Katalog

Elżbieta Łytek
Ekonomia, Scenariusze

Czy zawsze należy inwestować zarobione pieniądze. Metoda: Sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono. Scenariusz lekcji z ekonomiki handlu

- n +

Czy zawsze należy inwestować zarobione pieniądze?

Scenariusz lekcji z ekonomiki handlu

Metoda aktywizująca : "Sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono"

METODA: Sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono.

CELE: rozwijanie umiejętności:
- prezentacji określonego punktu widzenia
- podejmowania ważnych decyzji
- pracy w grupie
- komunikowania się

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
1. arkusze w sześciu różnych kolorach z objaśnieniami znaczenia poszczególnych kolorów:
- żółty - optymizm, nadzieja(dostrzeganie zalet danego rozwiązania);
- zielony - możliwości (co można zrobić w danej sytuacji, pomysły, prowokacje);
- niebieski - logiczne myślenie (chłodny, dyrygent myślenia z dystansem);
- czerwony - emocje, intuicja (odczucia);
- czarny - pesymizm;
- biały - fakty(czystość faktów).

Każdy kolor symbolizuje określony sposób postrzegania problemu, jego analizę, poszukiwania różnych argumentów, wykorzystywanych w dyskusji.

2. arkusze w sześciu kolorach w kształcie kapeluszy.

PRZEBIEG PRACY:

1. Uczniowie tworzą 4-5 osobowe grypki i losują przygotowane przez nauczyciela kartki w sześciu kolorach.

2. Każda grupa wybiera lidera, który losuje kapelusz-jeden z sześciu kolorów. Lider dołącza do tej grupy, która odpowiada kolorem jego kapeluszowi.

3. Nauczyciel umieszcza na tablicy arkusz z objaśnieniami znaczenia danego koloru.

4. Lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów. Dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć. Lider dba też o to, by wszyscy pracowali czyli przygotowywali do dyskusji swój "kapelusz".

5. Nauczyciel powinien czuwać, by przygotowywane argumentu były zgodne z kolorem wylosowanego kapelusza.

6. Każda grupa wybiera również sekretarza i sprawozdawcę Sekretarz - zapisuje ciekawe pomysły zgłaszane w czasie pracy nad rozwiązywanym problemem.

7. Sprawozdawca natomiast przedstawia efekt pracy grupy publicznie. Opisuje uczucia, jakie towarzyszyły im w trakcie prezentowania określonego stanowiska.

8. Dyskusja powinna zakończyć się konkretnym wynikiem - wnioskiem.

9. W czasie dyskusji nauczyciel powinien zadbać o to, aby każdy jej uczestników miał do dyspozycji taką samą ilość czasu. Uczniowie nie powinni sobie przerywać i ironicznie komentować wypowiedzi innych.

10. Najbardziej ciekawe i przekonywujące argumenty nauczyciel oceni na zakończenie lekcji.

PRZYKŁADY INTERPRETACJI TEMATU W ZALEŻNOŚCI OD "KOLORU KAPELUSZA Edwarda de Bono"

BIAŁY: fakty (czystość faktów)

- Faktem jest, że nasza firma zarobiła duże pieniądze. Myślę, że fakty przemawiają za tym aby zainwestować te pieniądze. Ciągle jeszcze mamy inflację ,która pewnie znów wzrośnie w związku z kryzysem w Iraku - nie można więc trzymać pieniędzy w gotówce, ale należy je inwestować. Faktem jest również, że nasza firma należy do małych przedsiębiorstw, w rozwój których można a nawet należ inwestować. Skoro już raz zostały "pomnożone" pieniądze, to nie ma przeciwwskazań do dalszego inwestowania.

UWAGA! !!
1. "Kolor biały" jest wnioskiem do lekcji który uczniowie zapisują w zeszytach.

ŻÓŁTY: optymizm, nadzieja (dostrzeganie zalet danego rozwiązania)

- Najważniejsza jest wiara w siebie. Mamy nadzieję, że można zainwestować pieniądze w nieznaną inwestycję (np. nowo powstającą firmę) która na pewno przyniesie zyski. Znamy biznesplan tej firmy który zakłada, uzdrowienie mikro gospodarki. Można więc w takiej sytuacji zainwestować! Optymizm i wiara w sukces dodaje sil, uskrzydla, redukuje stres. Poza tym kierujemy się hasłem "MYŚL POZYTYWNIE". W dzisiejszym świecie należy mieć odwagę ryzykować i zgadzać się na zmiany. Najważniejsze aby nie narzekać i mieć nadzieję na lepsze jutro z dobrze zainwestowanymi pieniędzmi.

ZIELONY: możliwości (co można zrobić w danej sytuacji, pomysły, prowokacje)

- Możliwości mamy różne, aby zainwestować zarobione pieniądze. Możemy kupić akcje jakiejś spółki lub obligacje skarbu państwa - będą nam przynosiły zyski. Możemy te pieniądze zainwestować jako udziały w innym przedsiębiorstwie. Możemy też zainwestować we własne przedsiębiorstwo np. biorąc w leasing maszyny i urządzenia do najnowszych procesów technologicznych oraz środki transportowe. Możemy też zainwestować w szkolenie kadry pracowniczej, która później będzie pracowała lepiej i wydajniej.

NIEBIESKI: logiczne myślenie (chłodny, dyrygent myślenia z dystansem)

- Logicznie myśląc, jako właściciel firmy powinienem pamiętać co jest głównym celem zarządzania finansami? W praktyce chodzi przede wszystkim o zwiększenie jej wartości rynkowej. W momencie wzrostu wartości rynkowej firmy, automatycznie zwiększa się stan posiadania jej właściciela lub wspólników. Myślimy więc, że należy zainwestować zarobione pieniądze, ale w sposób bardzo przemyślany ,analizując wszystkie "za" i "przeciw".

CZERWONY: emocje, intuicja (odczucia)

- Najważniejsze jest to, aby mieć poczucie własnej wartości i Nastawienie się do życia. Nasza intuicja mówi nam, że na giełdzie będzie hossa (czyli zwyżka cen papierów wartościowych), więc możemy zainwestować zarobione pieniądze. Poza tym emocje rosną - coś nam podpowiada, że mimo kryzysu w Iraku, nie będzie krachu na giełdzie.

CZARNY: pesymizm

- Lepiej nie inwestujmy (w końcu ciężko zarobionych pieniędzy). Chyba nam jest niepotrzebny stres czy flustracja, która może nas doprowadzić do depresji. Zainwestujemy pieniądze, a przecież nie mamy pewności, że są to dobre inwestycje np. papiery wartościowe czy venture capital (inwestycje wysokiego ryzyka). Po co nam takie ryzyko. Teraz na rynku wszystkie przedsiębiorstwa padają, zostają w długach. Nawet w banku nie warto lokować pieniędzy, bo przy takiej wysokiej inflacji czarno to widzę. Róbmy swoje i żyjmy dniem dzisiejszym.

Źródło:

1. Opracowanie na podstawie - Cz. Plewka metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych - część 1.

2. Opracowanie własne na podstawie "Wyprawki maturzysty".

Opracowanie: mgr inż. Elżbieta Łytek

Wyświetleń: 4702


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.