![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Jadwiga Zaciek Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć wyrównawczych dla ucznia klasy pierwszejProgram terapii dla Artura Cz. ucznia klasy pierwszejArtur jest w trakcie semestru pierwszego. Praktycznie nie uczestniczy w zajęciach polonistycznych i matematycznych - zapytany milczy, nawet nie próbuje rozwiązywać danego zadania. Sprawia wrażenie dziecka zahamowanego. Wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Prawie zawsze kieruje wzrok w kierunku pracy kolegi.Artur przebywa u dziadków, jego rodzice są poza granicami kraju. DIAGNOZA WSTĘPNA Obserwacja i badania przeprowadzone przez nauczyciela wykazały: 1. Technika czytania na niskim poziomie - głoskowanie z syntezą wyrazów krótkich; 2. Tempo czytania na niskim poziomie - 10 jednosylabowych wyrazów na minutę; 3. Poziom analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej dziecka poniżej normy; 4. Tempo pisania - niskie; 5. W pisaniu z pamięci pisze tylko pierwszy wyraz, pozostałych nie pamięta; 6. Myli litery pisane z drukowanymi; ma trudności z pisaniem ich w połączeniach z innymi; 7. Bardzo wolne tempo pracy; PROGRAM POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNEGO Z ARTUREM CZ. I. KSZTAŁTOWANIE GOTOWOŚCI DO UCZENIA SIĘ. 1. Skłanianie do uważnego słuchania informacji, instrukcji, drugiej osoby; 2. Trening w skupieniu uwagi na wykonywanych czynnościach; 3. Wzmacnianie czynności zmierzających do wykonania zadania do końca mimo przeszkód; 4. Ćwiczenia ekspresji ruchowej. II. ROZWIJANIE MYŚLENIA LOGICZNEGO. 1. Dobieranie jednakowych obrazków; 2. Klasyfikowanie obrazków według określonych cech; 3. Ukladanie obrazków według wzoru z własnych pomysłów; 4. Układanie obrazków z części; 5. Dobieranie części do całości; 6. Układanie obrazków według kolejności, w jakiej były demonstrowane; 7. Ćwiczenia w wykonywaniu złożonych poleceń wymagających zapamiętania kolejności wykonywanych czynności. III. WSPOMAGANIE NATURALNEGO ROZWOJU OPERACYJNEGO ROZUMOWANIA. 1. Tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części; 2. Różnicowanie i porządkowanie przedmiotów tak, aby tworzyły łańcuchy; grupowanie przedmiotów według przyjętych kryteriów i łączenie podzbiorów tak, aby zawierały się w określonym zbiorze; 3. Porządkowanie elementów w zbiorze; 4. Wnioskowanie o odwracalności obserwowanych zmian: - w układzie elementów w porównywanych zbiorach: badanie liczebności zbiorów przed zmianą i po zmianie; - w ilości tworzywa: formowanie jednakowych wielkości z plasteliny, przekształcanie, badanie efektu i przywracanie pierwotnego kształtu; - w długości przekształcanych przedmiotów: dwa równe kawałki sznurka, analiza długości i zmiana kształtu, powrót do stanu wyjściowego i ponowne badanie długości; - w objętości płynów: przelewanie tej samej ilości płynów do różnych naczyń i wnioskowanie o zmianach lub stałości objętości; 5. Orientacja przestrzenna. Badanie schematu własnego ciała. Określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała, drugiej osoby i do określonego przedmiotu. IV. KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ I UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH - WYRÓWNYWANIE BRAKÓW W MATERIALE NAUCZANIA 1. Zbiory i ich elementy. Wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunku, który spełniają elementy badanego zbioru; 2. Klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność. Porównywanie liczebności zbiorów poprzez przeliczanie i przez przyporządkowanie