AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Elżbieta Mazur
Zajęcia zintegrowane, Sprawdziany i testy

Czy znasz wiersze Juliana Tuwima? - konkurs

- n +

Konkurs "Czy znasz wiersze Juliana Tuwima?"

Cele:
- kształtowanie umiejętności współdziałania z grupą
- utrwalenie znajomości utworów J. Tuwima
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych
- doskonalenie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania
- przedstawienie wyobrażeń i przeżyć za pomocą środków plastycznych

Metody: praca z tekstem, słowna, praktycznego działania

Pomoce: karty pracy (konkursowe), nagranie piosenki " W krainie bajek", farby, kredki, papier kolorowy

Przebieg konkursu:
1. Przedstawienie głównych zadań konkursowych (udzielanie odpowiedzi w kartach pracy, przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wybranego wiersza, odgadywanie zagadek).

2. Ustalenie zasad konkursu.
a) Podział uczniów na równoliczne zespoły.
b) Ustalenie zasad i podział pracy w grupach.
c) Omówienie zasad punktacji.

3. Rozpoczęcie konkursu.
I. Udzielanie odpowiedzi w kartach pracy.
1. Dokończ tytuły.
Wszyscy dla. ...................
................... do dzieci
O panu. ...........................
...................... plotki
Spóźniony. .....................
Dwa. .....................
....................... i dziwy
Dyzio. ........................

2. Pomieszały się tytuły wierszy. Uporządkuj je podkreślając tym samym kolorem.
Rycerz Trąbalski
O panu i jego cioci
Słoń Krzykalski
Zosia - Marzyciel
O Grzesiu kłamczuchu Tralalińskim
Pan Maluśkiewicz i dziwy
Dyzio Samosia
Ptasie dzieci
Cuda i wieloryb
List do radio

3. Rozwiąż krzyżówkę.
 
a) Miał kłopoty z ortografią
b) Szukał ich pan Hilary
c) Zapominalski słoń
d) Wszystko robiła sama
e) Wyhodował ją dziadek
f) Skakała przez nią kózka
g) Stoi na stacji i pot z niej spływa
h) Przez nią sypał się piasek za Grzesiem
i) Spóźnił się na kolację
j) Grześ nie wrzucił go do skrzynki
k) Mieszka w Afryce
            a)            
        b)                
  c)                      
      d)                  
  e)                      
  f)                      
g)                        
      h)                  
      i)                  
          j)              
        k)                

Rozwiązania: a) Jerzyk, b) okulary, c) Trąbalski d) Zosia, e) rzepka, f) skakanka,
g) lokomotywa, h) dziurka, i) słowik, j) list, k) Bambo


Zaśpiewanie piosenki pt. "W krainie bajek".

4. Podaj tytuły wierszy, w których występują:
babcia i dziadek -. ...............................
Murzynek -. ........................................
Pan Hilary -. .......................................
zielone słonko -. .................................
wieloryb -. ..........................................
ciocia i Grześ -. ..................................

5. Połącz podane wyrazy z odpowiednimi tytułami:
"Okulary" -  - kowal, supeł, trąbka
"Bambo" -  - lody, łąka, niebo
"Słoń Trąbalski" -  - kanapa, lusterko, nos
"Dyzio Marzyciel" -  - mama, kąpiel, Afryka


6. Posłuchaj fragmentów wierszy i wpisz odpowiednie tytuły.
(Nauczyciel czyta fragmenty wybranych wierszy, uczniowie wpisują tytuły na kartach pracy).
a). ...........................................
"Halo, halo!
Nadajemy audycję z ptasiego kraju,
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad..." ("Ptasie radio")

b). ...............................................
"Biedna miotła w kącie stoi,
też by chciała, lecz się boi,
Bo jak w tańcu się rozluźni,
To ją będą zbierać później..." ("Taniec")

c). ...................................................
"Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek ptaszki,
Ćwierkały pieski...." ("Cuda i dziwy")

d). .......................................................
"Położyła kucharka na stole:
kartofle, buraki, marchewkę, fasolę,
kapustę, pietruszkę, selery i groch..." ("Warzywa")

7. Odszukaj zaszyfrowane tytuły sześciu wierszy J. Tuwima. Pokoloruj okienka z literami.
K O F I O N S Z Y
A R I R K R E I S
P T G F U P D Ł A
T U I O L A S K Z
A B E C A D Ł O W
K C L A R Z O T I
B I E W Y E B E F
G S K A K A N K A
Rozwiązanie:
 
K O F I O N S Z Y
A R I R K R E I S
P T G F U P D Ł A
T U I O L A S K Z
A B E C A D Ł O W
K C L A R Z O T I
B I E W Y E B E F
G S K A K A N K A

II. Przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wybranego wiersza J. Tuwima (uczniowie pracują indywidualnie).
- Podanie i omówienie technik, jakimi może być wykonana praca:
technika I - malowanie farbami
technika II - rysowanie kredkami świecowymi
technika III - wycinanka z kolorowego papieru
- Wybór techniki przez uczniów i działalność plastyczna dzieci.
- Wystawa, omówienie i ocena prac.

III. Odgadywanie zagadek (praca w grupach). Nauczyciel czyta dzieciom zagadki. Uczniowie udzielają odpowiedzi na kartkach.

Zimą przy kominie
usłyszysz świerszczyka.
Wśród wieczornej, letniej ciszy
piękny śpiew. ......................... (słowik)


Kiedy kipi z garnka,
ustawiasz talerze.
Kiedy z chmury leci,
Pelerynkę bierzesz. (kapuśniaczek)


Nie umiemy czytać wcale,
chowamy się w futerale.
Aż tu nagle ktoś nas chwyta
i wsadza na nos!
I musimy wraz z nim czytać
cicho lub na głos. (okulary)

Pukają do okienka
i proszą o ziarenka.
O ziarenka, okruszyny,
bo są głodne podczas zimy. (ptaki)

To jest zagadka
niezwykle prosta:
- Kim jest dla ciebie
twej mamy siostra? (ciocia)

Ma koronę - królem nie jest.
Pączki ma - lecz ty ich nie jesz.
W środku - słoje - nie ze szkła.
W papier się zamienić da. (drzewo)

Tak cichutko chodzi,
że nikt go nie słyszy,
więc dlatego bardzo
boją się go myszy. (kotek)

Gdy rozpali ogień suty,
gdy młotem zadzwoni,
wnet z żelaza zrobi buty.
Dla kogo? Dla koni. (kowal)
W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa brodą,
chałupinkę starą i sieci nad wodą? (Bajka o rybaku i złotej rybce)

Przez dzień cały w ciągłym rudzie,
wciąż pracuje dla nas dzielnie.
Znają go tez wszyscy ludzie
i szanują jego kielnię. (murarz)

Choć ma nogi i rogi,
nie ruszy z podłogi. (stół)

Wędruje polem, lasem wędruje.
Nocą na szybach listki maluje.
Siwą, skręconą z sopli ma brodę.
Wodę w strumyku skuł twardym lodem. (mróz)

IV. Obliczanie punktów zdobytych przez zespoły. Ogłoszenie wyników konkursu.

Uczeń:
- potrafi współdziałać w grupie
- zna wiersze J. Tuwima
- umie wykonać ilustrację do poznanego utworu literackiego
- dba o estetykę wykonywanych prac
- potrafi zastosować poznane zasady ortograficzne

Opracowanie: Renata Elżbieta Mazur

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 25774


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.18



Ilość głosów: 11