:
- Zdobywanie wiedzy o regionie i jego mieszkańcach.
- Poznanie elementów historii Lublina i wybitnych ludzi z nim związanych.
- Poznanie istniejących w Lublinie zabytków sztuki i cech ich stylu.
- Poznanie ośrodków władzy i zakresu ich działania.
- Rozwijanie umiejętności poszukiwania i opracowywania informacji, w tym w internecie.
- Kształcenie umiejętności redagowania notatki biograficznej,, prezentacji.
- Ćwiczenie umiejętności czytania mapy.
- Rozumienie zasad współpracy w grupie i przyjmowanie odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy.
- Kształcenie postawy tolerancji wobec innych wyznań.

Projekt ścieżki:
- czas trwania 3 x 45 min
- uczestnicy - uczniowie kl. III oraz n -le historii, geografii, sztuki, w. o. s., j. polskieg, religii

1. Praca w grupach: (teksty źródłowe, mapa Lublina, fotografie, albumy o Lublinie)
I. Informacje nt położenia Lublina, warunków geograficznych i najważniejszych obiektów; wskazanie ich na planie miasta. (n-l geografii)
II. Lublin jako ośrodek administracyjny, ośrodki władzy. (n-l w o s)
III. Ustalenie kalendarium najważniejszych dat z przeszłości Lublina.(n-l historii)
IV. Twórcy literatury związani z Lublinem: Biernat z Lublina, W. Pol, F. Arnsztajnowa, J. I. Kraszewski, S. Klonowic, J. Kochanowski J. Czechowicz(n -l j. polskiego).
V. Przygotowanie informacji popartej ilustracjami, fotografiami nt najważniejszych zabytków sztuki w Lublinie. (n-l sztuki)
VI. Wyznania i ośrodki ich kultu w Lublinie. (n-l religii)

2. Przerwa.

3. Prezentacja prac grup wg poleceń
a) W jaki sposób położenie geograficzno - przyrodnicze wyznaczyło rozwój miasta i określiło jego rolę w kraju? (np. mapa miasta z zaznaczonymi nazwami ważnych obiektów)
b) Jakie miejsce w strukturze administracji państwa zajmuje Lublin? (schemat)
c) Które wydarzenia (postacie) z przeszłości związane z Lublinem miały istotne znaczenie dla historii naszego kraju? (np. oś czasu z opisem)
d) Jaki jest wkład Lublina w rozwój polskiej literatury? (artykuł do gazetki}
e) Które zabytki miasta i dlaczego pokazałbyś turyście zwiedzającemu Lublin? (folder)
f) Dlaczego Lublin można nazwać miastem wielowyznaniowym? (gazetka ścienna)

4. Przerwa

5. Konkurs składający się z dwóch części:
- część I - Konkurs 1, 2, 3 - pytania przygotowali prowadzący. W konkursie biorą udział 2 zespoły 5- osobowe po 1 z każdej klasy; pytania za 1, 2, 3 punkty; koła ratunkowe: pomoc klasy- 1 raz, zajrzenie do źródeł - 1 raz; czas na odpowiedź - 30 sek., z możliwością przedłużenia o następne 30 sek. ale z odliczeniem 1 punktu; grupy mogą przejmować swoje pytania;
- część II - w czasie trwania poprzedniego konkursu grupa ekspercka (3 osoby)z każdej klasy przygotuje dla drużyny przeciwnika po 3 pytania; pytania powinny wynikać z zajęć, nie mogą dublować pytań z "konkursu 1, 2, 3", pytający muszą znać odpowiedzi na nie; po części I zadają pytania zespołowi przeciwnika;
- wygrywa klasa, której zespół w sumie w obu częściach uzyskał najwięcej punktów.
- jury stanowią uczniowie wybrani z obu klas. (3 osoby); konkurs prowadzi uczeń. .

6. Podsumowanie zajęć - opinie uczniów i n - li (wypełnienie arkuszy ewaluacyjnych przez uczniów i zaproszonych n-li)

Opracowanie: M. Kozłowska

Wyświetleń: 3002


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.