oraz tworzenie par. Pogłębianie rozumienia pojęć: więcej, mniej, tyle samo, równo. Utrwalanie znaków matematycznych. Badanie i porządkowanie zbiorów o różnej liczbie elementów; 3. Liczenie przedmiotów; 4. Kształtowanie aspektu porządkowego liczby. Posługiwanie się liczbą porządkową. Wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania poprzez doliczanie i odliczanie - liczenie na palcach i zbiorach zastępczych; 5. Rozwiązywanie i układanie prostych zadań tekstowych. Przekształcanie sytuacji życiowych w zadania do "rozwiązania". Układanie zadań tekstowych: historyjka, wielkości dane, zależności i pytanie końcowe. Symulowanie zależności zawartych w zadaniu na konkretach i przedstawianie ich na rysunku, obliczanie wyniku;6. Arytmetyka liczb naturalnych do 20: - monograficzne opracowanie liczb pierwszej i drugiej dziesiątki; - dodawanie w zakresie 5, a następnie 10 (ćw. ze stemplami) ; - wdrażanie do korzystania z prawa przemienności przy dodawaniu w zakresie 5, 10, 20; - dopełnianie do 10; - odejmowanie w zakresie 5, a następnie 10 i 20; - dodawanie i odejmowanie jako operacje wzajemnie odwrotne; - przekraczanie progu dziesiątkowego; - ćwiczenia rachunkowe z zastosowaniem osi liczbowej i grafów, sporządzanie tabelek; - zastosowanie łamigłówek, zagadek matematycznych; 7. Rozróżnianie, badanie i nazywanie figur geometrycznych: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło, odcinek. Mierzenie i kreślenie odcinków; 8. Kształtowanie umiejętności praktycznych: - liczenie pieniędzy; - korzystanie z kalendarza i rozpoznawanie godzin - pomiar długości, ciężaru, pojemności; V. ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA LIKWIDOWANIE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU 1. Rozpoznawanie kształtu liter w rozsypce i w tekście; 2. Podział wyrazów na sylaby (ze słuchu) ; 3. Łączenie znaku graficznego z dźwiękiem; 4. Analiza i synteza głoskowa wyrazów; 5. Łączenie spółgłosek z samogłoskami i tworzenie sylab, a następnie wyrazów; czytanie i pisanie sylab i wyrazów; 6. Różnicowanie samogłosek i spółgłosek; 7. Przekształcanie wyrazów jednosylabowych w wyrazy dwusylabowe poprzez dodanie samogłoski, np. las - lasy; 8. Czytanie i pisanie trzyliterowych sylab zamkniętych; 9. Tworzenie wyrazów dwusylabowych o budowie: sylaba trzyliterowa zamknięta plus dwuliterowa otwarta, np. pił-ka, mo-tyl; 10. Tworzenie trzyliterowych sylab otwartych; 11. Opracowanie zasady zmiękczania przez "i" oraz przez kreskę; 12. Opracowanie dwuznaków; rozpoznawanie dwuznaków w tekście; poprawne wybrzmiewanie głosek; tworzenie sylab, wyrazów; 13. Pisownia wyrazów z "ó", "rz" - miejsce wymiany; 14. Doskonalenie techniki czytania: - czytanie w krótkich ekspozycjach; - czytanie z przesłoną; - czytanie sylabowe; - czytanie całościowe; 15. Usprawnienie pisania: - ćwiczenie łącznego pisania; - przepisywanie tekstu drukowanego i pisanego; - pisanie z pamięci; - pisanie ze słuchu. POMOCE DYDAKTYCZNE DO ZAJĘĆ 1. Historyjki obrazkowe; 2. Układanki obrazkowe i liczbowe; 3. Dobieranki obrazkowe i liczbowe; 4. Alfabet liter drukowanych i pisanych; 5. Rozsypanki obrazkowe; 6. Suwak sylabowy; 7. Rozsypanki wyrazowe; 8. Rebusy, łamigłówki; 9. Rozsypanki sylabowe i wyrazowe; 10. Łatwe teksty; 11. Cyfry liczb do 20; 12. Znaki: +, -, =, <, >; 13. Liczmany; 14. Figury geometryczne; 15. Oś liczbowa; 16. Liczby w kolorach; 17. Schematy grafów, tabelek. Opracowanie: JADWIGA ZACIEK Zgłoś błąd Wyświetleń: 6737
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |