Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Renata Elżbieta Mazur
Zajęcia zintegrowane, Sprawdziany i testy

Czy znasz wiersze Juliana Tuwima? - konkurs

- n +

Konkurs "Czy znasz wiersze Juliana Tuwima?"

Cele:
- kształtowanie umiejętności współdziałania z grupą
- utrwalenie znajomości utworów J. Tuwima
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych
- doskonalenie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania
- przedstawienie wyobrażeń i przeżyć za pomocą środków plastycznych

Metody: praca z tekstem, słowna, praktycznego działania

Pomoce: karty pracy (konkursowe), nagranie piosenki " W krainie bajek", farby, kredki, papier kolorowy

Przebieg konkursu:
1. Przedstawienie głównych zadań konkursowych (udzielanie odpowiedzi w kartach pracy, przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wybranego wiersza, odgadywanie zagadek).

2. Ustalenie zasad konkursu.
a) Podział uczniów na równoliczne zespoły.
b) Ustalenie zasad i podział pracy w grupach.
c) Omówienie zasad punktacji.

3. Rozpoczęcie konkursu.
I. Udzielanie odpowiedzi w kartach pracy.
1. Dokończ tytuły.
Wszyscy dla. ...................
................... do dzieci
O panu. ...........................
...................... plotki
Spóźniony. .....................
Dwa. .....................
....................... i dziwy
Dyzio. ........................

2. Pomieszały się tytuły wierszy. Uporządkuj je podkreślając tym samym kolorem.
Rycerz Trąbalski
O panu i jego cioci
Słoń Krzykalski
Zosia - Marzyciel
O Grzesiu kłamczuchu Tralalińskim
Pan Maluśkiewicz i dziwy
Dyzio Samosia
Ptasie dzieci
Cuda i wieloryb
List do radio

3. Rozwiąż krzyżówkę.
 
a) Miał kłopoty z ortografią
b) Szukał ich pan Hilary
c) Zapominalski słoń
d) Wszystko robiła sama
e) Wyhodował ją dziadek
f) Skakała przez nią kózka
g) Stoi na stacji i pot z niej spływa
h) Przez nią sypał się piasek za Grzesiem
i) Spóźnił się na kolację
j) Grześ nie wrzucił go do skrzynki
k) Mieszka w Afryce
            a)            
        b)                
  c)                      
      d)                  
  e)                      
  f)                      
g)                        
      h)                  
      i)                  
          j)              
        k)                

Rozwiązania: a) Jerzyk, b) okulary, c) Trąbalski d) Zosia, e) rzepka, f) skakanka,
g) lokomotywa, h) dziurka, i) słowik, j) list, k) Bambo


Zaśpiewanie piosenki pt. "W krainie bajek".

4. Podaj tytuły wierszy, w których występują:
babcia i dziadek -. ...............................
Murzynek -. ........................................
Pan Hilary -. .......................................
zielone słonko -. .................................
wieloryb -. ..........................................
ciocia i Grześ -. ..................................

5. Połącz podane wyrazy z odpowiednimi tytułami:
"Okulary" -  - kowal, supeł, trąbka
"Bambo" -  - lody, łąka, niebo
"Słoń Trąbalski" -  - kanapa, lusterko, nos
"Dyzio Marzyciel" -  - mama, kąpiel, Afryka


6. Posłuchaj fragmentów wierszy i wpisz odpowiednie tytuły.
(Nauczyciel czyta fragmenty wybranych wierszy, uczniowie wpisują tytuły na kartach pracy).
a). ...........................................
"Halo, halo!
Nadajemy audycję z ptasiego kraju,
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad..." ("Ptasie radio")

b). ...............................................
"Biedna miotła w kącie stoi,
też by chciała, lecz się boi,
Bo jak w tańcu się rozluźni,
To ją będą zbierać później..." ("Taniec")

c). ...................................................
"Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek ptaszki,
Ćwierkały pieski...." ("Cuda i dziwy")

d). .......................................................
"Położyła kucharka na stole:
kartofle, buraki, marchewkę, fasolę,
kapustę, pietruszkę, selery i groch..." ("Warzywa")

7. Odszukaj zaszyfrowane tytuły sześciu wierszy J. Tuwima. Pokoloruj okienka z literami.
K O F I O N S Z Y
A R I R K R E I S
P T G F U P D Ł A
T U I O L A S K Z
A B E C A D Ł O W
K C L A R Z O T I
B I E W Y E B E F
G S K A K A N K A
Rozwiązanie:
 
K O F I O N S Z Y
A R I R K R E I S
P T G F U P D Ł A
T U I O L A S K Z
A B E C A D Ł O W
K C L A R Z O T I
B I E W Y E B E F
G S K A K A N K A

II. Przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wybranego wiersza J. Tuwima (uczniowie pracują indywidualnie).
- Podanie i omówienie technik, jakimi może być wykonana praca:
technika I - malowanie farbami
technika II - rysowanie kredkami świecowymi
technika III - wycinanka z kolorowego papieru
- Wybór techniki przez uczniów i działalność plastyczna dzieci.
- Wystawa, omówienie i ocena prac.

III. Odgadywanie zagadek (praca w grupach). Nauczyciel czyta dzieciom zagadki. Uczniowie udzielają odpowiedzi na kartkach.

Zimą przy kominie
usłyszysz świerszczyka.
Wśród wieczornej, letniej ciszy
piękny śpiew. ......................... (słowik)


Kiedy kipi z garnka,
ustawiasz talerze.
Kiedy z chmury leci,
Pelerynkę bierzesz. (kapuśniaczek)


Nie umiemy czytać wcale,
chowamy się w futerale.
Aż tu nagle ktoś nas chwyta
i wsadza na nos!
I musimy wraz z nim czytać
cicho lub na głos. (okulary)

Pukają do okienka
i proszą o ziarenka.
O ziarenka, okruszyny,
bo są głodne podczas zimy. (ptaki)

To jest zagadka
niezwykle prosta:
- Kim jest dla ciebie
twej mamy siostra? (ciocia)

Ma koronę - królem nie jest.
Pączki ma - lecz ty ich nie jesz.
W środku - słoje - nie ze szkła.
W papier się zamienić da. (drzewo)

Tak cichutko chodzi,
że nikt go nie słyszy,
więc dlatego bardzo
boją się go myszy. (kotek)

Gdy rozpali ogień suty,
gdy młotem zadzwoni,
wnet z żelaza zrobi buty.
Dla kogo? Dla koni. (kowal)
W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa brodą,
chałupinkę starą i sieci nad wodą? (Bajka o rybaku i złotej rybce)

Przez dzień cały w ciągłym rudzie,
wciąż pracuje dla nas dzielnie.
Znają go tez wszyscy ludzie
i szanują jego kielnię. (murarz)

Choć ma nogi i rogi,
nie ruszy z podłogi. (stół)

Wędruje polem, lasem wędruje.
Nocą na szybach listki maluje.
Siwą, skręconą z sopli ma brodę.
Wodę w strumyku skuł twardym lodem. (mróz)

IV. Obliczanie punktów zdobytych przez zespoły. Ogłoszenie wyników konkursu.

Uczeń:
- potrafi współdziałać w grupie
- zna wiersze J. Tuwima
- umie wykonać ilustrację do poznanego utworu literackiego
- dba o estetykę wykonywanych prac
- potrafi zastosować poznane zasady ortograficzne

Opracowanie: Renata Elżbieta Mazur

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 21393
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.11



Ilość głosów: 9
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014