Katalog

Alicja Boroń
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Życie bez nałogów - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II o tematyce zdrowotnej

- n +

Co tracisz paląc papierosy?

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II o tematyce zdrowotnej

Temat bloku: Życie bez nałogów

Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi na temat szkodliwości palenia papierosów. Wyciąganie i zapisywanie wniosków na podstawie opowiadania. Obliczanie działań w zakresie 1000. Odgadywanie haseł z rozsypanki wyrazowej i plątaninki. Układanie dowolnej melodii do zdań. Zabawa "Spróbuj trafić". Wykonywanie prac plastycznych na temat: Co mogę zyskać nie paląc papierosów?

Cel główny: Kształtowanie umiejętności mądrego gospodarowania pieniędzmi i dbania o swoje zdrowie.

Cele szczegółowe
Uczeń:
- potrafi wypowiadać się na podany temat,
- potrafi pracować w grupie,
- potrafi formułować wypowiedzi w formie zdań,
- potrafi układać hasła z rozsypanki wyrazowej i plątaninki,
- potrafi ułożyć melodię do hasła,
- potrafi liczyć w zakresie 1000,
- potrafi wykonać pracę plastyczną na podany temat.
-
Formy pracy: zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, indywidualna jednolita.

Metody nauczania
Słowne: rozmowa kierowana, dyskusja klasowa, praca z tekstem.
Czynnościowe: ćwiczeń praktycznych.

Waloryzacyjne: ekspresyjna.
Metody wychowania: wpływu osobistego, organizacja środowiska wychowawczego.

Rodzaj aktywności: polonistyczna, matematyczna, zdrowotna, plastyczna.

Środki dydaktyczne: treści opowiadań dla 5 grup, rozsypanki wyrazowe i plątaninki dla każdego ucznia, opaska na oczy, kredki, kartki z bloku, arkusz ewaluacyjny dla każdego ucznia.

Dzień pracy i aktywności ucznia

Część wstępna
1. Powitanie w kręgu - zabawa "Ludzie do ludzi".
Uczniowie swobodnie poruszają się po sali. Na słowa "ludzie do ludzi" - łączą się w pary.
2. Podanie tematu zajęć i zapisanie go na tablicy i w zeszytach:
Co możesz stracić paląc papierosy?

Część właściwa
1. Praca w grupach - czytanie opowiadania i udzielanie odpowiedzi na pytanie zawarte na jego końcu.
Podział uczniów na 5 grup, wybranie lidera grupy i wylosowanie przez niego opowiadania. (Załącznik 1)
2. Zapisywanie wniosków na tablicy i przepisywanie ich do zeszytu.
3. Obliczanie wydatków związanych z paleniem papierosów w ciągu miesiąca i roku na podstawie zapisanych danych.

5 zł - cena jednej paczki papierosów
30 - przeciętna ilość dni w miesiącu
12 - ilość miesięcy w roku

4. Odgadywanie haseł z plątaninki i rozsypanki wyrazowej, w których zawarte są "straty" spowodowane paleniem papierosów. (Załącznik 2)
5. Układanie melodii do haseł i indywidualna prezentacja ich.
6. Indywidualne układanie i zapisywanie innych haseł na temat tego co można stracić paląc papierosy.
7. Zabawa pt. "Spróbuj trafić"
Uczniowie stają w kole. Nauczyciel wybiera jednego chętnego ucznia, który ma za zadanie dojść w wyznaczone miejsce z zasłoniętymi opaską oczyma. Ciemność symbolizuje zadymione pomieszczenie. Dzielenie się odczuciami.
8. Rysowanie kredką świecową ma temat: Co możesz stracić paląc papierosy?
8. Omówienie prac i zamieszczenie ich na wystawce klasowej.
9. Uzupełnianie karty pracy z trudnościami ortograficznymi.(Załącznik 3)
10. Odczytywanie uzupełnionych wyrazów i podawanie obowiązujących w nich zasad ortograficznych.


Część końcowa
1. Ocena aktywności - przyznanie znaczków za aktywność.
3. Uzupełnianie arkusza ewaluacyjnego. (Załącznik 4)


Załącznik 1

Grupa I
Jest piękna słoneczna pogoda. Klasa III wybrała się na wycieczkę do lasu. Wszyscy byli zachwyceni. Jakie wspaniałe świeże powietrze! Wszystko cudownie się zieleni, ptaki urządziły koncert, chyba specjalnie na powitanie dzieci.
Wychowawczyni powiedziała:
- Nareszcie możemy zachwycać się takimi widokami i oddychać świeżym powietrzem, a nie tymi miejskimi spalinami.
Jurek i Marek odłączyli się od grupy i schowali w gęste krzewy.
- Musimy wykorzystać, że tu tyle miejsca do schronienia i zapalić papierosa, które wyjąłem tacie z kieszeni. - powiedział Marek.
- Jasne, dawaj, szkoda tracić czasu, bo niedługo klasa będzie wracać
- powiedział Jurek.

Czy chłopcy dobrze wykorzystali czas wyjazdu do lasu? Co stracili?

Grupa II
Ewa i Kasia poszły w odwiedziny do Marioli. Otworzyła im kobieta o szarych, matowych włosach i żółtej cerze.
- Wejdźcie do środka - powiedziała i odsłoniła w uśmiechu zęby pokryte żółtym nalotem.
Kiedy dziewczynki przechodziły obok niej poczuły niemiłą woń.
- Dlaczego twoja mama wygląda na taką zmęczoną? - zapytały, gdy weszły już do pokoju Marioli.
- Ależ, to nie jest moja mama, tylko starsza o 10 lat siostra. Ciągle pali papierosy, może dlatego wygląda, jakby była starsza i bardzo zmęczona.

Co straciła siostra Marioli poprzez palenie papierosów?

Grupa III
- Co się z tobą dzieje, może jesteś chory? - trener przywołał do siebie Roberta. - Masz stanowczo za krótki oddech, ciągle pokasłujesz, szybko się męczysz.. Jak tak dalej będzie nie pojedziesz na międzyszkolne zawody. Gdzie twoja dawna kondycja i siły? - dziwi się trener.
- Najlepiej będzie jak pójdziesz na kontrolę do lekarza - mówi na koniec.
- Oj, chyba lekarz nic nie pomoże - pomyślał sobie Krzyś, kolega Roberta. Zauważył, że od pewnego czasu Robert pali w szatni papierosy. Chyba pożegna się z karierą sportowca.

Co może stracić Robert poprzez palenie papierosów?

Grupa IV
Ania i Tomek pomagali cioci cały tydzień zbierać truskawki.
- Dziękuję wam bardzo za pomoc - powiedziała ciocia, gdy było już po zbiorach. - Zarobiliście sobie trochę pieniędzy, więc będziecie mogli kupić coś, o czym marzycie.
Ania zabrała pieniądze i kupiła sobie piękną książkę: "Mała encyklopedia dla dzieci". Będzie mieć wspaniałą pamiątkę po truskawkach. Tomek już dawno chciał kupić sobie model samolotu do sklejania. Pochwalił się wreszcie, że ma własne pieniądze przed kolegami.
- No to świetnie! - powiedzieli. - Pójdziemy nad rzeczkę i zrobimy imprezę. Nareszcie ty nam coś postawisz, ciągle my cię częstowaliśmy. Kup papierosy i parę puszek piwa! Bądź dobrym kumplem!
Gdy dzieci wróciły do domu, mama powiedziała:
- No, dzieci, pochwalcie się, co sobie kupiliście za tak ciężko zarobione pieniądze?
Ania pokazała mamie pięknie ilustrowaną książkę. Tomek stał ze spuszczoną głową i pustymi rękoma.

Co zostało Tomkowi po tegorocznych truskawkach?
Czy dobrze wykorzystał zarobione pieniądze?


Grupa V

Tomek i Olek są rówieśnikami i co roku spędzają wakacje razem. Mieszkają w różnych miastach i spotykają się tylko podczas wakacji i ferii zimowych u swoich babć na wsi. Właśnie zaczęły się ferie i znów przyjechali na wieś. Tomek przez pół roku urósł i zmężniał. Natomiast Olek wygląda mizernie i prawie nic nie urósł.. Chłopcy spotkali się na górce z sankami.
Tomek mówi do Olka;
- Cześć Olek, co tak mizernie wyglądasz, nic nie jesz, czy co?
Mówi Olek:
- Cześć, faktycznie przerosłeś mnie o głowę. Wiesz Tomek, ja palę papierosy.


Dlaczego Olek nie urósł?

Załącznik 2




Ułóż z rozsypanki wyrazowej zdanie.


tracisz. Palisz,



płacisz zdrowie


Załącznik 3

Wstaw brakujące litery.
ż....łty (ż-rz)
z....by (ę- em)
po...yteczny (ż - rz)
..asło (ch - h)
k...ewy (rz - ż)
powiet...e (rz - ż)
ka...ka (ś - si)
papieros...w (u - ó)
ksią... (ż - rz)



Załącznik 4

Arkusz ewaluacyjny dla uczniów

1. Wymień skutki palenia papierosów.
..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
2. Narysuj znaczek, który będzie sygnalizował o tym, że w danym miejscu nie wolno palić.







2. Jak się czułeś na zajęciach?
(Podkreśl właściwą odpowiedź)

znakomicie
bardzo dobrze
dobrze tak sobie
źle
inne odczucia. .............................................

Opracowanie: Alicja Boroń

Wyświetleń: 4222


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.